اخبار فرهنگی

یادی از ایرج نوبخت در پی درگذشتش

علیرض ایرج نوبخت را مردی دوست داشتنی توصیف می کند و می گوید ما با یاشار کمال در ایران آشنا شدیم.

این شاعر پس از مرگ ایرج نوبخت نویسنده و مترجم ، در مصاحبه با خبر فوری گفت: ایرج نوبخت سال گذشته عروق بیماری کرونا داشت که بیماری ریه وی را تشدید کرد. او یک ماه و نیم پیش برای دیدن دخترش به ایالات متحده رفت. وی همچنین دارای تومور مغزی بود و پس از اولین جلسه شیمی درمانی روز سه شنبه (5 فوریه) در ایالات متحده (در خانه) درگذشت و در آنجا به خاک سپرده شد.

وی درباره دستاوردهای فرهنگی و ادبی نوبخت گفت: “آخرین کتاب او توسط نشر سامام منتشر شد ، داستانی به نام” ماجراهای یک متحرک مرده “که حدود 100 صفحه است.

پنجه افزود: وی استاد دانشگاه تنكابن بود و یاشار كمال را با او در ایران می شناسیم.

این شاعر همچنین گفت: من ترجمه ای راجع به ولادیمیر مایاکوفسکی درخواست کردم ، وی آن را ترجمه کرد و در انتشارات ایران زمین منتشر شد و گزارش وی در مجله “تجربی” منتشر شد. این ترجمه در مورد داستان عشق مایاکوفسکی است و بسیار خواندنی است. وی ضمن گذراندن دوران دانشجویی در استانبول ، شعرهایی از ناظم حکمت و دیگر شاعران ترک را نیز ترجمه کرد. البته رشتن بیش از نیم قرن در منطقه مقاومت زندگی کرد.

وی سپس اظهار داشت که ایرج نوبخت در تبریز متولد شده است ، و گفت: “البته شخصیت ادبی او در گیلان بسیار ضروری بود.” بسیاری از آثار وی در رشته های هنری و ادبیات بازار ، مجله کتاب هفت ، مجله گیلانوزمین و هنر و ادبیات کده منتشر شده است.

وی درباره ترجمه نوبخت نیز اظهار داشت: آقای نوبخت چون مردی بود که دوست داشت ، در ترجمه بسیار بسیار درست بود. او از معدود مترجمان ما و انسانی متواضع ، بسیار نجیب و دوست داشتنی بود ، بنابراین همه کسانی که با او ملاقات می کنند عشق ، فروتنی ، صمیمیت و آرمان گرایی او را به یاد می آورند.

سرانجام ، پنجه گفت كه در چهاردهم بهمن ، قبل از گزارش مرگ ایرج نوبخت ، ویژه نامه ای از هنر و ادبیات در روزنامه “بازار” (چاپ شده در رشت و به گفته وی در آن زمان 12000 نسخه) در سال 1347 ، چیزی را پشت میز خود یافت و مقاله ای با عنوان “نظریه ترجمه” نوشته ایرج نوبخت را دید كه در آنجا منتشر شده است.

ایرج نوبخت مترجم و نویسنده متولد سال 1931 در تبریز بود. وی دارای مدرک کارشناسی ادبیات فارسی از دانشگاه تبریز و فوق لیسانس و دکترای تاریخ از دانشگاه استانبول است. آثار نوبخت شامل مجموعه ای از داستان های کوتاه “یادداشت های سبیل مرده” و ترجمه “خانه خاموش” و “من یک درخت هستم” ، ساخته اورهان پاموک ، کتاب “تاریخ عثمانی” ازون چارشی لی است. ، “835 خط” ناظم حکمت و غیره.

ایرج نوبخت در سن 78 سالگی در آمریکا درگذشت.

انتهای پیام