اخبار عمومی

تاملی بر سخنان بی‌تامل رئیس جمهور در مصاحبه تلویزیونی

فعلاً به چند نکته اشاره می کنم:

2- در خصوص موفقیت دولت سیزدهم در کنترل تورم می توان به جرات گفت که رئیس جمهور آخرین گزارش مرکز آمار را ندیده است. این مرکز در گزارش تورم دی ماه خود به صراحت اعلام کرد که متاسفانه هم نرخ تورم ماهانه و هم نرخ تورم نقطه به نقطه که پیش بینی کننده تورم سالانه است، 0.3 است. درصدها بالا رفته است.
کاهش یک درصدی نرخ تورم سالانه در دی ماه، میانگین نرخ تورم دوازده ماه گذشته است نه تورم فعلی!
از دیگر دلایل عدم اطلاع رسانی می توان به کاهش قیمت فولاد و سیمان اشاره کرد. آقای رییسی با بیان اینکه قیمت این دو کالا نسبت به سال گذشته کاهش نداشته است، گفت: در تابستان امسال برای مدتی پیشگیرانه برق واحدهای تولیدی فولاد و سیمان برای مدتی قطع شد. در نتیجه قطع برق در خانه، تولید آنها کاهش یافت. بازار رشد چشمگیری داشت. با عادی شدن شرایط قیمت ها متعادل شده است و پیوند آن با موفقیت دولت به ویژه با پیش بینی رسمی تورم ماهانه و نقطه به نقطه قطعا اشتباه است.

تاکید مجدد بر نرخ رشد 2 درصدی 4 درصدی نشان می دهد که این نظر در آخرین گزارش بانک مرکزی (شماره 15) نیز مورد بررسی قرار نگرفته است.
در صفحه سوم این گزارش رشد اقتصادی که در سه ماهه چهارم سال 5.4 درصد و در سه ماهه اول سال 140 6.4 درصد بوده به دلیل عدم سرمایه گذاری ویژه در دولت قبل بیان شده است. اعتبارات کاهش یافته است. یک درصد.

اساساً هدف برنامه ششم افزایش 7 درصدی است که طبق جدول ماده 2 هر سال باید 65 میلیارد دلار یا معادل آن به ریال سرمایه گذاری شود!

2- در شرایطی که تولید یک میلیون مسکن در سال دوباره نوید داده می شود، صفحه 1 گزارش شماره 25 بانک مرکزی به صراحت از تعداد مجوزهای ساخت و ساز در دوره دولت سیزدهم در مناطق شهری حکایت دارد. 3.8 درصد کاهش و شاخص قیمت خدمات ساختمانی 2.5 درصد و شاخص بهای تولیدکننده مصالح ساختمانی 2.8 درصد افزایش یافت.
مگر اینکه بگوییم قرار است 4 میلیون دستگاه را ظرف چهار سال تحویل دهیم، این داستان دیگری است.

4- نکته دیگری که رئیس جمهور بیان کرد، میراث دولت قبل در ایجاد کاهش شاخص بورس است.
به نظر می رسد در دولت سیزدهم به درستی اطلاع رسانی نشده است، با وجود نتایج امیدوارکننده، شاخص بورس به طور پیوسته در حال کاهش است و حتی با افزایش (دوپینگ) کل شاخص تقریباً همه با شیب تند نزول کرده است. روز

5. آقای رئیسی در رابطه با احیای حقوق بازنشستگان و کارگران از جمله رتبه فرهنگیان با لحنی پرسید که چرا در ماه های پایانی دولت قبل بدون لایحه بدون بودجه پذیرفته شده اید؟
مطمئناً این یک گزارش نادرست از سوی مقامات مربوطه است.

تعدیل حقوق مستمری بگیران یکی از مفاد برنامه ششم است که در تبصره 4 بودجه سال 96 و کلیه سال های 96 و 94 و در تبصره 4 بودجه سال 96 و 94 مقرر شده است. مطابق با خط اعتباری است. در تورم، مقادیر اضافی 2. توجه. دیده شده که 2 درصد حقوق همان کارمند را 2 سال می پردازد که به این اقدام قانونی و ضروری ادامه دهد چرا که امسال. سال آخر برنامه ششم. لایحه مربوطه به مجلس ارائه شده و منابع آن در بودجه در حال اجراست.
این طبقه بندی که از سال ها پیش بر اساس قانون وجود داشت، با توجه به بار اقتصادی آن، به درخواست قانونی معلمان به صورت لایحه تقدیم قانونگذار شد. آیا ارائه این لایحه صحیح‌تر بود یا مقاومت در برابر خواسته‌های لایه‌های مختلف که در نتیجه تحریم‌های ظالمانه استخوان‌ها را خرد می‌کنند، ناعادلانه بود؟