اخبار جامعه

پیش‌بینی خطرات تغییرات اقلیمی برای سلامت و رفاه بشر

تغییرات اقلیمی تهدیدهای زیادی برای سلامت و رفاه همه افراد در جهان در پی دارد.

به گزارش خبر فوری به نقل از «سایت اطلاع رسانی آژانس حفاظت محیط زیست ایالات متحده آمریکا»، تغییرات اقلیمی بر غذایی که می خوریم، هوایی که تنفس می کنیم، آبی که می نوشیم و مکان‌هایی که ما از آن‌ها به عنوان سرپناه استفاده می‌کنیم، تاثیر می گذارد.

تغییرات اقلیمی همچنین می‌تواند با ایجاد دگرگونی در فراوانی یا شدت رویدادهای شدید آب و هوایی و انتشار آفات و بیماری‌های خاص، بر سلامت و رفاه افراد تأثیر بگذارد.

به گفته کارشناسان، تغییرات آب و هوایی از دو طریق بر سلامت افراد تأثیر می گذارد:

– با تغییر در شدت یا فراوانی مشکلات سلامتی که افراد در حال حاضر با آن مواجه هستند

– با ایجاد مشکلات بهداشتی جدید یا پیش بینی نشده در افراد

اثرات تغییرات آب و هوایی بر سلامتی شامل بیماری‌های تنفسی و قلبی، بیماری‌های مرتبط با آفات مانند بیماری لایم و ویروس نیل غربی، بیماری‌های مرتبط با آب و غذا و جراحات و مرگ‌ومیر است. تغییرات آب و هوایی همچنین با افزایش جرایم خشن و به طور کلی کاهش سلامت روان مرتبط است.

افراد می توانند به طور همزمان یا در مراحل مختلف زندگی با چندین مورد از اثرات تغییرات اقلیمی مواجه شوند.

«تدروس آدهانوم قبریسوس»، دبیر کل سازمان جهانی بهداشت (WHO) نیز اخیرا گفته است: سازمان جهانی بهداشت انتظار دارد که در ماه‌های آینده رویدادهای آب و هوایی شدید از جمله امواج گرما، سیل و توفان در سطح جهانی آغاز شود.

بنابر گزارش اسپوتنیک، وی همچنین اظهار کرد: روز ۳ ژوئیه (ماه جاری میلادی)، جهان گرم ترین روز خود را ثبت کرد. در ماه های آینده نیز ما انتظار داریم که مجموعه ای از رویدادهای شدید آب و هوایی از جمله خشکسالی، سیل، توفان و موج گرما که همگی به سلامت انسان آسیب می زنند، رخ دهند.

دبیر کل سازمان جهانی بهداشت افزود: خشکسالی پایدار در شاخ آفریقا هم اکنون باعث گرسنگی، افزایش مهاجرت و بیماری‌ها شده و خدمات بهداشتی محلی را به میزان قابل توجهی تحت فشار قرار داده است.

وی گفت: امسال تقریبا ۶۰ میلیون نفر در هفت کشور در منطقه شاخ آفریقا شامل جیبوتی، اتیوپی، کنیا، سومالی، سودان جنوبی، سودان و اوگاندا با ناامنی غذایی مواجه هستند.

بر اساس داده‌های سازمان جهانی بهداشت، بیش از ۱۰ میلیون کودک بالای پنج سال در سال جاری میلادی (۲۰۲۳) دچار سوء تغذیه شدید خواهند شد.

سازمان جهانی هواشناسی (WMO) نیز هشدار داد که شرایط پدیده آب و هوایی ال نینو برای اولین بار در هفت سال گذشته در منطقه استوایی اقیانوس آرام ایجاد شده است که احتمالا منجر به افزایش دمای جهانی و تغییرات اقلیمی می‌شود.

میانگین دمای جهان روز دوشنبه گذشته مصادف با تاریخ سوم ژوئیه با عبور از ۱۷ درجه سانتیگراد رکورد جدید را ثبت کرده است.

به گزارش بی بی سی، کارشناسان آمریکایی گفتند که این رکورد، بالاترین از زمان شروع ثبت رکوردها در پایان قرن ۱۹ است.

کارشناسان تصور می‌کنند که این وضع پیامد ترکیبی از یک رویداد طبیعی به نام ال نینو و ادامه تصاعد دی اکسید کربن توسط انسان باشد.

همچنین تایید شد که ماه پیش هم گرم‌ترین ژوئن ثبت شده از زمان آغاز ثبت رکوردها بوده است.

کارشناسان در «مراکز ملی پیش‌بینی‌های زیست محیطی آمریکا» گفتند که میانگین دمای جهان در روز سوم ژوئیه امسال ۱۷.۰۱ درجه سانتیگراد بود که رکورد ۱۶.۹۳ درجه‌ای اوت ۲۰۱۶ را می‌شکند.

از ابتدای سال جاری تاکنون، کارشناسان نگران افزایش دمای خشکی‌ها و دریاها بوده‌اند.

در همین حال بر اساس گزارشی که اخیرا از سوی سازمان جهانی هواشناسی و سرویس تغییرات اقلیمی «کوپرنیک» اتحادیه اروپا منتشر شد، اروپا باید خود را برای موج‌های گرمای کشنده‌تر که بیشتر ناشی از تغییرات آب و هوایی است، آماده کند.

به گزارش یورونیوز، این گزارش همچنین اعلام کرد که اروپا سریع‌تر از هر قاره دیگری در جهان در حال گرم شدن است و این قاره سال گذشته حدود ۲.۳ درجه سانتیگراد گرم‌تر از دوران پیش از صنعتی شدن بوده است.

خشکسالی‌های گسترده، دمای بی‌سابقه سطح دریا و ذوب بی‌سابقه یخچال‌ها در این قاره از جمله پیامدهایی است که در این گزارش به آن اشاره شده است.

این قاره که از دهه ۱۹۸۰ میلادی دو برابرِ میانگین جهانی گرم شده، سال گذشته گرم‌ترین تابستان خود را نیز تجربه کرد و کشورهایی همچون فرانسه، آلمان، ایتالیا، پرتغال، اسپانیا و انگلیس شاهد گرم‌ترین سال تاریخ خود بودند.

«پتری تالاس»، دبیرکل سازمان جهانی هواشناسی نیز با اشاره به گرمای شدید اروپا در سال گذشته، به آتش‌سوزی‌های جنگلی شدیدی اشاره کرد که به گفته او منجر به شکل گیری دومین منطقه سوخته بزرگ در تاریخ اروپا شد و هزاران مرگ و میر ناشی از گرمای بیش از حد را برجا گذاشت.

این گزارش که تحت عنوان «وضعیت آب و هوا در اروپا در سال ۲۰۲۲ میلادی» منتشر شده، همچنین اعلام می‌دارد که درجه حرارت در سراسر این قاره طی ۳۰ سال گذشته یعنی از سال ۱۹۹۱ تا ۲۰۲۱ میلادی ۱.۵ درجه سانتیگراد افزایش یافته است.

آمارهای آن همچنین حاکی از آن است که گرمای شدید سال گذشته، بیش از ۱۶ هزار کشته برجا گذاشته و سیل و توفان نیز بیشترین سهم را از خسارت دو میلیارد دلاری ناشی از شرایط آب و هوایی داشته است.

«کارلو بوونتمپو»، مدیر اقلیم برنامه کوپرنیک اتحادیه اروپا نیز از این وقایع با اشاره به سهم انسان و عملکرد کشورها در افزایش دمای کره زمین ابراز تاسف کرده است.

انتهای پیام

تیم خبری اجتماعی

پژوهشگر جامعه‌شناسی با تمرکز بر تحولات جمعیتی و تأثیر آنها بر ساختار اجتماعی.