اقتصادی

“ریتم کند” دیپلماسی اقتصادی کشور و ساز ناکوک دستگاه‌ها

دیپلماسی اقتصادی یکی از ابزارهای مهم در زمینه اولویت بندی مسائل اقتصادی در سیاست خارجی برای پیشبرد اهداف بلندمدت رشد و توسعه اقتصادی کشورهاست.

ایران نیز با توجه به ویژگی‌های جغرافیایی ممتاز، منابع طبیعی غنی و جوانان و تحصیلکرده‌ها، ظرفیت‌های بالقوه و بالقوه‌ای در این حوزه دارد، ظرفیتی که با توجه به مشکلات ساختاری و نبود برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری مناسب می‌توان از آن به درستی استفاده کرد. گرفته نشده است.

به گزارش خبر فوری، 13. یکی از سیاست های محوری دولت برقراری دیپلماسی اقتصادی در حوزه سیاست خارجی، گسترش روابط اقتصادی با ساکنان و کشورهای منطقه و ربط ندادن وضعیت اقتصادی کشور به مسائل برجام و خنثی سازی تحریم ها است. در اولین ماه پس از روی کار آمدن حسین امیرعبداللهیان به ریاست دستگاه دیپلماسی کشور، مهدی صفری وزیر امور خارجه از سوی وزیر امور خارجه به عنوان معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در روسیه و چین منصوب شد.

وزارت امور خارجه همچنین دستورات جدیدی را در خصوص اجرای جدی دیپلماسی اقتصادی به سفارتخانه های ایران در خارج از کشور داد و تاکید کرد: یکی از معیارهای ارزیابی سفیران در ماموریت هایشان پیشرفت آنهاست، دیپلماسی اقتصادی و همکاری با شرکت های ایرانی. و به طور کلی بخش خصوصی در این زمینه.

یکی از مهمترین برنامه های وزارت امور خارجه برای پیشبرد موضوع دیپلماسی اقتصادی، فعال شدن کمیسیون های مشترک اقتصادی ایران با کشورهای مختلف و همچنین با کشورهای همسایه بوده است، کمیسیون هایی که بین ایران و کشورهای هدف تشکیل نشده است. برای چندین سال. اگر انجام شود، توافقات انجام شده در آنجا اجرا و عمل نمی شود. در میان سفرا، به ویژه در میان سفرای ایران برای انجام دیپلماسی اقتصادی در حوزه سفیران، در اواخر دی ماه 1400.نشست روسای نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه به مدت 5 روز در تهران با حضور مقامات ارشد کشوری، وزرا، کارمندان، بخش های مختلف اقتصادی، بازرگانی، پولی، بانکی و همچنین سیاسی، فرهنگی، امنیتی و نظامی در تهران برگزار شد و موانع موجود بر سر راه را متذکر شد. گسترش دیپلماسی اقتصادی با کشورهای همسایه

"سرعت آهسته" دیپلماسی اقتصادی کشور و ابزارسازی ناقص

نشست روسای نمایندگی های ایران در کشورهای همسایه

یکی از مهمترین برنامه های وزارت امور خارجه برای پیشبرد موضوع دیپلماسی اقتصادی، فعال شدن کمیسیون های مشترک اقتصادی ایران با کشورهای مختلف و همچنین با کشورهای همسایه بوده است، کمیسیون هایی که بین ایران و کشورهای هدف تشکیل نشده است. برای چندین سال. اگر انجام شود، توافقات انجام شده در آنجا اجرا و عمل نمی شود.

به گزارش خبر فوری، در همین چارچوب در اوایل اسفند مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجهاو همچنین در تیم مذاکره کننده ایرانی در وین برای رفع تحریم های آمریکا علیه ایران حضور دارد. بحث کریدور، تجارت و صادرات خدمات فنی و خدمات مهندسی، وی یکی از مهمترین موضوعات را بحث کمیته های مشترک عنوان کرد. .

وی گفت: «قزاقستان برای ما کشوری بسیار استراتژیک است، به ویژه به این دلیل که در قطار چین به ازبکستان، ترکمنستان و ایران به ترکیه است. “ما در حال کار روی آن هستیم.” ما در این مورد با یکی صحبت می کنیم. راه سبز گمرکی کالاهای حمل و نقل از ایران عبور می کنند.

"سرعت آهسته" دیپلماسی اقتصادی کشور و ابزارسازی ناقص

مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه ایران

همچنین توضیحاتی در مورد سافاری ارائه می دهد کمیته مشترک اقتصادی با قزاقستان وی افزود: در نشست مشترک با قزاقستان حدود 54 نفر در سطح معاونان نخست وزیر، سه وزیر و چند معاون وزیر حضور داشتند. وزارت کشاورزی در اختیار وزارت جهاد قرار گرفت و اسناد بسیار مهمی امضا شد و امیدواریم در مورد بورس نفت به نتیجه برسیم که اتفاق بسیار مثبتی بوده و متاسفانه چند سالی است که قطع شده است.

وی گفت: انتظار داریم پروژه های بزرگی با قزاقستان در زمینه همکاری های تجاری و صادرات خدمات مهندسی داشته باشیم.

وی گفت: من مطمئن هستم که پس از این کمیته مشترک، رشد بسیار خوبی در تجارت خواهیم داشت. در حال حاضر، تجارت ما با قزاقستان حدود یک میلیارد است و به زودی ممکن است دو برابر شود.» به سه میلیارد رسید.

درباره سافاری کمیته مشترک اقتصادی با ازبکستان در مورد ازبکستان، هیئتی حدود 60 نفره به سرپرستی معاون نخست وزیر ازبکستان برای این دیدار که مخالف وزارت صمت بود، به ایران مراجعه کردند و قراردادهای بسیار خوبی امضا کردند. مهمتر از همه، این توافق در مورد مسائل سرمایه گذاری است.

این بیش از دیپلمات ارشد کشورمان در 4 ماه گذشته است شش کمیته مشترک وی ادامه داد: بحث‌ها نشان داده است که وزارت امور خارجه در این زمینه‌ها دخالت دارد و به دیپلماسی اقتصادی در حوزه نگاه کرده است.

بر اساس این گزارش، کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و کشورهای همسایه در اواسط اسفندماه برگزار شد.

ایران با قرارداد سه ساله تبادل گاز بین ایران، ترکمنستان و آذربایجان، تقویت و توسعه بازارچه های مرزی و ایجاد کمیسیون های مشترک با کشورهای پیرامونی برای ایجاد یک توافقنامه مدیریتی 25 ساله، به عنوان عضو دائم اتحادیه اوراسیا به سازمان همکاری اقتصادی شانگهای می پیوندد. بین ایران و چین و با اولویت دادن به منافع ایران با سایر کشورهای بزرگ منطقه این گونه قراردادها را منعقد کنند قطعاً می توانند نقش مهمی در دیپلماسی اقتصادی داشته باشند، اما واقعیت این است که اگرچه به نظر می رسد وزارت امور خارجه مایل به انجام این کار است، اما باید در نظر داشت که تنها دستگاه دیپلماسی کشور امکان پذیر است. دیپلماسی اقتصادی را ارتقاء دهند و دستگاه های ذیربط با تاکید بر اینکه وزارت امور خارجه نقش تسهیل کننده در روابط تجاری خارجی دارد و قدرت اجرایی چندانی ندارد، همکاری نزدیکتری با وزارت امور خارجه داشته باشند.

یکی از مهم ترین سلاح ها در پیشبرد دیپلماسی اقتصادی، حضور فعال رایزنان بازرگانی موثر و آگاه در سفارتخانه های ایران در خارج از کشور است.یکی از مهمترین سلاح ها در پیشبرد دیپلماسی اقتصادی، حضور فعال رایزنان بازرگانی موثر و آگاه در سفارتخانه های ایران در خارج از کشور است که در ماه های اخیر تغییری در رشد رایزنان بازرگانی خارج از کشور ایران ایجاد نشده است.

تحقیقات نشان می دهد که مشاوران تجاری می توانند صادرات به کشور هدف را بین 10 تا 15 درصد افزایش دهند. برای انجام این کار، بسیاری از کشورها در تلاش هستند تا مشاوره کسب و کار خود را گسترش دهند، به عنوان مثال کشورهایی مانند کره جنوبی و ژاپن به طور متوسط ​​حدود 140 مشاور بازرگانی در کشورهای بازار هدف خود دارند، در حالی که تلاش ما با رشد مشاوران ما رو به افزایش است. مثلاً در کشورها به 7 نفر رسیده است روسیه، چین، عراق، عمان، ارمنستان، آذربایجان و پاکستان فعال هستند.

پیمان پاک، رئیس سازمان توسعه و تجارت وی اخیرا در مصاحبه ای با رسانه ها گفت: علاوه بر هفت مشاوری که در بالا ذکر شد، مشاورانی را به کشورهای دیگر نیز می فرستیم. در حال حاضر اعزام 3 مشاور به کشورهای ترکیه، افغانستان و هند در دستور کار قرار دارد و زمینه برای اعزام این مشاوران فراهم شده است.

وی در خصوص تعداد مشاوران بازرگانی تا پایان سال نیز گفت: تا سال آینده استفاده از 30 مشاور بازرگانی را تاکنون رفع کرده ایم و این موارد اجرایی خواهد شد. از سوی دیگر راه اندازی مراکز تجاری در کشورهای هدف را در دستور کار قرار داده ایم و تاکنون 6 مرکز فعال با برنامه ویژه ارائه خدمات و توسعه بازار طراحی کرده ایم. سه تا از این مراکز شامل سوریه، قزاقستان و کشور باسک با اتاق ایران همکاری می کنند.

رئیس سازمان توسعه و تجارت افزود: برای شبکه مشاوران بخش خصوصی و مشاوران رسمی کشوری خدماتی را به عنوان مرکز تجاری در نظر گرفته ایم و در تلاش هستیم مشاوران تجاری را در هر کشور فعال کنیم.

این مقام مسئول راه اندازی 5 دفتر بازرگانی در 5 نقطه دنیا را از اولویت های کاری کشور برشمرد و تصریح کرد: تاکنون دو دفتر را تکمیل کرده ایم که در حال تکمیل است. برای سه دفتر دیگر، باید برای شناسایی اولویت های منطقه ای با یکدیگر همکاری کنیم.

از سوی دیگر برخی از کارشناسان حوزه تجارت و بازرگانی در تشریح دیگر موانع رشد دیپلماسی اقتصادی در کشور به نوعی معتقدند که نهادها و سازمان های ذیربط در این حوزه در کشور حضور دارند. ساز خود را کوک می کنند و در حوزه دیپلماسی اقتصادی و صادرات ناهماهنگی زیادی وجود دارد و تا زمانی که در این زمینه به یک اداره واحد نرسیم و با شعار یک بخش خاص عمل نکنیم به جایی نمی رسیم.

یکی دیگر از موانعی که حل آن در گرو کار وزارت امور خارجه است، ناآشنا بودن برخی سفرای کشورهای هدف با مشکلات اقتصادی است. موضوع مهم دیگر در این زمینه کمبود اطلاعات بخش خصوصی در مورد قوانین تجارت، سرمایه گذاری، گمرک، استانداردسازی و … در کشورهای مقصد است و سفارتخانه ها نقش مهمی در ارائه این اطلاعات به این گونه موسسات دارند. اتاق بازرگانی ایران بازگشت و توزیع بین فعالان اقتصادی جهت آماده سازی زمین جهت تقویت سطح همکاری.

"سرعت آهسته" دیپلماسی اقتصادی کشور و ابزارسازی ناقص

نشست روسای نمایندگی های ایران در کشورهای همسایه

یکی دیگر از موانعی که راه حل آن در گرو کار وزارت امور خارجه است، بی توجهی به برخی سفرای سفرای اقتصادی در کشورهای هدف، بازگشت به نگاه کلی وزارت امور خارجه در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی است. دیدگاه وزارت امور خارجه به شدت تحت تأثیر شرایط منطقه و فضای سیاسی و امنیتی پیرامونی قرار گرفته است، در حالی که برخی از کارشناسان معتقدند نقش اصلی وزارت خارجه و سفارتخانه ها آوردن ثروت و قدرت برای کشور است، اما اکثر سفرا. کار در حال حاضر به صرفه نیست سفیر، رایزن اقتصادی و سرکنسول باید دائماً به گمرکات منطقه ای که در آن مشغول به کار هستند، به مناطق مرزی و مناطق اقتصادی سفر کرده و مشکلات موجود در مرکز را منعکس کنند و در اسرع وقت برای رفع مشکلات اقتصادی تلاش کنند. .

انتهای پیام/