اقتصادی

چرایی حذف خودروهای سواری از فهرست واردات

بند واردات خودروهای سواری در قانون بودجه در حالی حذف شده است که مسئولان پرونده اظهار بی اطلاعی کرده اند و پیگیری ها نشان می دهد ظاهرا این مصوبه از سوی شورای کفایت اعتراض و حذف شده است. قانون بودجه

به گزارش خبر فوری، مجلس در ۱۴ اسفند ۱۳۹۲ به دولت اجازه واردات ۹۶ هزار دستگاه خودرو و ماشین آلات شامل ۷۰ هزار دستگاه خودرو شامل ۵۰ هزار خودروی سواری و ۲۰ هزار خودروی دوبل، هیبریدی و برقی را صادر کرد.

این در حالی است که قانون بودجه در اواخر اسفندماه توسط دولت به دولت و در فروردین ماه قوه مجریه به قوه مجریه گزارش شد. بازنگری قانون این را بیان کرد در تبصره 7 اثری از واردات 70 هزار خودروی سواری نیست اما سایر اقلام وارداتی باقی مانده است.

این اطلاعیه با واکنش مجلس مواجه شد و رشیدی کوچیک از اینکه در بودجه 1401 علیرغم تصویب مجلس و شورای نگهبان، واردات خودروهای سواری حذف شد، شوکه شد.

خبر فوری از سازمان برنامه و بودجه پیگیری کرد و مدیر روابط عمومی اعلام کرد که این تغییر ربطی به سازمان برنامه و بودجه ندارد و اتفاقی که افتاده قبل از ابلاغ قانون در مجلس بوده و نیاز به پیگیری دارد.

شورای نگهبان سپس موانع لایحه بودجه را که حاکی از حذف واردات مسافر نبود، بررسی کرد و این نماینده مجلس اعلام کرد که مصوبه مجلس شورای اسلامی تصویب شده است.

متن ایرادات هیئت امنا در تبصره 7 آمده است در پیوست 1 به دلیل محدودیت ها و شرایط وارداتی این موضوع اعم از مبدأ داخلی یا خارجی ارز و همچنین ردیف جمله … نحوه انتخاب واردکننده در صورت وجود درخواست واردات بیشتر مشخص نیست. جدول (5) رفع ابهام پس از رفع ابهام، نظر یک خواهد بود.

این در حالی است که بررسی ها می گوید روند واردات خودروهای مصوب مجلس و روند واردات 70 هزار خودروی سواری بر اساس مصوبه شورای کفایت مشکل داشته که در نهایت منتفی شد و به قانون نرسید. این در حالی است که پیش از این در بحث واردات خودرو و طرح های ارائه شده از سوی نمایندگان مجلس برای این منظور موانعی وجود داشته و در برخی موارد به تصویب مجمع نرسیده است.

واردات خودرو از سال 1397 با شرایط خاص کشور به دلایلی که گفته می شد مهم ترین کنترل ها بر محدودیت های ارزی و گردش منابع ارزی بوده، انجام شده است.

این در حالی است که تا امروز دولت و دستگاه های ذیربط مجلس توضیح رسمی و روشنی برای حذف بند واردات 70 هزار خودروی سواری و مشکلات آن ارائه نکرده اند. این قطعنامه در هنگام بررسی پیش نویس بودجه توسط کمیته مشترک رد شد، اما مجدداً تصویب شد و برای بررسی علنی شد.

انتهای پیام/