اقتصادی

نظری: افزایش بارندگی نمی‌تواند کاهش منابع آبی در ۳۰ سال گذشته را جبران کند

نماینده مردم خمین در مجلس یازدهم با اشاره به بحران کم آبی کشور گفت: کاهش منابع آبی طی 30 سال گذشته به حدی بوده است که نمی توان جبران کمبود آب در بارندگی و بارندگی را کرد.

علیرضا نظری در گفت وگو با خبر فوری، درباره بحران آب در استان مرکزی اظهار کرد: در یک دهه اخیر شاهد کاهش بارندگی بوده ایم. هم در پاییز و هم در زمستان و بهار شاهد افزایش دما بودیم که نقش مهمی در تبخیر آب های سطحی داشت. مجموعه این دو عامل نیاز به منابع آبی را افزایش داده است.

افزایش بارندگی نمی تواند کاهش منابع آبی را در 30 سال گذشته جبران کند

نماینده مردم خمین در مجلس یازدهم افزود: با وجود اینکه بارندگی های سال 1400 خوب بوده، کاهش منابع آبی در 30 سال گذشته به حدی بوده است که به دلیل کم آبی نمی توان آن را با بارندگی و بارندگی جبران کرد. در سال‌های گذشته، در مورد منابع آبی و سفره‌های زیرزمینی در تنگنا خواهیم بود.

عضوکمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس تاکید کرد: دستگاه های مسئول باید اقدامات مناسب را برای استفاده بهینه از آب و صرفه جویی تا تغییر اقلیم جهانی انجام دهند و به کار گیرند. .

آبیاری اراضی کشاورزی استان مرکزی روشی سنتی است

یکی از اعضای مجمع نمایندگان استان مرکزی درباره نحوه آبیاری خمین با محصولات کشاورزی گفت: بیشتر آبیاری کشاورزی در شهرستان خمین به صورت سنتی انجام می شود. شهرستان خمین مرکز کاشت لوبیا چیتی است. با این حال، ما هنوز از هیچ روش آبیاری جدیدی برای این محصول استفاده نمی کنیم. پرکاربردترین روش آبیاری روش غرقابی است که بیشترین تلفات آب را دارد.

اولویت بندی اسناد زمین های کشاورزی بر افزایش بودجه برای کمبود آب

نظری بر افزایش اعتبارات برای مقابله با بحران کم آبی و مستندسازی اراضی کشاورزی تاکید کرد و تاکید کرد: از یک سو اعتبارات کافی نیست. یکی از دلایل عدم استفاده از امکانات آبیاری به روز، نبود زمین کشاورزی مستند است. بنابراین قبل از اینکه به فکر افزایش منابع اعتباری آبیاری نوین باشیم، باید به فکر تخصیص اسناد زمین های تکه تکه شده در حال تخریب باشیم.

انتهای پیام/