اخبار عمومی

مراسم آیینی سنتی «کومسای» در اورامان برگزار شد – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار آنلاین، «کومسایی» نام مراسمی است که همه ساله پس از ۴۵ روز بهار با حضور هزاران گردشگر و علاقه مندان داخل و خارج از کشور در اورامان برگزار می شود.

زبان آرامی از دو کلمه به معنی جمع و اجتماع کومسایی و دو کلمه به معنای یادگیری ماسایی تشکیل شده است.

این اتفاق چند سال پس از شیوع ویروس معروف تاج و تخت با حضور گردشگران زیادی از داخل و خارج از کشور در منطقه مجاور حرم سید مصطفی معروف به پیرشالیار رخ داد. جانشین امام جعفر صادق.) جشن گرفته شد.

بر همین اساس مردم منطقه اورامان صبح روز جمعه 15 اردیبهشت 1401 برای یادآوری و اجرای این آیین باستانی به محل برگزاری مراسم کومسای رفتند.

این مراسم با تلاوت قرآن کریم و سخنرانی رئیس اقامه نماز جمعه اورامان آغاز شد و با قرائت قصیده و تدفین ادامه یافت.

گفته می شود به دلیل موقعیت خاص منطقه و فرهنگ تعاون و همزیستی که طبیعت خشن اورامان ایجاد کرده و فرهنگ عشایر و کوچ نشینی، همه ساله در اواسط بهار مردم روستا را ترک می کنند و تابستان های دور در منطقه بیش از 6 ماه قبل از جابجایی و جدایی نیاز به تنظیم قوانین در جلسات و مراسم به منظور تقسیم مسائل اجتماعی لازم بین خود دیدند. ، به افراد واجد شرایط تحویل داده شود و برای مهاجرت آماده شود.

از دیگر سخنان این مراسم شکستن سنگ سفیدی در نزدیکی آرامگاه پیرشالیار بود که به گفته مردم اورامان دارای خاصیت برکتی است; هواداران هر ساله در این مراسم شرکت می کنند تا با برش قطعات دیگر، قطعات کوچک سنگ های نسبتا بزرگ را برش دهند. قابل ذکر است که آنچه در مراسم کومسایی از این سنگ شکسته و جدا می شود، گفته می شود سال آینده دوباره رشد می کند و هرگز تمام نمی شود.

برپایی نمایشگاه صنایع دستی توسط هنرمندان بومی از دیگر رویدادهای آیین سنتی اورامان تختن کومسایی بود.

کومسای اورامان را می توان با توجه به اسناد مستند و همچنین بر اساس سنت های حاکمان و بزرگان منطقه، نمادی از اعتقادات مردم منطقه دانست که بیش از هزار سال پیش از آن می گذرد.

من باید بگویم؛ اورامان تخت در ۶۰ کیلومتری جنوب مریوان و غرب سروآباد با جمعیتی بالغ بر ۳۵۰۰ نفر در میان کوه‌های تختوسانی، پیر رستم، مالحسب و کوسالان قرار دارد.