اخبار عمومی

صنعت هسته ای در خدمت رفاه ملی

علوم هسته‌ای یکی از دستاوردهای مهم علمی است که بطور اصولی باید در خدمت رفاه ملت‌های جهان و رشد و توسعه‌ی جوامع انسانی قرار گیرد؛ اما متاسفانه استفاده غیر صلح آمیز قدرت های جهانی از این انرژی و وارد کردن آن در رقابت های تسلیحاتی، موجب شده که بهره برداری از این صنعت برای پیشرفت اقتصادی و تامین رفاه عمومی،کمتر مورد توجه جوامع انسانی قرار گیرد.
از سوی دیگر کشورهای دارای صنعت هسته ای که خود به آثار اقتصادی آن واقف بوده و این صنعت را یکی از مولفه های پیشرفت می دانند،سعی کرده اند با متهم کردن ایران به استفاده از این صنعت برای ساخت بمب اتمی، مانع شناخت فواید معیشتی و رفاهی صنعت هسته ای شده و اینگونه القا کنند که بودجه های اختصاص یافته برای پیشرفت این صنعت،غیرضروری بوده و نقشی در امور رفاهی و پیشرفت اقتصادی ندارد.
برپایی نمایشگاه دستاوردهای هسته‌ای ایران در عرصه‌های کشاورزی، پزشکی و سلامت، صنعت، محیط زیست، آب و ساخت نیروگاه و بازدید رهبر انقلاب از این نمایشگاه که با پوشش خبری بسیار خوب صدا و سیما همراه بود،اهمیت این صنعت در حوزه های رفاهی و اقتصادی را روشن کرد. این نمایشگاه تولید رادیوداروهای تشخیصی و درمانی برای بیماری های مختلف از جمله سرطان‌ها که از نظر کیفیت در دنیا قابل رقابت هستند را در معرض دید عموم قرار داد و تلاش های دانشمندانِ جهادگر،برای رفع آلام بیماران را برجسته ساخت.
نمایشگاه نشان داد که امروز ۱۵۰ نوع از ترکیبات دوتره که به طور عمده مصرف پزشکی داشته و بسیار گران هستند، در ایران تولید می‌شوند و جوانانی از این مرز و بوم برای تولید این اقلام، گاهی تا سه شیفت کار می‌کنند. توسط همین جوانان، تجهیزات غربالگری نوزادان که از طریق آن می توان وجود بیش از ۱۰۰ نوع بیماری را تشخیص داد،تولید شده و صنعت هسته ای با تسلط بر انواع لیزر و فناوری کوانتوم در جهت تامین رفاه عمومی و پیشرفت اقتصادی حرکت می‌کند. امروز ایران دارای بهترین نوع آب سنگین دنیا و مورد تائید آزمایشگاه های کشورهای پیشرفته قرار داردکه در بحث لیزر و کاربردهای آن در بهداشت و درمان و صنعت حرف های بسیاری برای گفتن دارد.
تولید انرژی برق از طریق ساخت نیروگاه های اتمی،یکی دیگر از موارد استفاده از فناوری هسته‌ای است که ارتباط مستقیم با زندگی روزمره مردم دارد.امروز کشورهای اروپایی که ایران را از دستیابی به انرژی هسته ای منع می کنند،خود به این نتیجه رسیده‌اند که برای تامین برق مورد نیاز،گریزی از ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای ندارند و تاکید دوباره رهبر انقلاب برای تولید ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای، نشان از نگاه بلند و احساس مسئولیت ایشان نسبت به آینده کشور دارد. در این مسیر،جدیت در ساخت نیروگاه ۳۶۰ مگاواتی دارخوین با راکتور آب سنگین، برای تولید ۱۰ هزارمگاوات برق هسته‌ای، علاوه بر آثار رفاهی،انگیزه دست اندرکاران را برای تولید ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای افزایش خواهد داد. در حال حاضر بیش از ۱۵% انرژی برق مورد نیاز کشور های جهان را تامین می کند. حدود ۲۰% انرژ ی برق مورد نیاز آمریکا ، و حدود ۳۵% برق مورد نیاز اتحادیه اروپا نیز از انرژی هسته ای است. ژاپن ۳۰% برق مورد نیاز را از نیروگاه های هسته ای کسب می کند.
برخی تصور می کنند که ایران به دلیل داشتن ذخایر بالای نفت و گاز،نیازی به استفاده از انرژی هسته ای ندارد. کشورهای غربی نیز با هراس پراکنی نسبت به افزایش غنی‌سازی در ایران، تلاش دارند تا ایران را از این «انرژی جایگزین» محروم کنند.در حالی که با توجه به محدودیت ذخایر نفت و گاز و ضرورت صرفه جویی در استفاده از این منابع و همچنین افزایش نیاز جهان صنعتی به سوخت،سرمایه گذاری برای بهره برداری حداکثری از انرژی هسته‌ای با تقویت بُنیه اقتصادی باید در اولویت برنامه های کشور باشد.
بهره‌گیری از صنعت هسته‌ای در حوزه‌های کشاورزی و زیست محیطی نیز نقش مهمی در امور رفاهی و اقتصادی کشورهای «کشاورزی محور» دارد. براساس آمار یک سوم تا یک چهارم محصولات کشاورزی در ایران توسط آفات یا در مسیر رسیدن به انبار از بین می‌روند که قطعا با استفاده از فناوری هسته ای برای کنترل آفات و افزایش ماندگاری محصولات در انبارها،می‌توان میزان تولیدات کشاورزی را سی تا چهل میلیون تن افزایش داد.
امروز خوشبختانه قانون اقدام راهبردی مجلس شورای اسلامی به پیشرفت‌های صنعت هسته‌ای در مراحل اکتشاف، استخراج ، تبدیل ، غنی سازی، تولید سوخت و… کمک کرده است. طبق این قانون که اجرای آن مورد تاکید رهبر انقلاب نیز هست، ذخایر اورانیوم ایران با غنای ۲۰ درصدی از ۱۲۰ کیلوگرم به بیش از ۲۱۰ کیلوگرم رسیده که ۲۵ کیلوگرم آن با غنای ۶۰ درصد تولید شده است. به استثنای کشورهای دارای سلاح هسته‌ای هیچ کشوری قادر به دستیابی به این میزان از پیشرفت نبوده است.
طبعا سرعت بخشیدن به پیشرفت‌ها و استفاده از دستاوردهای صلح آمیز انرژی هسته ای نه تنها مغایرتی با مقررات و موازین بین المللی ندارد بلکه درچارچوب همکاری پادمانی با سازمان بین المللی انرژی اتمی ادامه خواهد یافت.البته کشورهای غربی سعی دارند با تاثیرگذاری بر تصمیمات آژانس، استقلال این نهاد را به چالش بکشند اما جمهوری اسلامی ایران،خواهان ارتقای جایگاه و حفظ اعتبار آژانس بوده و از استقلال آن حمایت می کند.
توسعه صنعت هسته ای بخشی از رنسانس علمی در ایران است و پیشرفت های آن در مسیر تامین منافع ملی،تقویت اقتدار و مصالح معیشتی و رفاهی ادامه خواهد یافت. بنا به گفته رهبر انقلاب«پیشران اصلی پیشرفت‌های علمی، جوانان و نیروهای مؤمن و نمازشب‌خوان همچون شهریاری و فخری‌زاده هستند.» و « بومی شدن صنعت بسیار مهم هسته‌ای نشان‌دهنده ناکامی غرب و تحقیر غرب‌گرایانی است که درصدد تحقیر ملت و تضعیف روحیه کار و امید در کشور بودند.»