اخبار عمومی

پیش‌بینی نادرست یک زلزله بدون پشتوانه علمی

این گفتگو در شهر کوچک نیومادرید، میسوری، جنجال رسانه ای ایجاد کرد و بسیاری از مردم منطقه را وادار کرد تا تجهیزات اضطراری را ذخیره کنند. ایبن براونینگ پیش بینی 50-50 خود از زمین لرزه بزرگ نیومادرید در اوایل دسامبر 1990 را بر اساس اوج فشار گرانشی اعمال شده توسط ماه و سیارات بر روی سطح زمین استوار کرد.

دانشمندان آن زمان ادعای براونینگ را به طور کامل رد نکردند، اما می‌دانستند که براونینگ احتمالاً اشتباه می‌کرد، زیرا روش‌های پیش‌بینی او هرگز منتشر نشد و مورد بررسی قرار نگرفت. رابرت هرمان، استاد بازنشسته ژئوفیزیک در دانشگاه سنت لوئیس که حدود 30 سال بعد کار خود را صرف مطالعه زمین لرزه ها در منطقه کرد، می گوید: «ما نمی توانستیم زمین لرزه ها را پیش بینی کنیم.
و ما متعجب شدیم که شخصی ادعا کرد قادر به پیش بینی زلزله است.

در سپتامبر 1990، زلزله ای به بزرگی 4.7 ریشتر میسوری را لرزاند. پس از 12 آذر 1369 به تدریج توجه و علاقه به زلزله کاهش یافت.’ از سال 1990، این منطقه هنوز لرزش بزرگی را که براونینگ پیش بینی کرده بود، تجربه نکرده است. زمین لرزه هایی که در آغاز قرن (1812-1811) روی داده اند، در بازه زمانی 50 ساله بین 7 تا 10 درصد بازدهی دارند. منطقه لرزه‌خیز نیو مادرید از ایلینوی تا نزدیکی ممفیس امتداد دارد.

هر روز لرزش های کوچک رخ می دهد و تقریبا هر 500 سال یک بار سابقه لرزش های شدید وجود دارد. تاریخ منطقه نشان می دهد که زلزله های بزرگی وجود دارد. لرزه خیزی گسل نیومادرید در سال های 12-1811 باعث لرزش های شدید (سه زلزله بالای 7) شد که طی آن مردم به ویژه در بستر رودخانه ها دچار لرزش های شدید شدند. اگر همین اتفاق دوباره تکرار شود، می‌تواند هزاران نفر را دفن کند و اقتصاد و سیستم حمل‌ونقل ده‌ها سال طول می‌کشد تا به طور کامل بهبود یابد. زمین لرزه 4.6 ریشتری که در 26 سپتامبر 1990 این منطقه را لرزاند، با پیش بینی براونینگ ارتباطی نداشت، اما توجه رسانه ها هنگامی که به زمان پیش بینی شده رسید، بر سردرگمی ساکنان محلی افزود.

فرماندار میسوری اعلام کرد که گارد ملی قرار است در آخر هفته (شنبه و یکشنبه) برای راه اندازی یک بیمارستان سیار در فرودگاه کیپ آموزش ببیند، اما تاکید کرد که هیچ ارتباطی با اعلامیه براونینگ (روز دوشنبه) ندارد! St. در اطراف سنت لوئیس، مردم شروع به تهیه سرپناه های خود با آب بطری، دارو، کنسرو، بسته های سوپ، داروها، دفترچه تلفن و غیره کردند.
بسیاری از بستگان خارج از ایالت از اعضای خانواده در منطقه سنت لوئیس خواستند تا به طور موقت یا دائم شهر را ترک کنند. این موضوع بازتاب گسترده ای در رسانه ها داشت و به این ترتیب باعث نگرانی و نگرانی جدی مردم شد.

مطالعه بعدی توسط سازمان زمین شناسی ایالات متحده، روش براونینگ را به عنوان “شبه علم” توصیف کرد.
براونینگ یک اقلیم شناس بود. چرا رسانه ها فکر می کردند که او بیشتر از زلزله شناسان می داند؟ شاید به خاطر هوش زیادش بود که توانست چنین هیاهویی به پا کند.
ایبن براونینگ یک مشاور تجاری و نویسنده بود که خود را “اقلیم شناس” می نامید. او بیشتر به خاطر پیش‌بینی‌های ناموفق متعددش در مورد بلایای آب و هوایی، آتشفشان‌ها، زلزله‌ها و فروپاشی دولت مشهور بود. در سال 1326/1947 مدرک کارشناسی ارشد و سپس دکترای جانورشناسی را در سال بعد از دانشگاه تگزاس در آستین گرفت و در 28 ژوئن 1991/1370 (حدود هفت ماه پس از آن اعلام معروف) بر اثر سکته درگذشت. حمله قلبی در سن 73 سالگی

* پژوهشکده زلزله شناسی و مهندسی زلزله
* منتشر شده در روزنامه جام جم