اقتصادی

عطش “الغدیر” بیشتر شد – خبر فوری

خبر فوری/ وسط مدیر بهره برداری سد الغدیر ساوه از کاهش حجم آب ذخیره شده در دریاچه سد نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد.

سید جلال شاهرخ در گفت وگو با خبرنگار خبر فوری، اظهار کرد: به دلیل عدم موفقیت بارندگی های پیش بینی شده، افزایش دما و تقاضای آب از بخش کشاورزی و شرب شهرستان ساوه و علیرغم مدیریت اخیر مخزن سد ساوه. سه سال متأسفانه حجم آب انباشته شده در دریاچه این سد نسبت به سال گذشته 50 درصد کاهش یافته است.

وی حجم آب ذخیره شده در مخزن سد الغدیر ساوه را 78 میلیون متر مکعب (معادل 28 درصد ظرفیت کل سد) اعلام کرد و گفت: در مدت مشابه سال گذشته حجم. آب باقی مانده در دریاچه سد حدود 153 میلیون متر مکعب بود.

شاهرخ افزود: در حال حاضر میزان آب مورد نیاز برای آبرسانی به آببران عادی و مشترکین شبکه آبیاری دشت ساوه 4400 لیتر در ثانیه در شبکه آبیاری، توزیع و همچنین 500 لیتر در ثانیه از مخزن است. سد تصفیه خانه آب شرب شرکت در مصرف آب صرفه جویی می شود.

وی با اشاره به خشکسالی دو سال اخیر، حجم آب ورودی به دریاچه سد را از مهرماه گذشته تاکنون تنها 25 میلیون مترمکعب اعلام کرد و افزود: در حالی که مدت مشابه سال گذشته بود. ، این میزان حجم به 74 میلیون متر مکعب محدود شد.

وی ادامه داد: متاسفانه دبی آب ورودی به سد یاچه به 500 لیتر در ثانیه کاهش یافته است، از سوی دیگر به دلیل دمای بالای هوا در این ایام تبخیر از سطح دریاچه نیز به 400 لیتر در ثانیه رسیده است. . .

به گفته این مسئول و یکی از اعضای هیئت مدیره جامعه سهامداران آب منطقه مرکزی، با توجه به کاهش بارندگی و نیاز به آب در شهرهای بالادستی که حوضه آبریز مشترک با سد را تشکیل می دهند، در حال حاضر میزان ورودی به دریاچه سد حداقل است.

لازم به ذکر است سد الغدیر ساوه از نوع بتنی دو قوسی به طول تاج 265 متر و 277 میلیون متر مکعب آب است که در سال 1372 با هدف تامین برق و آب کشاورزی اراضی شهر ساوه

انتهای پیام