اخبار جامعه

“واسکولیت” چیست و چه افرادی در معرض ابتلا هستند؟

به گفته مرکز تخصصی “Mayo Clinic” در آمریکا، “واسکولیت” (التهاب رگ های خونی) یک اختلال خودایمنی نادر در جهان است و در فردی که از آن رنج می برد، رگ های خونی ملتهب می شود و این امر رگ های خونی را تحت تاثیر قرار می دهد. . غلیظ شدن

به گزارش خبر فوری، این وضعیت می تواند جریان طبیعی خون را متوقف کند و در نهایت به اندام ها آسیب برساند.

بیشتر انواع واسکولیت نادر هستند و این بیماری می تواند یک یا چند اندام را درگیر کند.

بر اساس گزارش این مرکز تخصصی، برخی از علائم این بیماری سردرد، کاهش وزن، خستگی، تب و بدن دردهای عمومی است.

علاوه بر علائم عمومی تر واسکولیت، برخی علائم خاص تر ممکن است شامل صدای زنگ در گوش و درد معده بعد از غذا خوردن باشد.

برخی از افراد مبتلا به این اختلال نیز از دست دادن موقت بینایی و بی حسی یا ضعف در بازوها یا پاها را تجربه می کنند.

علت واسکولیت چیست و چه افرادی در معرض خطر هستند؟

به گفته کلینیک مایو، علل این اختلال خود ایمنی به طور کامل شناخته نشده است، با این حال، ممکن است به ژنتیک افراد و سابقه پزشکی آنها مربوط باشد.

همچنین می تواند ناشی از حمله اشتباه سیستم ایمنی به سلول های رگ های خونی باشد که می تواند ناشی از بیماری هایی مانند هپاتیت B و C یا سرطان های خون باشد.

اگرچه هر فردی می تواند علائم واسکولیت را تجربه کند، عواملی که می توانند خطر ابتلا به چندین اختلال را افزایش دهند عبارتند از سن، سابقه خانوادگی و سابقه اختلالات ایمنی مانند لوپوس.

به گفته این مرکز، داروها همچنین می توانند یک عامل خطر باشند، زیرا هیدرالازین، آلوپورینول، مینوسیکلین و پروپیل تیوراسیل همگی در ایجاد واسکولیت نقش دارند.

به گزارش ایندیپندنت، درمان ها عمدتا بر کنترل التهاب رگ های خونی و جستجوی هر بیماری که ممکن است باعث واسکولیت شود متمرکز است.

به طور خاص، یکی از داروهای رایجی که برای کنترل التهاب ناشی از واسکولیت استفاده می شود، کورتیکواستروئیدی به نام پردنیزون است. اگرچه انواع دیگری از داروها وجود دارد، اما داروهایی که افراد مصرف می کنند به شدت واسکولیت آنها بستگی دارد.

انتهای پیام