اقتصادی

کارگران گرمازده در عسلویه؛ ساعت کاری تغییر کرد

خبر فوری/ بوشهر نام ما کارگر نفت است. عنوانی بزرگ که ما را از درون و برخی را از بیرون کشت. ما ساعت 5 صبح از خواب بیدار می شویم و گاهی اوقات مجبوریم ساعت ها برای دستشویی و حمام در کمپ منتظر بمانیم. ما از وضعیت فعلی راضی نیستیم. ما نه تنها غمگینیم، مثل شعله ی تنورهای گازی که در عسلویه روشن می شوند، عصبانی و آتش گرفته ایم…

روز اول با هزاران امید و آرزو از خراسان آمدم، چون در یک شرکت کارگزینی در عسلویه قبول شدم و فرم های مختلف را پر کردم، گواهی سلامت تحویل دادم و شاهد و نظارت بر مراحل اداری، هر چه بود. چون باید بیش از 10 ساعت در روز کار می‌کردم، مثل میلیون‌ها نفر دیگر، فکر می‌کردم اینجا بهشتی است که رویاها در آن به حقیقت می‌پیوندند.

طولی نکشید که در عسلویه کامم به شیرینی عسل نیست فقط بخاطر همسرم این اردوگاه کار اجباری و تحقیر و سختی را در گرمای بالای 50 درجه و رطوبت کشنده تحمل می کنم. و بچه ای که باید تامین کنم

عسلویه و کنگان فقط حرف یکی از هزاران کارگر پروژه است که با وجود اعتقاد به روغن بودن نانشان، نانشان را به قیمت جانشان می خورند. کارگرانی که چند روزی است تصاویر بی شماری از گرمازدگی را دیده اند و شرایط سخت کاری شان تمام تصورات ذهنی مردم از کارگران مرفه نفت را تغییر داده است.

پس از نفس کشیدن در آفتاب خشن

وقتی پای آنها می نشینی، می بینی که زندگی آنها با زندگی روزمره سایر کارگرانی که در شرایط بسیار سخت تری زندگی می کنند تفاوت چندانی ندارد. برخی از آنها معتقدند کار بدون خانواده و ماندن در اردوگاه‌های کار پرجمعیت حتی برای یک روز دشوار است.

این روزها که مردم بیش از هر گزینه دیگری در اوج گرما ترجیح می دهند زیر کولر بنشینند، کارگران پروژه صنایع استان بوشهر که عمدتاً از استان های دیگر هستند چاره ای جز زندگی در گرما ندارند. برای تجربه آفتاب تند عسلویه و کنگان در تابستان کار می کنند.

یکی دیگر از کارگران شاغل در فاز 14 پارس جنوبی در گفت وگو با خبر فوری، گفت: بسیاری از همکاران ما روزانه دچار گرمازدگی می شوند و به بیمارستان منتقل می شوند. به خصوص کسانی که در ارتفاع کار می کنند.

برای هر 7-10 کارگر یک سطل آب!

می گوید برای هر 7-10 کارگر یک سطل آب می گذارند، اما جوابگوی نیاز آنها نیست. تعداد نیروهای پشتیبانی کم است که تامین نوشیدنی برای کارگران را با مشکل جدی مواجه می کند.

این کارمند مرحله چهاردهم می گوید ساعت کاری ما حساب و کتاب ندارد. در گرمای شدید تابستان، ما باید تا 10 ساعت در روز کار کنیم. اگر تعمیرکار و ساختمانی هستیم باید تمام این 12 ساعت را در هوای آزاد و زیر آفتاب باشیم.

وی با بیان اینکه هزینه زندگی کمرم را می شکند، با کارمزد وام، بدهی، اجاره خانه و وام مغازه باید در این هوای گرم تابستان برای سیر کردن همسر و فرزندانم کار کنم، افزود: پیشنهاد کارگران ماست. در شرایط فعلی و برای بهبود وضعیت آب و هوا ساعات کاری از روز به شب تغییر می کند.

ساعت کاری پتروشیمی بوشهر تغییر کرد

برخی صنایع ساعت کاری خود را تغییر داده اند تا کار کارگران گران نشود. یکی از این صنایع پتروشیمی بوشهر است که با انتشار نامه ای و در فاز 2 طرح ها و پروژه های رسیدگی به سلامت کارگران فعال، تکریم کارگران و جلوگیری از حوادث کار با توجه به شرایط بد و سخت جوی عسلویه را منتشر کرد. در منطقه تصمیماتی گرفته شده است.برنامه و شرایط کاری تغییر کرده است.

مدیر منابع انسانی پتروشیمی بوشهر در گفت وگو با خبر فوری، اظهار کرد: این شرکت در فاز 2 منطقه عسلویه با بیش از 4000 کارگر از سراسر کشور در حال انجام یک ابر پروژه است.

قنواتی با بیان اینکه امسال آب و هوای متفاوتی در عسلویه حاکم است، خاطرنشان کرد: در سال های گذشته کارگران این منطقه در فصل تابستان از گرمای شدید رنج می بردند اما امسال به دلیل خشکسالی های اخیر و تغییرات اقلیمی دمای هوا افزایش چشمگیری داشته است. ; به خصوص در روزهای اخیر رطوبت و دمای بالا غیر قابل تحمل شده و آن را با فیزیولوژی بدن انسان ناسازگار کرده است.

وی افزود: از قبل پیش بینی کرده بودیم که هوا بد باشد و همچنین از گوشه و کنار شنیده بودیم که برخی از کارگران عسلویه دچار گرمازدگی شده اند. در پتروشیمی بوشهر گرمازدگی رخ داد اما با اقدام فوری از ادامه و تشدید شرایط جلوگیری کردیم.

مدیر منابع انسانی پتروشیمی بوشهر بیان کرد: مدیریت این پتروشیمی در شرایط جوی فعلی ریسک عقب ماندن چند درصدی پروژه را با وجود اینکه پروژه EPC بود پذیرفت. برای حفظ قدرت و کرامت انسانی

کناواتی با اشاره به تغییر و کاهش ساعت کاری کارگران پروژه پتروشیمی بوشهر گفت: پیش از این ساعت کاری کارگران این شرکت از ساعت 5:30 صبح تا 12:00 و از ساعت 15:30 بود. بعد از ظهر به بعد ساعت 19:30 اما طبق برنامه جدید کارکنان در شیفت صبح از ساعت 6 الی 11 و در نوبت بعدازظهر از ساعت 16 الی 19:30 کار خواهند کرد. همچنین پیمانکاران باید پیک کاری و کارهای سنگین را در ساعات اولیه روز یا عصر که هوا سردتر و شدت گرما کمتر است، برنامه ریزی کنند.

این مسئول با بیان اینکه انتشار نامه تغییر نوبت پتروشیمی بوشهر منجر به اجرای این دستورالعمل توسط سایر شرکت های منطقه شد، افزود: این اقدام نقطه عطفی برای نیروی کار شاغل در تابستان طاقت فرسا محسوب می شود. عسلویه

مدیر منابع انسانی پتروشیمی بوشهر در خصوص تامین آب و آبلیمو در قالب مخازن بزرگ از طریق کارفرما گفت: پتروشیمی بوشهر علاوه بر تامین نوشیدنی مورد نیاز کارگران پروژه، حمایت های لازم را نیز انجام می دهد. .

امید است سایر صنایع مناطق گرمسیری استان بوشهر نیز همین رویه را در پیش گیرند و عدالت در قبال همه جان باختگان در دمای 50 درجه بوشهر اجرا شود.

انتهای پیام