اخبار جامعه

سیاره‌ای به سبک مارشمالو

سیاره به سبک مارشمالو

اخترشناسان سیاره فراخورشیدی به اندازه مشتری با چگالی مشابه یک ختمی را کشف کرده اند.

خبرگزاری بارناگروه علم و فناوری; TOI-3757 b یک سیاره فراخورشیدی است که به دور یک ستاره کوتوله قرمز سرد می چرخد. این ستاره کوتوله قرمز از همان نوع است که حدود 70 درصد از ستاره های راه شیری را تشکیل می دهد. این سیاره در فاصله 580 سال نوری از زمین در صورت فلکی اوریگا قرار دارد.

کانودیا افزود: «پیدا کردن چنین سیستم‌هایی با سیارات غول‌پیکر، که زمانی تصور می‌شد به ندرت به دور کوتوله‌های قرمز می‌چرخند، هدف ما در درک چگونگی تشکیل سیارات است.

به گفته محققان، یکی از دلایل این امر ممکن است یک تکامل خاص باشد که بر رشد گاز و در نتیجه چگالی جریان تأثیر گذاشته است. دلیل دیگر می تواند مدار باشد که محققان معتقدند کمی بیضوی است. اگر چنین باشد، TOI-3757 b گهگاه به ستاره میزبان خود نزدیک می شود که می تواند باعث گرم شدن بیش از حد جو سیاره شود.

این سیاره با استفاده از “ماهواره نقشه برداری فراخورشیدی عبوری” یا “TESS” ناسا کشف شد که نشان داد قطر آن 150000 کیلومتر، بزرگتر از مشتری است و در عرض 3.5 روز به دور ستاره خود می چرخد.

اخترشناسان اخیراً پیشنهاد کردند که ممکن است سیاره‌های فراخورشیدی مشابه زمین بیش از آنچه قبلاً تصور می‌شد در مدار کوتوله‌های قرمز در گردش باشند، و ممکن است در این دهه سیاره‌ای با اقیانوس‌ها، خطوط ساحلی و قاره‌ها پیدا کنیم.

انتهای پیام/





آیا این خبر مفید بود؟

بر اساس نتیجه 0 رای بدید 0 رای مخالف