اقتصادی

از “سیمرغ” ایرانی چه می‌دانید؟

«سیمرغ» در شرایطی توسط جوانان کشور راه اندازی شد که نیاز به پردازش کلان داده ها به حد بحرانی رسیده و انتظار می رفت این ابررایانه نقطه آغازی برای توسعه ابر رایانه ها در کشور باشد.

به گزارش خبر فوری، قدرت محاسباتی ابرکامپیوترها هزاران برابر بیشتر از قدرت محاسباتی کامپیوترهای معمولی است. به عنوان مثال پیش بینی آب و هوا توسط ابررایانه ها در چند ثانیه قابل انجام است و برای کاربردهای دیگر مانند آنالیز زمین شناسی، تهیه خروجی تصویر، تجزیه و تحلیل داده های ژنتیکی، تجزیه و تحلیل داده های موشکی و هسته ای به ابررایانه هایی با قدرت پردازش بسیار بالا نیاز داریم.

اما حوزه های کاربردی که تاثیر قابل توجهی در تسریع نیاز به ابررایانه ها در سال های آینده خواهند داشت، شامل هوش مصنوعی، کلان داده، اینترنت اشیا و بلاک چین می شود. امروزه بسیاری از دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی دارای ابررایانه هایی با قدرت پردازش محدود هستند و توسعه قابلیت های موجود با توجه به روند افزایشی حجم داده ها و نیازهای پردازشی و تحلیلی اجتناب ناپذیر است.

چین در حال حاضر 42 درصد از ابررایانه های جهان را در اختیار دارد و پس از آن آمریکا با 22.6 درصد سهم قرار دارد. ژاپن، فرانسه و آلمان در رتبه های بعدی قرار دارند و در زمینه قدرت پردازش سریع، آمریکا نسبت به چین برتری دارد که نشان می دهد جنگ بین ابرقدرت ها برقرار شده و چهارمین اقتصاد صنعتی بر اساس اقتصاد دیجیتال تعریف شده است.

بر این اساس در حال حاضر ۲۱ کشور جهان ابررایانه هایی با ظرفیت بیش از یک پتافلاپ دارند و عربستان نیز ۴ ابررایانه در منطقه دارد. اما در ایران، دانشگاه صنعتی امیرکبیر در گذشته سابقه توسعه فناوری ابررایانه را داشت و در سال‌های 66 تا 1346 در دانشکده مهندسی برق، آزمایشگاه تحقیقاتی پردازش سریع تأسیس کرد و موفق به طراحی برخی از قطعات و نصب آنها شد. در هواپیما در زمان جنگ

ابررایانه سیمرغ چیست و چه وظیفه ای دارد؟

در سال 1390 ابررایانه «سیمرغ» با سرمایه گذاری یک میلیارد ریال با همکاری وزارت ارتباطات و معاونت علمی ریاست جمهوری و با ظرفیت 80 ترافلاپ راه اندازی شد که تاکنون خدمات لازم را به مراکز تحقیقاتی ارائه کرده است. .

خدمات این ابررایانه در سه لایه نرم افزاری، توسعه خدمات و زیرساخت ابری یعنی در زمینه های هوش مصنوعی، مدل سازی و شبیه سازی علمی، تجسم، بازی، انیمیشن، ذخیره سازی داده ها و تحلیل و پلتفرم کلان داده تعریف شده است. از چیزها استفاده می شود.

بر این اساس یکی از نیازهای اصلی ما در کشور پردازش داده است و با توجه به اینکه اقتصاد آینده مبتنی بر داده است و کاستی هایی در این زمینه وجود دارد، ابررایانه «سیمرغ» در فاز اول دارای ظرفیت پردازش 180 ترافلاپس بود. . و می تواند خدمات پردازشی را به دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی و صاحبان صنایع ارائه دهد.

با راه اندازی این ابررایانه، شرکت هایی در زمینه های مختلف مانند حمل و نقل می توانند از قابلیت های پردازش اطلاعات آن برای شناسایی گروه های هدف استفاده کنند. همچنین می توان از این ابر رایانه در صنایع مختلف و در صنعت انیمیشن سازی و بازی های رایانه ای استفاده کرد.

بر این اساس داشتن ابررایانه برای هر کشوری یکی از مولفه های قدرت نرم آن کشور است و با راه اندازی سیمرغ ایران این بحث مطرح شد که ایران می تواند به باشگاه کشورهای محدود دارای ابر رایانه بپیوندد.

سال گذشته این ابر رایانه با یک میلیارد عملیات ممیز شناور 64 بیتی در ثانیه به طور رسمی افتتاح و رونمایی شد. ظرفیت این ابررایانه با استفاده از زیرساخت فعلی تا پنج پتافلاپ و در مراحل بعدی تا 10 پتافلاپ قابل افزایش است. همچنین این پروژه در فضایی به مساحت تقریبی 250 متر مربع با قابلیت گسترش تا 400 متر مربع انجام شد.

لازم به ذکر است ابررایانه سیمرغ با ظرفیت 42 رک بر اساس سطح سوم استاندارد TIA_942 تا ظرفیت 84 رک قابل ارتقا بوده و از توان پردازشی 5 پتافلاپ پشتیبانی می کند. از جمله قابلیت های ابررایانه سیمرغ همانطور که گفته شد می توان به هوش مصنوعی، تحلیل داده های بزرگ، اینترنت اشیا، بازی و انیمیشن، شبیه سازی علمی، هواشناسی و تجزیه و تحلیل داده های ژنتیکی اشاره کرد.

ابررایانه «سیمرغ» با همت جوانان کشور ساخته شده است، اما کافی نیست. زیرا برآورد شده است که کشور تا 10 پتافلاپ ظرفیت نیاز دارد و به گفته مسئولان ارتباطات، نیاز به پردازش کلان داده به حد بحرانی رسیده است و امید به راه اندازی «سیمرغ» وجود دارد. نقطه شروع توسعه ابر رایانه های کشور خواهد بود.

انتهای پیام