اخبار جامعه

بهترین روش نگهداری از پیاز برای حفظ ارزش غذایی آن

پیاز یکی از سبزیجات غنی از مواد مغذی است و منبع غنی ویتامین C، ترکیبات سولفوریک و فلاونوئیدها است.

به گزارش خبر فوری، به گفته کارشناسان آمریکایی، نوعی فلاونوئید در پیاز وجود دارد که به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند و با پیشگیری از خطر ابتلا به سرطان مرتبط است.

پیاز سرشار از آنتی اکسیدان است و زمانی که به صورت خام یا پخته مصرف شود برای سلامتی مفید است که به سلامت قلب و سیستم ایمنی بدن و همچنین پیشگیری از سرطان کمک می کند. علاوه بر این فیبر موجود در پیاز در سلامت دستگاه گوارش و هضم بهتر غذا موثر است.

در بسیاری از کشورهای جهان پیاز جزء اصلی آشپزی است و ارزش غذایی بالای آن را نمی توان نادیده گرفت.

با این حال، با شروع فصل پیاز تازه، نگهداری از این گیاه حساس در آشپزخانه دشوارتر می شود، زیرا مواد موجود در پیاز می تواند نشاسته را به قند تبدیل کرده و باعث ایجاد بوی بد شود.

شاید فکر کنید که برای تازه نگه داشتن پیازها باید در یخچال نگهداری کنید، اما آیا این واقعا ایده خوبی است؟

پیاز در تهیه بسیاری از غذاها، سوپ ها و خورش ها، سس های خانگی و سالادها و ساندویچ ها مهم است. به همین دلیل و از آنجایی که پیاز می‌تواند ماه‌ها تازه بماند، می‌توانید مقداری پیاز را در آشپزخانه نگه دارید تا در صورت نیاز غذاهای مختلف را آماده کنید. اما این روش نگهداری است که می تواند طعم سبزیجات را حفظ کند.

بهترین راه برای نگهداری پیاز

پیازها معمولاً هوای خشک و دمای خنک را ترجیح می دهند. حفظ شرایط نگهداری بهینه، عمر مفید پیاز را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. بنابراین اولین قانون این است: پیاز را در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

دمای مناسب برای نگهداری پیاز حدود 7 تا 13 درجه سانتیگراد است. بنابراین یک مکان خنک و خشک مانند یک انبار یا زیرزمین مکان مناسبی برای نگهداری آن است. در عین حال می توان آن را در یخچال نگهداری کرد اما در یخچالی که خالی بود نه.

اهمیت کاهش رطوبت

پیازها را باید قبل از نگهداری از کیسه پلاستیکی خارج کرد و از محصولاتی که رطوبت ایجاد می کنند مانند سیب زمینی دور نگه داشت. اگر پیاز کامل را در یک کیسه مواد غذایی دربسته نگهداری کنید، این کار با به دام انداختن رطوبت در داخل و تشویق رشد میکروب های فاسد کننده مانند کپک، ماندگاری آنها را کوتاه می کند.

رطوبت بالا نیز می تواند منجر به جوانه زدن پیاز شود. بنابراین آنها را در تور یا سبد نگهداری کنید.

پیاز را دور از نور نگه دارید

علاوه بر یافتن مکانی خنک، خشک و با تهویه مناسب برای پیاز، باید آن را به دور از نور خورشید نگهداری کرد.

نحوه نگهداری پیاز خرد شده در یخچال

اگر پیازهای زیادی دارید که خراب می شوند، ممکن است بخواهید آنها را خرد کرده و برای استفاده بعدی ذخیره کنید. برخلاف پیاز کامل، پیاز خرد شده را باید در یخچال در کیسه پلاستیکی یا ظرف در بسته نگهداری کرد.

به یاد داشته باشید که اگر سیب، گلابی یا کرفس در کنار پیاز نگهداری شوند، عطر یکدیگر را جذب می کنند.

آیا می توانیم پیاز را فریز کنیم؟

بهتر است پیاز را فریز نکنید. زیرا انجماد باعث تغییر بافت پیاز می شود. اما در صورت لزوم، پس از آب شدن پیاز منجمد، توصیه می شود از آن در آشپزخانه استفاده کنید و از مصرف خام آن در سالاد یا ساندویچ غافل شوید.

ماندگاری پیاز چقدر است؟

ماندگاری پیاز بستگی به محل نگهداری آن دارد.

پیاز پوست کنده را به مدت 10-14 روز در یخچال و پیاز خرد شده را 7-10 روز در یخچال نگهداری کنید. اگرچه یخچال بهترین مکان برای نگهداری پیاز کامل نیست، اما معمولا دو ماه در یخچال ماندگاری دارند.

پیاز کامل اگر در جای خشک، خنک و با تهویه مناسب نگهداری شود، می تواند سه تا شش ماه دوام بیاورد، به شرطی که پیاز خود خشک، سفت، پوست سالم و بدون جوانه باشد.

به گفته هلث لاین، اگر در فریزر در دمای انجماد یا کمتر از انجماد نگهداری شود، پیاز منجمد باید در عرض هشت ماه مصرف شود.

انتهای پیام