اخبار جامعه

عکس | پیدا شدن تابوت عجیب سه هزار ساله در مصر

باستان شناسان مصری تابوت 3300 ساله ای را کشف کردند که حاوی جسد مومیایی شده افسری بود که مدت ها پیش توسط دزدان قبر دزدیده شده بود. این تابوت با درپوش گرانیتی صورتی، بر اساس زبان هیروگلیف های حک شده بر روی آن، که در زمان سلطنت رامسس دوم (1213 تا 1279 قبل از میلاد) زندگی می کرده، برای مقامی به نام «پتاه-ام-ویا» ساخته شده است. و او نگهبان بود.این معبدی در اهرام مصر بود که توسط رامسس دوم در تبس (الاقصر کنونی) ساخته شد.

بیشتر بخوانید:

بر اساس کتیبه هیروگلیف، Ptah-im-wea بر دام های معبد نظارت می کرد و به عنوان رئیس خزانه معبد، مسئول ارسال هدایای الهی برای خدایان بود. با این حال، Ptah-in-wea در نزدیکی معبدی که او برای رامسس دوم نگهداری می کرد، دفن نشد. در عوض، تابوت او را در کنار هرمی قرار دادند که 1000 سال پیش در سقارا ساخته شده بود، شهری باستانی که به خاطر گورستان های وسیعش معروف است.

عکس تابوت 3000 ساله کمیاب در مصر کشف شد

در بیانیه آمده است که باستان شناسان تابوت پادشاه یونس (حکومت در حدود 2323-2353 قبل از میلاد) را در نزدیکی اهرام، در جنوب راهرویی که مردم از طریق آن وارد هرم می شدند، پیدا کردند. یافته های باستان شناسی نشان می دهد که برای مصری ها غیرعادی نبود که بخواهند در نزدیکی اهرام ساخته شده توسط فراعنه با عمر طولانی دفن شوند. به عنوان مثال، حدود 2500 سال تدفین در نزدیکی اهرام جیزه پیدا شده است که قدمت آن به 4500 سال پیش بازمی گردد، که نشان می دهد مردم احتمالاً این مکان ها را مدت ها پس از ساخته شدن مقدس می دانستند.

هیروگلیف های روی تابوت خواستار محافظت از متوفی هستند و تصاویری از هوروس، پسر خدای سر شاهین اسماس و خدایان اوزیریس و ایزیس را نشان می دهند. اگرچه این تابوتخانه مدت ها پیش به سرقت رفته بود، اما باستان شناسان آثاری از رزین پیدا کردند که نشان دهنده وجود یک مومیایی بود. بر اساس این بیانیه، تیم باستان شناسان هیچ اثر باستانی دیگری با آن تابوت پیدا نکردند.

رامسس دوم در زمانی بر مصر حکومت می کرد که امپراتوری او از سوریه تا سودان امروزی گسترش داشت. این تابوت به عنوان بخشی از یک ماموریت باستان شناسی به رهبری اولا ال اگیزی، استاد مصرشناسی در دانشگاه قاهره کشف شد.