اخبار سلامت

گام مهم چین در عرصه نجوم| اسرار خورشید فاش می‌شود؟

چین اولین رصدخانه خورشیدی اختصاصی خود را امروز به فضا خواهد فرستاد تا اسرار ستارگان منظومه شمسی را بررسی کند. هدف این فضاپیما جمع‌آوری اطلاعاتی است که به ما در درک چگونگی تأثیر میدان مغناطیسی خورشید بر خروج جرم تاج آن و فوران مواد دیگر از این ستاره کمک می‌کند.

به طبع، رصدخانه خورشیدی فضایی پیشرفته (ASO-S) از سه ابزار استفاده می کند که به چینی ها کمک می کند تا به اهداف این فضاپیما دست یابند. هزینه ساخت این رصدخانه 126 میلیون دلار و مدت زیادی است که در حال تولید بوده است.

دانشمندان امروزی می دانند که میدان مغناطیسی خورشید انرژی آن ستاره را تخلیه می کند، اما رابطه بین این دو پدیده ناشناخته است. ASO-S در همان زمان مورد بازنگری قرار می گیرد طول موج های مختلف سعی می کند رابطه بین این فوران ها و عوامل اساسی را آشکار کند و دقیقاً مشخص کند که دلیل این پدیده چیست.

خورشید و زمین

محققان چینی با نام مستعار “Quafo-1او برای ASO-S انتخاب شده است که از غول اساطیر چینی الهام گرفته شده است که برای رام کردن خورشید رفته است. این ماموریت به مدت چهار سال ادامه خواهد داشت. 720 کیلومتری زمین او به خورشید نگاه می کند.

ویکوان گان، دانشمند ارشد این مأموریت، گفت: زمان‌بندی با اوج چرخه خورشیدی در سال‌های 2024 و 2025 همزمان خواهد شد که میانگین طول آن 11 سال است. [چرخه] ما می توانیم فوران های زیادی را ببینیم.

چین زنبورهای خورشیدی را ارزیابی می کند

ASO-S بر روی فیزیک اساسی پشت انفجارهای پرانرژی تشعشعات معروف به شعله های خورشیدی تمرکز خواهد کرد و منشا آنها را جستجو خواهد کرد. سپس از یافته های این پروژه برای درک سایر پدیده های جهان استفاده می شود.

این مأموریت همچنین باید چگونگی تأثیر شعله های خورشیدی و پرتاب جرم از تاج خورشیدی را بر روی زمین ارزیابی کند. قوطی Kuafu-1 آب و هوای فضا و به محققان این امکان را می دهد که بدانند این فوران ها چه زمانی رخ خواهند داد و برای عواقب آن آماده شوند.

ASO-S یکی از ابزارهای آن است مغناطیس سنج که میدان مغناطیسی خورشید را مطالعه می کند. دوربین اشعه ایکس همچنین باید تابش پرتوهای پرانرژی توسط الکترون ها در شراره های خورشیدی را ارزیابی کند. یک تلکسوپ تاج نگر همچنین خروجی پلاسما و توده کرونایی از شعله‌ها را مطالعه خواهد کرد. بنابراین، Kuafo-1 برای اولین بار به مرکز تاج خورشید، جایی که طوفان های خورشیدی شکل می گیرد، نگاه خواهد کرد.

227227