اخبار جامعه

۶ ماده غذایی موثر برای کنترل اشتها

نشان داده شده است که پیروی از رژیم های غذایی حاوی کربوهیدرات های تخمیر شده مانند جو، کنگر فرنگی، قارچ، مارچوبه، پیاز و موز حاوی دو نوع ماده به نام بتا گلوتان و اینولین است که به دستیابی به اهداف کاهش وزن کمک می کند.

به گزارش خبر فوری، مصرف این نوع کربوهیدرات ها هورمون های کنترل گرسنگی بیشتری تولید می کند و باعث می شود فرد برای مدت طولانی تری احساس سیری کند. علاوه بر این، مصرف این کربوهیدرات ها به کاهش چربی های مضر و چربی احشایی کمک می کند. چربی ها با دیابت، بیماری های قلبی و خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان مرتبط هستند.

این نوع غذاها با کنترل و حفظ سطح قند خون سالم نقش مهمی در مدیریت یا پیشگیری از دیابت دارند. این کربوهیدرات ها علاوه بر تقویت ایمنی بدن، باکتری های مفید روده را افزایش داده و فرآیند گوارش را بهبود می بخشد.

به گفته دفتر آموزش بهداشت و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، شش ماده غذایی وجود دارد که می تواند در رژیم کاهش وزن به شما کمک کند احساس سیری بیشتری داشته باشید:

جو: بدانید که فقط دو وعده جو دوسر در روز می تواند LDL یا کلسترول بد خون را در شش هفته بیش از پنج درصد کاهش دهد. بتا گلوتان موجود در جو به حذف LDL از بدن کمک می کند.

_ کنگر فرنگی: این غذا داروی لاغری است و کسانی که می خواهند لاغر شوند می توانند هر روز کنگر میل کنند. از تمام قسمت های این گیاه می توان برای تهیه انواع سالاد و غذا استفاده کرد. پس از شستشو، گیاه تازه را می توان برای استفاده در فصول مختلف منجمد کرد. آب برگ کنگر حاوی املاح معدنی مختلف و سینارین است و کاربردهای درمانی زیادی دارد.

قارچ: به جنگ با چربی بدن می رود. خوردن قارچ می تواند تولید و فعالیت گلبول های سفید خون را افزایش دهد. بهتر است این غذا را به روشی سالم تهیه کنید. به همین دلیل استفاده از قارچ سرخ شده توسط کارشناسان توصیه نمی شود و قارچ بخارپز یا کبابی گزینه های مناسب تری هستند. در این رژیم پیشنهاد می شود برای ناهار یا شام قارچ ارائه دهید، البته می توانید در وعده صبحانه یک وعده غذایی ترکیبی مانند املت قارچ نیز میل کنید. قارچ حاوی بتا گلوکان است که برای تقویت سیستم ایمنی و افزایش مقاومت بدن در برابر بیماری ها مهم و ضروری است.

مارچوبه: برخی از غذاها تاثیر زیادی در فرآیند گوارش دارند و مارچوبه یکی از این غذاهاست. این گیاه منبع اینولین است. این فیبر خاصی است که به افزایش باکتری های خوب در روده کمک می کند و هضم غذا را کارآمدتر می کند. مارچوبه متابولیسم بدن را افزایش می دهد و به عنوان یک چربی سوز به کاهش وزن کمک می کند. 100 گرم مارچوبه تنها 20 کیلو کالری انرژی دارد و یک جایگزین عالی برای میان وعده های پر کالری است.

_ موز: مصرف این میوه سرشار از پتاسیم و ویتامین B6 باعث افزایش تولید سروتونین در مغز می شود. به طوری که مصرف آن با کاهش استرس و اضطراب مرتبط است. اگرچه موز سرشار از کربوهیدرات یا قند است، اما تأثیر قابل توجهی بر سطح قند خون ندارد. میزان گلوکز پایین آن در مقایسه با سایر غذاها، قند خون را تا حد قابل قبولی بالا می برد. از سوی دیگر، گلوکز پایین برای کنترل گرسنگی بسیار مفید است و این یکی از عوامل کلیدی برای کاهش وزن است.

_ یک پیاز: مصرف پیاز یک راه طبیعی برای کاهش وزن و چربی اضافی است. پیاز حاوی اسانس ها و مواد معدنی مختلفی است که متابولیسم بدن را به سرعت افزایش می دهد و باعث کاهش وزن طبیعی می شود. پیاز دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است که یکی از بهترین سلاح ها برای کاهش وزن است.

انتهای پیام