اقتصادی

مهم‌ترین وقایع دنیای فناوری در سال ۲۰۲۲

اخراج انبوه غول‌های فناوری اطلاعات، اقدامات تنظیم‌کننده‌ها برای شکستن قوانین فناوری، مذاکرات بین کشورها در مورد قوانین امنیت داده، جنگ تراشه‌های آمریکا و چین و جنگ اوکراین در سال 2022 گستردگی فناوری را نشان داده است. این صنعت در برابر مسائل ژئوپلیتیکی و اقتصاد کلان آسیب پذیر است

به گزارش خبر فوری، با این حال، در سال 2022 صنعت فناوری به نوآوری، تغییر مداوم و تلاش برای تقویت امنیت سایبری ادامه داد. وب سایت World Computer Technology در گزارشی به تجزیه و تحلیل مهم ترین رویدادهای دنیای فناوری در سال 2022 پرداخته است که عبارتند از:

1- جنگ چیپ آمریکا و چین و پایان جهانی شدن

تنش های ژئوپلیتیکی بین ایالات متحده و چین در سال 2022 به بخش نیمه هادی ها سرایت کرد و دولت بایدن در دسامبر کنترل های صادراتی جدیدی را اعلام کرد که فروش نیمه هادی های پیشرفته و همچنین تجهیزات مورد استفاده برای ساخت آنها را به برخی از تولیدکنندگان چینی ممنوع کرد. سپس. در ماه دسامبر، این محدودیت ها گسترش یافت. فعالان صنعت فناوری می گویند این کاهش ها نشان دهنده پایان دوران جهانی شدن است و این کاهش به شدت به زنجیره تامین همه چیز از کامپیوتر گرفته تا خودروهای الکتریکی که با استفاده از فناوری تراشه تولید می شوند، آسیب می رساند و نتیجه جنگ بین دو ابرقدرت جهانی است. همه انواع کسب و کارها را تحت تاثیر قرار می دهد.

2- خرید VMware توسط Broadcom در یک معامله 61 میلیارد دلاری

در حالی که بازار M&A فناوری در سال 2022 ضعیف شد، معاملات بزرگ همچنان فراوان بود، از جمله خرید پیشنهادی 68.7 میلیارد دلاری مایکروسافت از Activision Blizzard. اما مهم ترین معامله در این بخش، بدون شک معامله Broadcom برای خرید VM Wire به ارزش 61 میلیارد دلار بود که در پایان ماه می اعلام شد. هدف برودکام از خرید این شرکت بهبود عملکرد مالی و ایجاد هم افزایی بین محصولات نرم افزاری و سخت افزاری بود. این قرارداد هنوز توسط رگولاتورها تایید نشده است و رگولاتورها در ایالات متحده، انگلیس و اتحادیه اروپا تحقیقات مداوم را آغاز کرده اند. Broadcom شرکت ها را می خرد، تحقیق و توسعه را تعطیل می کند و قیمت ها را افزایش می دهد.

3- چت GPT دنیا را شوکه کرد

نسخه آزمایشی GPT Chat، جدیدترین پروژه بنیاد OpenAI، اینترنت را تحت تأثیر قرار داده است و پردازش زبان طبیعی و قابلیت های جستجو را برای ایجاد محتوا و مقالات طبیعی شگفت انگیز ترکیب کرده است. به گفته منتقدان، این سیستمی است که به راحتی آزمون تورینگ را پشت سر می گذارد و پاسخ هایی شبیه به انسان به متون نوشته شده ارائه می دهد، اما همچنان بسیاری از کاستی های سیستم های مبتنی بر هوش مصنوعی قبلی را برطرف می کند. اگرچه تحت شرایط خاص، می تواند یک تولید یا ابزار اضافی خوب باشد، اما بعید است به این زودی جایگزین محتوای تولید شده توسط انسان شود.

4- امضای قرارداد دیتا بین آمریکا و اتحادیه اروپا برای سومین بار

در ماه نوامبر، جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، فرمان اجرایی برای اجرای سیاست بازپرداخت داده های ترانس آتلانتیک صادر کرد. این دستور به شرکت هایی که به دنبال کاهش بار قانونی مورد نیاز برای انتقال داده ها بین ایالات متحده و اتحادیه اروپا هستند، امیدوار شد. این اقدام پس از آن صورت گرفت که دیوان دادگستری اروپا دو توافقنامه قبلی را لغو کرد و اعلام کرد که ایالات متحده حمایت کافی برای اطلاعات شخصی ندارد. طبق قرارداد جدید، شرکت ها می توانند به جای امضای قراردادهای جداگانه با چند شرکت، یک قرارداد چارچوب را انتخاب کنند. این قرارداد هنوز توسط نهادهای مختلف اتحادیه اروپا تأیید نشده است و به دلیل همان مسائلی که منجر به شکست معاملات قبلی شده است، یعنی عدم حمایت در برابر استراق سمع دولت آمریکا مورد انتقاد قرار گرفته است.

5- آغاز رنسانس مک

فروش رایانه های شخصی در ماه های اخیر کاهش یافته است و تغییرات سریع در تقاضا ناشی از تغییر الگوهای کاری در طول همه گیری، یکی از عوامل اصلی است. با این حال، سهم اپل در بازار رشد کرده است و آخرین آمار سهم بازار تولیدکنندگان نشان می دهد که اپل پرفروش ترین در فضای تبلت بوده و رشد قابل توجهی در فروش لپ تاپ داشته است. خریداران اولین بار محصولات اپل در حال افزایش هستند و فروش کامپیوترهای مک به بالاترین سطح در تاریخ این شرکت رسیده است.

6- خرید توییتر و مخالفت با مدیرعامل آن توسط ایلان ماسک

پس از فراز و نشیب های فراوان، بالاخره ایلان ماسک توییتر را در معامله ای 44 میلیارد دلاری خرید. نبرد حقوقی برای بازگرداندن قرارداد به مسیر اصلی در اواخر اکتبر به پایان رسید و زمانی که ماسک قرارداد خرید را پایان داد، زمان خود را برای ایجاد تغییرات نامطلوب تلف نکرد و بسیاری از کارمندان مسئول روشن نگه داشتن چراغ شبکه اجتماعی را اخراج کرد. ایلان ماسک قول داده است تا زمانی که فردی احمق برای تصدی این شغل پیدا شود، کناره گیری خواهد کرد، پس از آن که یک نظرسنجی توییتر نشان داد که کاربران نمی خواهند او در این سمت بماند، همانطور که مدیرعامل شرکت اعتراف کرد. در حالی که این موضوع بحث برانگیز است که آیا یک شرکت رسانه های اجتماعی واقعاً یک شرکت فناوری است، مدیران تجاری از همه نوع به دنبال مشاوره ایلان ماسک در مورد نحوه عدم اداره یک شرکت هستند.

7- هکرهای Lapsus$ در دنیای فناوری ویرانی به پا کردند

مایکروسافت در ماه مارس اعلام کرد که سیستم‌های این شرکت توسط گروه هک و باج‌افزار Lapsus$ مورد هدف قرار گرفته‌اند که کد منبع چندین محصول این شرکت از جمله Bing، Bing Maps و Cortana را منتشر کرد. این گروه از یک حمله مهندسی اجتماعی برای نفوذ به حساب شرکت و دسترسی به اطلاعات مایکروسافت استفاده کرد. لیست قربانیان این گروه شامل نام های بزرگی مانند سامسونگ، انویدیا، وودافون و اوکتا است. یک دستگیری در بریتانیا و تحقیق در مورد تاکتیک‌های این گروه نشان داد که Lapsus$ از هکرهای نوجوان بی‌تجربه تشکیل شده بود که از تکنیک‌ها سوء استفاده می‌کردند. فعالیت‌های این گروه، خطرات یکی از بزرگترین مشکلات امنیت سایبری، باج‌افزار، و این واقعیت را که تیم‌های هک برای هدف‌گیری موفقیت‌آمیز اهداف دشوار به مهارت‌های فنی زیادی نیاز ندارند، برجسته کرد.

8- پذیرش قانون خدمات دیجیتال در اتحادیه اروپا

آخرین تلاش اتحادیه اروپا برای پاکسازی اینترنت از طریق قانون خدمات دیجیتال انجام شده است که جریمه سنگینی تا شش درصد از درآمد جهانی را برای شرکت هایی که از قانون نظارتی جدید پیروی نمی کنند اعمال می کند. این وظایف از محافظت از کودکان گرفته تا کنترل تبلیغات، تأیید صحت محصولات فروخته شده آنلاین و جلوگیری از خشونت آنلاین علیه زنان را شامل می شود. این رویکرد کاملاً در تضاد با رویکرد ایالات متحده برای مقررات رسانه های آنلاین است که به پلتفرم هایی مانند فیس بوک و توییتر آزادی قابل توجهی از مسئولیت قانونی می دهد و منجر به تغییرات قابل توجهی در نحوه تجارت شرکت های بزرگ اینترنتی خواهد شد. اتحادیه اروپا به طور خاص به توییتر هشدار داده است که باید فعالیت خود را بر اساس مفاد قانون جدید اصلاح کند. شرکت ها حداکثر تا نیم سال فرصت دارند تا از قانون جدید پیروی کنند.

9- صرافی ارزهای دیجیتال FTX را از بین ببرید و مقررات ارزهای دیجیتال را تقاضا کنید

در میان اتهامات سوء مدیریت داخلی و تخلفات، صرافی ارزهای دیجیتال FTX در ماه نوامبر سقوط کرد و ضربه بزرگی به بخش کریپتو وارد کرد و 8 تریلیون دلار دارایی را از بین برد. موسس این صرافی، سام بنکمن فرید، در ماه دسامبر در باهاما دستگیر و برای مواجهه با اتهامات جنایی به ایالات متحده مسترد شد. امسال سال سختی برای ارزهای دیجیتال بود و سقوط FTX ضعف این بخش را در سرفصل اخبار قرار داد. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که اگر تنظیم‌کننده‌ها معاملات ارزهای دیجیتال را تحت چارچوب قانونی قرار ندهند، روزهای تاریکی در انتظار این بخش خواهد بود.

10- اخراج های عمده در بخش فناوری

شرکت‌هایی مانند آمازون، متا و گوگل همیشه راه را برای بیشترین استخدام در صنعت فناوری رهبری کرده‌اند، اما امسال این سه غول فناوری به همراه سایر شرکت‌های فناوری کوچکتر هزاران شغل را در پاسخ به باد مخالف اقتصاد جهانی کاهش دادند. آمازون به تنهایی 20000 کارگر را اخراج کرد که نشان دهنده گستردگی تغییرات در بازار کار فناوری است. این اخراج نشانگر تغییر قابل توجهی از شروع همه گیری بود، زمانی که بزرگترین کارفرمایان فناوری تلاش زیادی برای استفاده از افزایش تقاضا برای خدمات ابری انجام دادند. با کاهش تقاضا، درآمد این شرکت ها کاهش یافت و منجر به یک سال عدم اطمینان و تعدیل کارکنان شد.

11- جنگ در اوکراین و خروج شرکت های فناوری از روسیه

تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در ماه فوریه نشان داد که چگونه تحولات ژئوپلیتیکی بر شرکت‌های فناوری فعال در سایر بخش‌ها تأثیر می‌گذارد. این حمله به طور گسترده محکوم شد و شرکت های بزرگ فناوری فروش خود را در روسیه متوقف کردند و از دسترسی کاربران این کشور به خدمات خود جلوگیری کردند. شرکت های سخت افزاری مانند آی بی ام، اینتل، سامسونگ، اریکسون و نوکیا فروش خود را در روسیه متوقف کرده اند. شرکت هایی مانند خدمات وب آمازون و گوگل پذیرش مشتریان جدید را متوقف کرده و در برخی موارد ارائه خدمات را در روسیه به حالت تعلیق درآورده اند. رسانه ها و شرکت های رسانه های اجتماعی سرکوب محتوای رسانه های دولتی روسیه را تشدید کرده اند.

12- ترجمه بزرگ: فراخوان غول های تکنولوژی برای بازگشت کارگران به محل کار

با کاهش همه‌گیری کووید-19 در سال 2022، بسیاری از شرکت‌هایی که به کارمندان اجازه کار از راه دور را می‌دادند از کارمندان خواسته‌اند به محل کار بازگردند. مایکروسافت کارگران را تشویق کرد تا در ماه فوریه به سر کار بازگردند و سایر شرکت‌های فناوری از جمله گوگل و اپل نیز از آن پیروی کردند. اگرچه اکثر شرکت ها کارمندان را ملزم به کار پنج روز در هفته نمی کنند، مدیران با مقاومت کارمندانی مواجه می شوند که به کار از راه دور عادت کرده اند و نمی خواهند رفت و آمد را شروع کنند. تأثیر دورکاری بر بهره‌وری موضوعی است که بحث‌های داغی دارد، با مطالعات مختلف که اثرات متفاوتی از این روش نشان می‌دهد و بحث‌ها در مورد مزایای کار در محل کار احتمالاً برای همیشه ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام