اخبار سلامتکسب و کار خبر فوری

حیوانات ماده با سن بین ۵ الی ۶ ماه برای انجام این عمل آماده هستند

هورمون پروژسترون که نقش آماده سازی رحم جهت آبستنی را ایفا می کند در این زمان باعث افزایش سلول های داخل رحم شده و خونرسانی آنها را نیز افزایش می دهد همچنین همزمان سطح ایمنی رحم کاهش می یابد بدین ترتیب در زمان خونریزی زمینه فعالیت باکتری ها در واژن فراهم شده و این باکتری ها می توانند براحتی بسمت داخل یعنی رحم مهاجرت کرده و ایجاد آلودگی و عفونت کنند. گربه ها چند فحلی (polyestrous) هستن؛ یعنی در فصل جفتگیری میتونن چندین بار فحل بشن. در کشورهای نیم کره شمالی از جمله ایران، از فوریه (اواسط بهمن) تا اکتبر (اواخر مهر) فصل جفتگیری گربههاست. این دوره های استروس ممکنه در تمام فصل جفتگیری همینطور ادامه پیدا کنه. تو این سیکل ممکنه ببینید که گربه تون به در پنجه میکشه، سعی میکنه پنجره ها رو باز کنه و حتی از شما میخواد در رو براش باز کنید. گربهها تو این دوره، همزمان با میومیو و ناله کردن، خودش رو در پوزیشن و موقعیت جفتگیری قرار میده (مخصوصا اگه قسمت پشت و کمرش رو نوازش کنید). سر پایین، دستها خم شده، قسمت انتهایی بدن بلند میشه و به بالا میاد، دم گربه کنار میره و وضعیت بدن برای جفتگیری کردن گربه نر آماده میشه.

حیوانات ماده با سن بین ۵ الی ۶ ماه برای انجام این عمل آماده هستند و این به این معناست که سرپرست آن حیوانات ماده نیازی به سبک کردن برای شروع اولین دوره قاعدگی را ندارند. ، تغییرات هورمونی در اندام های جنسی گربه شامل رحم و تخمدان اتفاق میافته و گربه رو آماده جفتگیری و حاملگی میکنه. گربه ماده در دوران استروس دچار تغییر رفتار میشه و این تغییرات انقدر واضح و مشخصه که حتما متوجهاش میشید. چگونه به یک ماده گربه فحل کمک کنیم؟ معمولا، گربه ها هر ۲۱ روز به اوج باروری می رسند و این زمان ۱۰ روز به طول می انجامد و بعد از این دوره، وارد یک مرحله جدید به نام بین فحلی می شوند که طول این دوره نیز ۱۴ روز است. بعد از برداشتن پانسمان در صورتی که جای زخم کثیف شد، میتوانید از بتادین خیلی رقیق برای تمیز کردن زخم استفاده کنید. یکی دیگه از نشانه های فحل گربه اینه که فقط دوست داره بره بیرون و همه جای خونه رو میگرده تا یه راه فراری پیدا کنه. برای سگ نر هم از شش ماهگی حتی تا ده سالگی هم میتوان انجام داد و باز هم ذکر میکنم که سگ را بسیار مطیع تر و آرامتر خواهد کرد البته در سگ نر عمل وازکتومی هم انجام میگیرد (بستن لوله ها که فقط جلوی باروری حیوان را میگیرد و در خلق و خوی آن هیچ تاثیری نمیگذارد و او را آرام نمي کند .

در این جراحی که به خصوص شامل عقیم سازی سگ و عقیم کردن گربه میشود، هر دو تخمدان و رحم در حیوان ماده وهر دو بیضه در حیوان نر از بین میرود. تأثیر عقیم کردن گربه ها تا حدود زیادی به شخصیت، فیزیولوژی و تاریخچه فردی گربه شما بستگی دارد. در حین جراحی، تیم جراحی از لباس های مخصوص و استریل شده استفاده و دست های خود را با مواد مخصوص، ضد عفونی میکنند که هر کدا هزینه جداگانه ای را به خود اختصاص میدهد که برابر مبلعی حدود بیست و پنج هزار تومان میباشد. حیوانات خانگی میتوانند در سنهای پایین حدودا 8 هفتگی نیز عقیم شوند و بسیاری از پرورش دهندگان آنها قبل از فروش یا واگذاری این کار را انجام میدهند. پس از عقیم سازی گربه، گربه را با خود به خانه میبرید. عقیم سازی حیوانات یا نکردن موضوعی است که سال ها در بین مردم اختلافات متفاوتی داشته و همچنان دارد. پرخاشگری بین گربه ها معمولا در نتیجه روبه رو شدن دو حیوان عقیم نشده است و با عقیم کردن گربه ها می توانیم تعداد دفعات بروز مشکلات این چنینی در گربه ها را به حداقل برسانیم و احتمال آسیب دیدگی را کاهش دهیم.

و این تصمیم گیری را بنا بر پست تر بودن حیوان نسبت به خود انجام میدهد. بچه گربه ها از شش ماهگی میل جنسی پیدا میکنند و هر فردی که سرپرستی بچه گربهای را میپذیرد با این تصمیمگیری سخت مواجه میشود که بهتر است او را عقیم کند یا اجازه دهد به صورت طبیعی جفتگیری کند. البته این نظرات غیر کارشناسانه و بی پایه و اساس علمی فقط درحوزه عقیم سازی نیست بلکه میتوان به نوع امداد، غذا رسانی، روند بهبود و نگهداری هم اشاره کرد . مرگ و میر ناشی از تصادفات سالیانه جان ۲۷۰۰۰ نفر را فقط در ایران میگیرد. هستند کسانیکه با درخواست جلوگیری و پیشگیری از آبستنی در گربه شان به دامپزشک مراجعه میکنند و توانایی نگهداری گربه آبستن را ندارند. همینطور مراکز و افرادی نیز هستند که بچه گربه واگذار میکنند. معمولا، بهترین سن برای عقیمسازی حیوان 4 ماهگی است، زیرا هم سگ و هم گربه بین 4 تا 6 ماهگی اولین بار حالت فحلی (فعال بودن از لحاظ جنسی) را تجربه میکنند. اگر عمل جراحی عقیم سازی نر توسط یک جراح غیر آشنا به اصول جراحی انجام شود ممکن است مجرای ادراری و یا آلت تناسلی حیوان آسیب جدی ببیند و این عمل جراحی بهتر است توسط یک دکتر حیوانات (کسی که ۵ سال بیشتر از یک دکتر عمومی دامپزشک دوره تخصصی جراحی را گذرانده است) انجام شود.