اقتصادی

سایه شکاف جنسیتی بر پس‌انداز زنان

خبر فوری/خراسان رضوی زنان شاغل در کشور بریتانیا ۳۵ درصد کمتر از مردان پس‌انداز می‌کنند.

 به نقل از نیوز، شکاف دستمزد جنسیتی بریتانیا در سال ۲۰۲۲ به ۸.۳ درصد رسید، به این معنی که زنان در این کشور درآمد کمتری نسبت به همتایان مرد خود دارند. تاثیر شکاف دستمزد جنسیتی منجر به شکاف پس‌انداز نیز شده و میزان پس‌انداز زنان را در مقایسه با مردان کاهش داده است.

حتی پس از در نظر گرفتن ارزش حساب پس‌انداز فردی (ISA) و پس‌انداز بازنشستگی، زنان ۶۵ ساله و بالاتر با بیشترین شکاف پس‌انداز مواجه هستند؛ اختلاف بین این دو جنس به ۴۰ درصد در سن بازنشستگی می‌رسد.

نتایج تحقیق جدید نشان می‌دهد که زنان یک سوم کمتر (۳۴.۵درصد) نسبت به همکاران مرد خود پس‌انداز می‌کنند.

کاهش شکاف مالی بازنشستگی با بیش از ۷۵هزار پوند پس‌انداز

تا سن ۶۵ سالگی، زنان باید ۱۲۵هزار و۶۷ پوند اضافی را کنار بگذارند تا شکاف فعلی پس‌انداز جنسیتی را کاهش دهند.

این شکاف جنسیتی پس‌انداز با افزایش سن، بین مردان و زنان نیز افزایش می‌یابد؛ کمترین تفاوت بین مردان و زنان در سنین ۲۵ تا ۳۴ سال، اختلاف ۲۰ درصدی (۳۴۸۳ پوند) در پس‌انداز است. در مقایسه، ارزش پس‌انداز زنان در آغاز به‌طور متوسط یک چهارم کمتر (۲۵.۸درصد) نسبت به مردان در سنین ۱۶ تا ۲۴ سالگی است.

افزایش اختلاف با بحران هزینه زندگی

تقریبا ۱۸ درصد از زنان یعنی از هر پنج زن، یک نفر افزایش حقوقی را در سال گذشته مشاهده نکرده است در حالی که این مورد فقط برای ۱۳درصد از همکاران مرد آنان رخ داده است.

علاوه بر این، با در نظر گرفتن تاثیرات سلامت روان، ۴۸ درصد از زنان در نتیجه بحران هزینه زندگی، در مقایسه با ۳۶ درصد مردان، استرس را تجربه می‌کنند.

محققان خاطرنشان کردند که این موضوع بر حقوق بازنشستگی نیز تاثیر می‌گذارد زیرا میانگین ارزش حقوق بازنشستگی مردان ۱۰۶هزار و۴۵۰ پوند در مقابل میانگین ۶۴هزار پوند زنان است. این تفاوت ۳۹ درصدی در صندوق‌های بازنشستگی است که زنان نمی‌توانند بخشی از مستمری خود را پس‌انداز کنند.

لوسیندا اوبراین، کارشناس امور مالی شخصی می‌گوید: «راه‌های زیادی برای مدیریت پول علاوه بر استفاده از حساب پس‌انداز فردی و طرح‌های بازنشستگی وجود دارد. استفاده حداکثری از پس‌انداز خود می‌تواند برای تضمین وجوه بازنشستگی شما برای زندگی بعدی حیاتی باشد».

سایه شکاف جنسیتی بر پس‌انداز زنان

وی در ادامه به چند نکته اشاره کرد:

حساب پس‌انداز مناسب را انتخاب کنید

نه تنها باید حساب پس‌انداز مناسبی را متناسب با درآمد فعلی خود انتخاب کنید بلکه باید با توجه به اهداف مالی آینده خود، حساب پس‌انداز مورد نیاز خود را مجدداً ارزیابی کنید. برای زنان بیست و چند ساله، حساب دسترسی فوری با تعهدات کم و دسترسی فوری به پول می‌تواند مناسب‌تر باشد. برای افراد کمی مسن‌تر، انتقال وجوه به حسابی با نرخ ثابت که نرخ بهره بالاتری را به‌عنوان گزینه پس‌انداز بهتر برای اهداف بلند مدت ارائه می‌دهد مناسب خواهد بود.

اشکال جایگزین سرمایه‌گذاری را در نظر بگیرید

اگر به دنبال پس‌انداز برای یک هدف بلند مدت مانند بازنشستگی هستید، سرمایه‌گذاری پول خود را در بازار سهام در نظر بگیرید. اگرچه این امر با درجه‌ای از ریسک همراه است اما می‌تواند بازدهی بالاتری نسبت به حساب پس‌انداز ارائه دهد. به یاد داشته باشید که همیشه قبل از سرمایه‌گذاری پس‌انداز خود تحقیق کنید.

از برنامه‌های کاربردی برای کمک به صرفه‌جویی استفاده کنید

اگرچه ممکن است صرفه‌جویی بی‌ثمر به نظر برسد اما هرگز قدرت پس‌انداز مداوم حتی چند پوند اینجا و آنجا را دست کم نگیرید. برنامه‌های پس‌انداز خودکار یا عملکردهای مانند آنها می‌توانند حتی بدون توجه شما به پس‌انداز شما کمک کنند.

انتهای پیام