اخبار عمومیکسب و کار خبر فوری

سختی گیر آب چیست و چه کاربردی دارد

علت سختی آب چیست؟

به نقل از pureaqua.com به دلیل در تماس بودن آب با ترکیبات آهکی زمین عوامل سختی وارد آب می شود. هرچقدر آب در عمق زمین باشد میزان سختی بیشتری دارد و بر همین اساس میزان سختی آب‌های سطحی نسبت به آب‌های زیرزمینی خیلی کمتر است. به بیان ساده تر، سختی آب دلیل سفیدک بستن روی شیرهای آب یا گچ گرفتن داخل لوله ها می باشد. سفید شدن اطراف شیر، ته نشین شدن آهک در ظرف و کف نکردن صابون از نشانه‌های دیگر سختی آب می‌باشد. اگر هنگام استفاده از شامپو مقدار کمی کف ایجاد شد و یا بعد از اتمام شستشیوی ظروف لکه‌های سفیدی بر روی ظرف باقی ماند نشان از سختی آب مورد استفاده است.. سختی آب بر روی عملکرد ماشین ظرف شویی و لباس شویی نیز تاثیر دارد.

آب سخت چیست؟ 

آبی که شامل مقدار فراوان یون‌های کلسیم و منیزین باشد را آب سخت می‌گویند. البته مواد دیگری مانند آهن ، منگنز ، آلومینیوم و روی در آب وجود دارند ، اما مقدار آنها بسیار کم است و میتوان از آنها چشم پوشی کرد.

انواع سختی آب

قیمت  دستگاه اسمز معکوس ro: آبها دارای دو نوع سختی موقت و سختی دائمی هستند. در آبهایی که سختی آب موقت است می‌توان با جوشاندن آن را رفع کرد. اما در آبهای دارای سختی دائم . باید از روش هایی به غیر از حرارت دادن استفاده کرد.علت بوجود آمدن رسوب در وسایل گرمایشی و سرمایشی مانند پکیج ، تبدیل کننده های حرارتی ، دیگ های بخار ، برج های خنک کن وجود یون کلسیم و منیزیم در آب است و که وجود این رسوب باعث کاهش فضای داخل اتصالات تجهیزات و در نتیجه کاهش فشار آب در این دستگاه‌ها می‌شود. کاهش فشار آب یکی از دلایل اصلی آسیب به دستگاه هاست که تمامی این مشکلات و هم چنین ایجاد آسیب جدی در آنها میشود که با نصب سختی گیر آب میتوان این مشکل را تا حدودی برطرف کرد. دستگاه سختی گیر رزینی که در آن با کمک رزین اقدام به تعویض یون و کاهش کلسیم و منیزیم می شود بهترین نوع آن است. تصویر زیر تفاوت آب سخت رو نرم با توجه به مقدار آن نشان می دهد.

 تفاوت آب سخت با آب نرم

درجه سختی آب مناسب برای سلامتی بایستی چه ویژگی هایی داشته باشد؟ آب نرم کلیه ی املاح معدنی طبیعی مورد نیاز انسان را به میزان کافی دارد زیرا وجود مقداری کلسیم و منیزیم برای سلامت افراد مخصوصا کودکان در حال رشد ضروری است. بنابراین آبی که کلیه املاح آن حذف شده باشند نیز برای سلامتی انسان بسیار مضر است. همواره این نکته را مد نظر داشته باشید که میزان سدیم موجود در آب نباید بیش از 300 میلی گرم در هر لیتر آب باشد. تحقیقات صورت گرفته حاکی از آن است که یک فرد در طول روز حدود دو تا سه قاشق غذاخوری نمک،از منابع مختلف دریافت می کند. میزان جذب سدیم از طریق آب نرم به سختی آب بستگی دارد. به طور متوسط ، کمتر از 3٪ جذب سدیم به خاطر نوشیدن آب نرم است. یکی از شیوه های کاهش املاح محلول آب ، استفاده از روش تعویض یون است که روش بسیار مفیدی برای حذف پاره ای از املاح موجود در آب به شمار می آید. در این روش از رزین های تعویض یونی ، یا همان سختی گیر رزینی ، استفاده می گردد.

 انواع منابع موجود آب

  • آب های زیر زمینی مثل چاه ها و قنات ها (می تواند اصطلاحا شیرین یا شور و با سختی پائین یا بالا باشد – یعنی به عبارتی رنج TDS و TH هر عددی می تواند باشد.) • آب های سطحی مثل رودخانه ها و چشمه ها (غالبا شیرین هستند ولی ممکن است سختی آن ها بالا باشد – یعنی به عبارتی رنج TDS در آن ها عموما پائین و TH می تواند به نسبت بالا باشد .) • آب اقیانوسها و دریاها ( اغلب شور هستند – – یعنی TDS بالایی دارند .) همانطور که مستحضرید هنگام تماس آب با حرارت و گرما بر حسب میزان سختی آب رسوب گذاری وجود خواهد داشت. بر همین اساس در بویلرهای صنعتی ، تبدیل کننده های حرارتی ، برجهای خنک کننده و موارد مشابه درصنعت و حتی در مصارف خانگی مانند آب گرم درون کتری یا سماور این رسوب گذاری آب به وضوح قابل مشاهده است. به همین خاطر مبنای سیستم¬های رزینی برای حذف رسوب گذاری تبادل یونی است.

باید توجه داشت که سیستم سختی گیر رزینی تنها سختی اب را کاهش داده یا حذف میکند اما قادر به شیرین سازی آب یا حذف املاح آب نیست.

در زیر نمودار ساده و عمومی یک دستگاه سختی گیر رزینی را می بینید :

دستگاه سختی گیر رزینی

ساختار دستگاه سختی گیر رزینی آب

درون سختی گیر سیلیس و رزین های تبادل یونی قرار دارد و ساختار آن شامل مسیر ورودی، مسیر خروجی، مسیر آب نمک، مسیر تخلیه شستشو، مسیر احیا و بک واش است. دو دریچه یکی بالای سختی گیر ودیگری در پایین آن دسترسی به درون سختی گیر رزینی را ممکن میکند.

منبع نمک در کنار سختی گیر قرار دارد که در واقع وظیفه ی آن احیای سختی گیر می باشد. در قسمت بالایی منبع اصلی سختی گیر، یک گیج قرار دارد که وظیفه ی محاسبه افت فشار در سختی گیر را بر عهده دارد.

بزرگترین شیر سختی گیر شیر سلویید ولو نامیده می شود که مسیر آب در لوله های سختی گیر را تغییر می دهد. دیگر شیرهای سختی گیر عبارتند از شیر هواگیری، شیر ورودی، شیر خروجی، شیر خط نمک، شیر تخلیه در مسیر بک واش و شیر تخلیه شستشو.

شیر هواگیری: شیر کوچکی می باشد که در بالای سختی گیر قرار میگیرد.

شیر ورودی: در مسیر ورودی سختی گیر قرار دارد.

شیر خروجی: بر روی لوله ی مسیر خروجی نصب شده است.

شیر خط نمک: بر روی لوله ی مسیر آب نمک قرار دارد.

شیر تخلیه: بر روی لوله ی مسیر بک واش قرار میگیرد.

شیر تخلیه شستشو: بر روی لوله ی مسیر تخلیه شستشو قرار دارد.

مخزن آب نمک سختی گیر

این مخزن از جنس پلی اتیلن است که در آن محلول بسیار غلیظی از آب و نمک قرار دارد. شیر سختی گیر از این محلول بسیار غلیظ استفاده و عملیات احیا را آغاز میکند و رزین های سختی گیر را احیا میکند تا بدین ترتیب عملیات حذف سختی آب بهبود پیدا کند.

واحد سنجش سختی آب GPG و PPM است اگربعد از تست آب میزان کلسیم و یا منیزیم بیشتر از 7GPG یا 120PPM باشد نیاز به سختی گیر دارید.

میزان سختی آب

قیمت دستگاه سختی گیر رزینی آب:

یکی از دغدغه های اصلی خریداران در هنگام خرید سختی گیر، قیمت آن می باشد. امروزه با توجه به اینکه در بازار، رقابت شدیدی وجود دارد، خریداران با چالش قیمت های مختلف روبرو هستند. به طور کلی برای خرید سختی گیر باید به پارامتر قیمت به صورت ویژه توجه داشته باشید. در صورتی که بخواهید خریدی به صرفه را تجربه کنید، حتما داشتن اطلاعات قیمتی کافی در خصوص سختی گیر های مختلف مهم است. اما قبل از هر چیز باید اطلاعات بیشتری در مورد پارامترهای تاثیرگذار روی قیمت سختی به دست آورید.

مهم ترین فاکتور برای محاسبه ی قیمت یک سختی گیر رزینی، محاسبه ی حجم دستگاه می باشد. عوامل دیگری که در قسمت بالا به آن اشاره شد نیز در قیمت نهایی دستگاه تاثیر دارند. به صورت کلی می توان گفت که هرچقدر ظرفیت دستگاه بالاتر باشد، به دلیل اینکه به رزین بیشتر و مخزن با ظرفیت بالاتری نیاز دارد، بدون شک قیمت سختی گیر نیز بالاتر خواهد بود. در ادامه برخی از این موارد را دقیق تر مورد بررسی قرار می دهیم. حتما اگر دنبال راهنمای خرید سختی گیر هستید و می خواهید بهترین قیمت را پیدا کنید، این توضیحات می تواند به شما اطلاعات مناسبی بدهد

ظرفیت سختی گیر؛ مهمترین عامل در قیمت گذاری

همانطور که گفته شد، مهمترین عاملی که بر روی قیمت سختی گیر اثر می گذارد، ظرفیت است. وقتی شما ظرفیت بالاتری انتخاب می کنید، طبیعتا باید هزینه بیشتری برای خرید بپردازید. همچنین هزینه های نگهداری از آن بیشتر خواهد بود. پس باید در هنگام انتخاب ظرفیت مناسب، دقت کافی را به کار ببندید. اما ظرفیت سختی گیر را باید چگونه انتخاب کرد؟ برای این منظور باید حتما به نیاز فعلی مجموعه ای که قرار است در آن سختی گیر نصب شود و پیش بینی نیازهای آتی پرداخته شود. همچنین محدودیت هایی که برای نصب سختی گیر به ویژه شرایط نصب و راه اندازی وجود دارد را در نظر بگیرید. با توجه به اینکه قیمت سختی گیر وابسته به ظرفیت آن است و کم و زیاد شدن ظرفیت تاثیر زیادی روی قیمت دارد، در این زمینه حتما با مشاوران خبره مشورت کنید. خوشبختانه مشاوران متخصص ایکو به صورت رایگان به شما مشاوره های کاربردی و تخصصی ارائه می دهند.

نقش جنس بدنه سختی گیر در قیمت

جنس بدنه یکی از پارامترهای مهمی است که هم در قیمت و هم در عمر سختی گیر اثر می گذارد. از این رو باید با دقت ویژه ای به جنس بدنه توجه کنید. دقت داشته باشید که هزینه بیشتر برای جنس بهتر بدنه می تواند بهره وری را افزایش دهد و در بلند مدت در هزینه ها صرفه جویی شود. از نظر جنس بدنه، قیمت سختی گیر فایبرگلاس از مدل فلزی گران تر می باشد. اینکه در هنگام خرید سختی گیر کدام جنس بدنه را انتخاب کنید بستگی به شرایط شما دارد. با این حال سختی گیر فلزی اگرچه قیمت پایین تری دارد اما خیلی زود ممکن است دچار آسیب و زنگ زدگی شود. در نتیجه عمر پایین تری دارد.

اگر بخواهیم درست نتیجه گیری کنیم، فایبرگلاس بالاتر است اما به صرفه تر! چراکه عمر بالاتری دارد. در نتیجه پیشنهاد می کنیم اگر برخی محدودیت های مالی را ندارید، حتما اقدام به خرید نوع فایبرگلاس کنید.

ضخامت بدنه دستگاه چه تاثیری در قیمت دارد؟ یکی دیگر از پارامترهای موثر در قیمت این دستگاه مهم برای تصفیه کردن آب، ضخامت بدنه دستگاه است. طبیعی است که هرچه ضخامت بدنه بیشتر باشد، متریال به کار رفته در تولید سختی گیر بیشتر می شود و در نتیجه قیمت بالاتر خواهد بود. دقت داشته باشید که هرچه ضخامت بدنه دستگاه بیشتر باشد، احتمال فرسوده شدن آن کمتر و کمتر می شود. فرقی ندارد نوع آن فلزی باشد یا فایبرگلاس؛ در هر صورت باید ضخامت قابل قبولی داشته باشد. زمانی که در حال مقایسه قیمت انواع سختی گیر آب هستید، حتما ضخامت جداره ها را بررسی کنید؛ چراکه ممکن است یک دستگاه به دلیل ضخامت کمتر اما با ویژگی های مشابه دیگر، قیمت پایین تری داشته باشد

فروشگاه مهام

فروشگاه مهام پالایش با هدف تامین تجهیزات صنعت تصفیه آب در کنار تجربه درخشان ۲۰ ساله خود مجموعه شروع به فعالیت کرد.به علت تعهد نسبت به اعتماد مشتریان به مجموعه مهام پالایش توانست، کالاهای مورد نیاز در صنعت تصفیه آب و فاضلاب صنعتی را با بالاترین کیفیت روز دنیا و ایران در اختیار مشتریان مجموعه قراردهد.