اخبار جامعه

منوی غذای سالم برای روزهای آلوده

خبر فوری / مرکزی آلودگی هوا به عنوان یک مشکل در کشورهای خطرناک و در حال توسعه در سراسر جهان ذکر شده است. تنفس مداوم یک نیاز انسان است و گزارش شده است که هر فرد به طور متوسط ​​روزانه 3000 لیتر هوا تنفس می کند. این بدان معناست که روزانه هوای زیادی به ریه ها وارد و خارج می شود.

با آلودگی هوا ، تنفس انسان حاوی مواد زائد و آلاینده ها است و ریه ها ، تنها منبع اکسیژن بدن ، در معرض طیف وسیعی از آلاینده ها قرار می گیرند. افزایش غلظت آلودگی هوا اثرات سوئی بر سلامتی انسان دارد و یکی از راه های جلوگیری از تأثیر منفی آلودگی هوا داشتن یک رژیم غذایی مناسب و برنامه غذایی است.

تحقیقات نشان داده است که انواع غذاها و نوشیدنی ها می توانند به پاکسازی و پاکسازی دستگاه تنفسی کمک کنند.

در همین راستا ، یک متخصص واحد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی ساوه در گفت وگو با خبرنگار خبر فوری گفت: هر ساله با خنک سازی هوا و پایداری ، با پدیده آلودگی هوا مقابله می کنیم که پیامدهای منفی برای سلامتی انسان دارد.

مینا اسدی افزود: آلودگی هوا معمولاً در اتومبیل های ناشی از دود اگزوز خودرو ، گازهای دودکشی وسایل گرمایشی و کارخانه ها ، گرد و غبار و … جمع می شود که اغلب حاوی مواد شیمیایی و فلزات سنگین زیادی هستند و می توانند زندگی مردم را تحت تأثیر قرار دهند. تأثیر مخربی بر جامعه.

وی گفت: “به عنوان مثال ، بخار سرب ناشی از وسایل نقلیه ، كارخانه ها و دود سیگار می تواند باعث بروز مشكلاتی مانند سردرد ، خستگی ، افسردگی ، بی خوابی و خطر سرطان و بیماری های قلبی عروقی شود.” مواد شیمیایی برای آلودگی هوا همچنین خطر آب مروارید ، آلرژی و از بین بردن سلول های عصبی مانند MS و پارکینسون را افزایش می دهد.

وی ادامه داد: از آنجا که قرار گرفتن ناخواسته در معرض مواد شیمیایی در آلودگی هوا اجتناب ناپذیر است ، پیروی از توصیه های رژیم غذایی در سم زدایی و دفع سموم وارد شده به بدن موثر است.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه خوردن غذاهای غنی از ویتامین E به کاهش اثرات مضر سرب و جیوه کمک می کند ، گفت: “مهمترین منابع غذایی این ویتامین تخمه آفتابگردان ، روغن آفتابگردان ، جوانه گندم ، بادام ، میگو و گندم است.”

وی افزود: سلنیوم خاصیت دیگری است زیرا دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است که در دفع سموم از بدن مثر است. از منابع غذایی حاوی سلنیوم ؛ ماهی ، جگر ، سویا ، تخم مرغ و نان گندم کامل می توان نام برد.

اسدی افزود: ویتامین C باعث افزایش دفع فلزات سنگین از بدن و محافظت از بدن در برابر آسیب اکسیداتیو می شود. بهترین منابع ویتامین C ، سبزیجات تازه ، گوجه فرنگی ، فلفل ، کلم پیچ و کلم بروکلی و میوه هایی مانند مرکبات است.

انتهای پیام