اخبار سلامت

پروتز ثابت دندان چگونه است؟

پروتزهای دندانی انتخابی ایده آل برای درمان دائمی مشکلات دندانی هستند. در این زمینه، پروتزهای ثابت به دلیل عملکرد مناسبی که در دهان ایجاد می کنند، یکی از پرکاربردترین ها هستند. بارزترین ویژگی دندان مصنوعی این است که به راحتی از دهان خارج نمی شود و مانند پروتزهای متحرک قابل جابجایی نیست. پروتزهای ثابت در دهان ثابت می‌شوند و با لثه‌های مصنوعی که برای آنها ساخته شده، روی فک فرد قرار می‌گیرند. استفاده از فناوری ایمپلنت در این پروتزها به این معنی است که در پروتزهای متحرک پروتزهای ثابت هیچ نقص یا مشکلی وجود ندارد.

حرکت جانبی تخم مرغی؛

آنها نمونه ای از دندان مصنوعی هستند که روی بافت لثه قرار می گیرند و به شکل قالب روی لثه طبیعی نصب می شوند. این نوع پروتزها با پایه های ایمپلنت به لثه ها متصل می شوند. با پروتزهای اصلاح شده، بنا به تشخیص متخصص ابتدا پایه های ایمپلنت در قسمت خاصی از لثه قرار می گیرد. پس از مدتی که پایه ایمپلنت به طور کامل با لثه انسان یکپارچه شد، یک پروتز ثابت روی آن قرار می گیرد. .

دلیل اینکه این بریس‌ها ثابت نامیده می‌شوند این است که افراد نمی‌توانند آن‌ها را جابجا کنند و فقط توسط متخصص در محیط اداری جابجا می‌شوند. خوردن و آشامیدن با پروتز ثابت راحت تر است و مشکلاتی مانند شل شدن و شل شدن آن پیش نمی آید.

انواع پروتزهای ثابت

بسته به شرایط و میزان آسیب و پوسیدگی، متخصص از نوع دیگری از پروتز استفاده می کند. هر دو نوع پروتز و بریج دندان مهمترین انواع پروتزهای ثابت هستند که امروزه به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرند.

1. تاج دندان

هزینه روکش دندان

نوع اول که روکش دندان نامیده می شود، عمدتا از موقعیت دندان ها محافظت می کند این روکش ها در مواردی مانند حفظ دندان های طبیعی، مراقبت از دندان های آسیب دیده، کمک به فرآیندهای خوردن و آشامیدن، درمان دندان های درمان شده و غیره کاربرد دارند. به عنوان مثال زمانی که فردی ایمپلنت یا درمان ریشه انجام می دهد، با کمک روکش دندان می تواند بدون نگرانی و درد، تغذیه روزانه را انجام دهد.

مورد بعدی که از روکش های دندانی استفاده می شود در زمینه زیبایی است که به عنوان پوششی بر روی عیوب دندان عمل می کند، در این موارد روکش با چسب دندان (سیمان) فیکس می شود. انواع مختلفی از روکش دندان وجود دارد و از ترکیبات و ساختارهای مختلفی تشکیل شده است:

روکش های سرامیکی: از ویژگی های این روکش ها می توان به استحکام بالا، ظاهر زیبا و نزدیک بودن به دندان های طبیعی اشاره کرد. عدم وجود لبه های فلزی و فلزی زیبایی آن را دو چندان می کند.

روکش زیرکونیا: این ساختار روکش فلزی است و روی دندان های میانی و انتهایی استفاده می شود. این پوشش از پوشش سرامیکی قوی تر است، اما به زیبایی آن نیست.

پوشش PFM: با افزایش استحکام پوشش، زیبایی آن کاهش می یابد. روکش PFM که ترکیبی از چینی و فلز است، بالاترین استحکام ممکن را ارائه می دهد، اما زیاد به زیبایی آن متکی نباشید.

2. بریج دندان

هزینه بریج دندان

دسته دوم پروتزهای بریج دندان هستند. بریج در مواردی استفاده می شود که یک یا چند دندان بین دو دندان سالم از دست رفته باشد و این دو دندان این فاصله را محدود می کنند. در چنین مواردی از دو دندان سالم استفاده می شود که با ایجاد تغییراتی می توان پل بین این دو دندان ایجاد کرد. اکنون با کمک این بریج، جای خالی دندان پر می شود و در کنار ایجاد زیبایی، مشکل جویدن میوه ها و غذا نیز حل می شود. حالا می تواند به حالت عادی برگردد.

بریج زمانی استفاده می شود که دندان به طور کامل آسیب دیده و پر نمی شود و یا زمانی که یک یا چند دندان به دلیل مشکل یا تصادف از بین رفته باشد. انواع مختلفی از این پروتزهای ثابت وجود دارد. از مهم ترین انواع پل ها می توان به پل های سنتی یا معمولی، پل های مریلند، پل های Count Lore و بریج های مبتنی بر ایمپلنت اشاره کرد که در شرایط امروزی از محبوب ترین پل های مرسوم هستند.

3. پروتز ثابت مبتنی بر ایمپلنت

پروتزهای کاشت ریشه ثابت

این نوع درمان شامل پروتزهای پارسیل، پروتزهای چندگانه و پروتزهای کامل فک پایین و بالایی است. تعداد ایمپلنت های مورد استفاده بستگی به تعداد دندان های از دست رفته دارد. در مواردی که فرد تمام دندان های خود را از دست داده باشد، حداقل 8 ایمپلنت دندان در فک بالا و حداقل 6 ایمپلنت در فک پایین قرار داده می شود. البته این حداقل مقدار است و طبق تشخیص کارشناس از این دست موارد زیاد است.

مواد روی پروتزهای کفافن

چندین دسته کلی و پرکاربرد وجود دارد که فیتینگ پروتز را تشکیل می دهند. مهمترین آنها پروتز PFM است که از فلز و چینی ساخته شده است.

گروه دیگری از ترکیبات زیرکونیا. استحکام این ماده بالاست و می توان از آن برای تعویض تمامی دندان ها اعم از دندان های جلو، میانی و انتهایی استفاده کرد. پروتزهایی که از زیرکونیا استفاده می کنند به دلیل فرم مناسبی که دارند مشکلی در استفاده از دندان های جلو ایجاد نمی کنند.

برای ساخت پروتزهای ثابت نیز از ترکیبات تمام سرامیکی به دلیل زیبایی بسیار زیاد استفاده می شود و به دندان های طبیعی بسیار نزدیک است اما از استحکام کمتری نسبت به زیرکونیوم و PFM برخوردار است. به همین دلیل بهتر است روی دندان های میانی و خارجی استفاده نشود.

از شیشه برای پروتزهای ثابت نیز به عنوان روکش استفاده می شود و ظاهر زیبایی ایجاد می کند.

پس از انتخاب یک متخصص خوب و با تجربه در این زمینه، باید برای مشاوره و معاینه وقت بگیرید. از این مرحله به بعد همه چیز توسط یک متخصص پیگیری می شود و ادامه می یابد.

ابتدا معاینه کامل انجام می شود و دندان های فرد با ابزار و مواد خاصی آسیب می بیند. این سقف علاوه بر در نظر گرفتن شکل گوشت انسان، اندازه دندان های کناری را نیز شامل می شود. زیرا آخرین دندان ساخته شده باید با دندان های دیگر همخوانی داشته باشد و به زیباتر شدن فرد کمک کند.

نمونه ای از قالب آماده شده به آزمایشگاه های تخصصی ارسال می شود تا فرآیند ساخت پروتز ثابت برای فرد آغاز شود. در فرآیند ساخت با توجه به نظر مشتری و مشاوره تخصصی از طرح نهایی برای پروتز استفاده می شود.

مراحل طراحی برای انواع پروتزهای ثابت با ترکیبات مختلف یکسان است. تنها تفاوت در روش تولید و ترکیب مورد استفاده در آزمایشگاه است.

دندان آماده شده به مطب متخصص فرستاده می شود و متخصص آن را در قسمت مورد نظر دهان فرد نصب می کند.

مراقبت از پروتز استاتیک

هنگامی که پروتزهای ثابت در دهان شما نصب می شوند، مراقبت و نگهداری از آنها آغاز می شود. اگر این نگهداری و مراقبت به خوبی انجام شود، نتایج بسیار خوبی خواهید گرفت و به بلندی دندان ها کمک می کند. مهم ترین محافظت برای تنفس مصنوعی ثابت عبارتند از:

از خوردن غذاهای خشک، سفت و سفت با دندان های تازه خودداری کنید.

از مسواک مخصوص دندان استفاده کنید

دو بار در روز مسواک زدن و نخ دندان کشیدن.

فشار ناگهانی به دندان مصنوعی وارد نکنید

انجام معاینات دوره ای برای بررسی وضعیت ایمپلنت ها و پروتزها توسط متخصص

برای جلوگیری از عفونت در نقاط تماس پروتز و لثه طبیعی، بهداشت دهان و لثه را رعایت کنید.

ماندگاری پروتز ثابت چقدر است؟

پروتزهای ثابت به عنوان یک درمان دائمی دندان در نظر گرفته می شوند و در صورت مراقبت و مراقبت صحیح می توانند عملکرد مفید و مناسبی را تا پایان عمر شما ارائه دهند. علاوه بر این، مواد و ترکیب به کار رفته در تهیه پروتز نیز در طول عمر و دوام آن موثر است.

به طور کلی حداقل طول عمر یک پروتز ثابت 5 سال مشخص می شود که بسته به عوامل ذکر شده در بالا می تواند چندین سال دوام بیاورد.

مزایای پروتز ثابت

برخی از مهمترین ویژگی ها و مزایای پروتزهای ثابت ظاهر طبیعی و زیبا، استحکام بالا، عمر طولانی و اجرای صحیح می باشد. بنابراین پس از مدتی فرد احساس می کند که با همان دندان طبیعی به زندگی خود ادامه می دهد.

قیمت پروتز ثابت

خدمات دندانپزشکی و وضعیت دندان های مراجعه کننده به گونه ای است که نمی توان قیمت واحدی را مشخص کرد. از طرفی در مورد پروتز ثابت، مواد به کار رفته در ساخت آن نیز متنوع است. یعنی پروتز ثابت محدوده قیمتی دارد، برای تعیین این موضوع ابتدا پزشک باید مراجعه کننده را به طور کامل معاینه کند. برای پروتز دندان حتما به بهترین متخصص پروتزهای دندانی شیراز مراجعه کنید.