اخبار جامعه

چالش کاهش شدید جمعیت برای دولت ژاپن

داده‌های دولت ژاپن نشان از آن دارد در حالی که جمعیت ژاپن با سرعت بالایی رو به کاهش است، تعداد خارجی‌های مقیم این کشور در حدود نزدیک به سه میلیون نفر افزایش داشته است.

به گزارش خبر فوری به نقل از یورونیوز، بر اساس داده‌هایی که دولت ژاپن منتشر کرده است، جامعه ژاپن با مساله افزایش سن مواجه است و در مقابل، ملیت‌های دیگر در این کشور در حال ایفای نقشی تأثیرگذار در جبران کاهش جمعیت هستند. بر اساس داده‌های وزارت کشور و ارتباطات ژاپن، جمعیت ژاپنی‌ها برای چهاردهمین سال متوالی در ژانویه سال جاری میلادی (۲۰۲۳) با کاهشی ۸۰۰ هزار نفری روبه‌رو بوده و به ۱۲۲ میلیون و ۴۲۰ هزار نفر رسیده است.

در مقابل،  تعداد خارجی‌های ساکن در این کشور با رکورد دو میلیون و ۹۹۰ هزار نفر، افزایشی ۱۰.۷ درصدی را در مقایسه با سال گذشته ثبت کرده است. در ژانویه ۲۰۲۰ میلادی و پیش از همه‌گیری کووید۱۹ در جهان، آمارها از حضور دو میلیون و ۸۷۰ هزار خارجی در این کشور حکایت داشت.

در حال حاضر کل جمعیت ژاپن نیز با ثبت ۱۲۵ میلیون و ۴۲۰ هزار نفر، کاهشی ۵۱۱ هزار نفری را نشان می‌دهد که نشان دهنده تداوم روند کاهشی جمعیت از سال ۲۰۰۸ میلادی تاکنون است.

در این شرایط سخنگوی دولت ژاپن از حل مشکل کمبود جمعیت با افزایش اشتغال‌زایی زنان خبر داده است. «هیروکازو ماتسونو»، دبیر ارشد کابینه دولت ژاپن در همین خصوص گفته است: «برای تأمین نیروی کار با ثبات، دولت، اصلاحات بازار کار را برای به حداکثر رساندن اشتغال زنان، سالمندان و دیگران ترویج خواهد کرد. نخست‌ وزیر ژاپن نیز از اولویت کابینه خود برای بازگرداندن روند موالید به سمت افزایشی با اختصاص ۳.۵ تریلیون ین معادل ۲۵ میلیارد دلار بودجه، به رغم سطوح بالای بدهی دولت، با هدف مراقبت از کودکان و سایر اقدامات حمایتی از والدین خبر داد.

یک اندیشکده مستقر در توکیو نیز سال گذشته اعلام کرد که ژاپن در سال ۲۰۴۰ میلادی به جمعیت چهار برابری نیروی خارجی بیشتر برای دستیابی به رشد اقتصادی پیش‌بینی شده توسط دولت نیاز دارد.

انتهای پیام

تیم خبری اجتماعی

پژوهشگر جامعه‌شناسی با تمرکز بر تحولات جمعیتی و تأثیر آنها بر ساختار اجتماعی.