اخبار عمومیکسب و کار خبر فوری

بررسی مزایا و معایب دنا پلاس ایران خودرو

دنا اولین بار در سال ۱۳۹۳ تحت عنوان یک محصول جدید توسط ایران خودرو معرفی شد. با این وجود، از همان ابتدا و با نگاهی به درهای این خودرو و ابعاد آن، کاملا مشخص بود که بیشتر با یک فیس‌لیفت سنگین‌تر از سمند طرف هستیم تا یک خودروی جدید! با وجود این‌که Dena واقعا یک خودروی جدید به حساب نمی‌آمد و از پلتفرم سمند در کنار موتور قدیمی EF7 استفاده می‌کرد، اما به دلیل ظاهر جذاب و امکانات بیشتر خود، توانست از همان ابتدا مشتریان متعددی را جذب خود کند و صف‌های زیادی برای خرید آن شکل گرفت.

معایب دنا و برخی کمبودها که در نمای ظاهری و تجهیزات این خودرو به چشم می‌خورد، باعث شد تا ایران خودرو در سال ۹۶ نسخه‌ای دیگر از این خودرو را با نام دنا پلاس روانه بازار کند. از همان ابتدا شاهد بالاتر بودن قیمت دنا پلاس نسبت به قیمت دنا بودیم؛ که انتظار می‌رفت در ازای این افزایش قیمت با تغییرات مناسبی نیز مواجه شویم. نسخه پلاس در مقایسه با نسخه معمولی، نمای ظاهری جدیدی داشت که از این نمای جدید، باید به چیدمان داخلی جدید چراغ‌ها و خطوط زاویه‌دار درب‌ها اشاره کرد. با تمام این مزایا، این دو خودرو نقاط ضعفی هم دارند که در ادامه به بررسی مزایا و معایب دنا و دنا پلاس خواهیم پرداخت.

دنا پلاس ایران خودرو هم مانند تمام ماشین‌های دیگر مزایا و معایبی دارد. مزایای دنا پلاس به شرح زیر هستند:

  • دنا پلاس دارای طراحی زیباتری نسبت به دنا معمولی است.
  • این خودرو آپشن‌های بیشتری نسبت به دنا دارد.
  • پیشرانه کم مصرف‌تر یکی از ویژگی‌های مهم این خودرو است.

بعد از صحبت در مورد مزایای دنا پلاس بهتر است معایب این خودرو را هم ذکر کنیم:

  • عایق‌بندی بی‌کیفیت یکی از مشکلات این خودرو است.
  • برخی از آپشن‌های دنا پلاس از سال ۹۷ به بعد حذف شدند.
  • افت کیفیت ساخت دنا پلاس هم یکی مسائلی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

اما به طور کلی کیفیت ساخت در دنا پلاس بیشتر از انواع قدیمی است، با این حال بهتر است به بررسی دقیق‌تر این خودرو بپردازیم. پس با ما همراه باشید.

بررسی طراحی ظاهری دنا پلاس ایران خودرو

اگر نگاهی دقیق به دنا پلاس ایران خودرو بیندازید، متوجه ظاهر اسپورت و جسورانه این خودرو نسبت به سایر تولیدات ایران خودرو می‌شوید. طراحی خارجی دنا پلاس به همراه حالت تهاجی چراغ‌ها، جلو پنجره و طرح‌های زیبایی که روی سپر است، به بیننده حس اطمینان می‌دهد.

معایب دنا پلاس توربو

معایب دنا پلاس توربو از موتور با استهلاک بالا گرفته تا مواردی در طراحی و کابین را شامل می‌شود که در ادامه همه را توضیح داده‌ایم.

  1. استهلاک بالای پیشرانه توربو با گذر زمان

با وجود آن که در دهه‌های گذشته اکثر خودروهای پرفروش بازار کشور همگی با موتور تنفس طبیعی تولید شده‌اند اما ایران خودرو طی دهه ۹۰ تصمیم گرفت موتور EF7 را به سیستم مکش توربوشارژ مجهز کند. هدف از آن افزایش توان خروجی و در نتیجه بهبود توان حرکتی خودروها از جمله سورن توربو و دنا پلاس توربوشارژ بود. خرید اقساطی دنا پلاس اتومات شرایطی را مهیا کرده تا افرادی که توانایی خرید نقدی دنا پلاس اتومات را ندارند به صورت قسطی آن را تهیه کنند

اما پیشرانه‌های توربوشارژ نسبت به موتورهای تنفس طبیعی در طول زمان استهلاک بیشتری از خود نشان می‌دهند و معمولا زودتر دچار خرابی می‌شوند.

به‌ویژه که سطح کیفی بنزین و روغن مورد استفاده در این موتورها باید دقیقا مطابق استانداردهای شرکت سازنده باشد تا موتور طول عمر مفید خود را حفظ کند.