اخبار عمومیکسب و کار خبر فوری

درخت بادام اول شکوفه میدهد یا برگ

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

اطلاعات این مقاله عمومی است و بر اساس اقلیم، شرایط جغرافیایی، آب و هوایی و پروفیل خاک، تصمیم‌گیری متفاوت خواهد بود. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دقیق‌تر فرم زیر را تکمیل فرمایید تا مشاورین ما بعد از بررسی شرایط منطقه‌ای شما و ارزیابی آن، شما را راهنمایی کنند.

بادام ارقام مختلفی دارد. 30 نوع بادام مختلف در کشور ما کشت می‌شود که هر یک ویژگی‌های مختلفی دارند. یکی از این ارقام بادام شکوفه است. این بادام نژادی فرانسوی دارد و جزو پربارترین درختان بادام است. اگر دوست دارید کلی اطلاعات مفید در مورد نهال بادام شکوفه به دست بیاورید، با من در همراه شوید.

نهال بادام شکوفه چه ویژگی‌هایی دارد؟

بادام شکوفه یکی از ارقام بادام فرانسوی است که به طور گسترده در ایران تولید می‌شود. آذرشهر و میاندوآب به عنوان اصلی‌ترین شهرهای تولید بادام شکوفه شناخته می‌شوند. این درخت رشد خیلی خوبی دارد، تنه آن بزرگ و ستبر است و ریشه‌های قدرتمندی دارد. برگ این درخت، باریک، نوک تیز و بیضی شکل است و لبه‌های آن موج دار است.

هر بادام شکوفه 3 گرم وزن دارد که مغز نسبتا درشت آن، 55-60% از کل بادام را تشکیل می‌دهد. مغز این نوع بادام دیرگل، به احتمال اندکِ 2% دوقلو است. شکوفه‌های این بادام 4-5 گلبرگ و 25-30 عدد پرچم دارند. پوست چوبی آن کاغذی است و راحت جدا می‌شود. طعم مغز بادام شکوفه شیرین است و در تهیه آجیل، خشکبار، شیرینی‌پزی و تولید محصولات زیبایی و پوست کاربرد دارد.

درخت بادام شکوفه به مدت 35-45 سال کیفیت و عملکرد خوبی دارد و پس از این زمان بازدهی آن کمتر می‌شود. بازده و عملکرد این نوع بادام بالا است و به دلیل خاصیت دیرگل بودن، در برابر سرما مقاومت خوبی دارد.

درخت بادام رقم شکوفه تا چند متر رشد می‌کند؟

ارتفاع درخت معمولا به منطقه، آب و هوا، نوع خاک و شرایط نگهداری بستگی دارد. در صورتی که شرایط کافی برای رشد درخت فراهم باشد، می‌تواند 4-8 متر رشد کند.

نکات مهم در مورد کاشت نهال بادام شکوفه

نهال بادام شکوفه در چه آب و هوایی بهتر رشد می‌کند؟

بادام شکوفه در آب و هوای خشک بهتر رشد می‌کند. البته در خاک مرطوب دوام می‌آورد، اما نباید آب و هوای منطقه کاملا مرطوب باشد. این موضوع باعث اختلال در گلدهی و باردهی درختان می‌شود. میزان تابش نور خورشید هم اهمیت زیادی دارد. اگر نهال در معرض نور کافی قرار نگیرد، محصول کافی نمی‌دهد.

درخت بادام به 100-700 ساعت دمای سرد 7 درجه نیاز دارد. در صورتی که این نیاز برآورده نشود، شکوفه‌های درخت در زمان گل دادن می‌ریزند و به طبع باردهی آن کاهش پیدا می‌کند. بهتر است نهال در ابتدای رشد در دمای 10 درجه قرار داشته باشد. در ضمن بهترین ارتفاع زمین مورد نظر برای کشت بادام، 400 متر بالاتر از سطح دریا است.

بهترین زمان برای کاشت بادام شکوفه چیست؟

اواخر پاییز و اوایل زمستان که برگ درختان می‌ریزد، بهترین زمان برای کاشت نهال بادام شکوفه است. البته اگر منطقه مورد نظر زمستان‌هایی طولانی و سرمای شدید دارد، بهتر است کاشت را به اواخر زمستان یا حتی اوایل بهار موکول کنید.

بهترین فاصله بین نهال‌های بادام شکوفه

درختانی که با فاصله از یکدیگر کاشته می‌شوند، فرصت بیشتری برای رشد پیدا می‌کنند. اگر فاصله بین نهال‌ها کافی باشد، نور کافی به همه شاخه‌های درخت می‌رسد، فتوسنتز بهتر انجام می‌شود و ریشه‌های درخت هم رشد کافی خواهند داشت.

در مناطقی که زمین مسطح است و شیب ندارد، درختان با فاصله 4 * 4 متر از یکدیگر کاشته شوند. اما فاصله 3 متری بین درختان در مناطق شیبدار مناسب است. اگر درختان در منطقه‌ای هستند که امکان رشد وسیع و گسترده آن‌ها وجود دارد، فاصله 7 * 7 پیشنهاد می‌شود.

کاشت نهال بادام به چه صورت انجام می‌شود؟

ابتدا در بخش‌هایی که علامت‌گذاری شده است، چاله‌هایی با عمق و پهنای 80 سانتی متر حفر شود. البته باید به حجم ریشه‌ها هم توجه کرد. اگر ریشه‌ها حجم وسیعی دارند، پهنا و عمق گودال باید دو برابر ابعاد ریشه‌ها باشد تا برای رشد فضای کافی داشته باشد.

بادام شکوفه به چه گرده‌افشان‌هایی نیاز دارد؟

بادام شکوفه همانند برخی ارقام بادام دیگر به گرده افشان نیاز دارد. به این منظور می‌توان از ارقام بادام فرانیس، سهند و آذر استفاده کرد. در صورتی که منطقه، آب و هوای مرطوب داشته باشد، گرده افشانی با مشکل رو به رو می‌شود. زنبور عسل هم می‌تواند در این زمینه نقش مهمی داشته باشد.

بهترین پایه برای نهال بادام شکوفه چیست؟

هر رقم درخت بادام به درختان پایه‌ خاصی نیاز دارد. پایه نهال بادام شکوفه، بادام تلخ است.

نکات مهم در مورد داشت و نگهداری از نهال بادام شکوفه

خصوصیات خاک نهال بادام

میزان رطوبت خاک برای کاشت این نوع نهال اهمیت زیادی دارد. این بادام یکی از معدود ارقامی است که نیاز به خاک مرطوب دارد. هر چه رطوبت خاک بیشتر باشد، درختان محصول بیشتری می‌دهند. البته این گیاه در انواع خاک رشد می‌کند، اما خاک اسیدی با PH تقریبی 6.5 برای آن پیشنهاد می‌شود.

عمق خاک هم اهمیت زیادی دارد؛ به صورتی که ریشه‌ها بتوانند به صورت عمودی حرکت کنند و اختلالی در رشد آن‌ها به وجود نیاید.

کود مناسب برای نهال بادام رقم شکوفه

درخت بادام شکوفه در طول عمر مفید خود به کود کافی نیاز دارد. هر هکتار زمین بادام شکوفه نیاز به 5 تن کود پوسیده دامی نیاز دارد.

نکات مهم برای هرس کردن نهال بادام شکوفه

هرس کردن یکی از مهم‌ترین مراحل مراقبت از درختان است. وقتی شاخه‌های خشکیده درخت هرس می‌شوند، درخت فرصت بیشتری برای رشد پیدا می‌کند و آفات و بیماری‌ها هم از بین می‌روند. بهترین زمان برای هرس کردن درخت، اواخر تابستان است. البته می‌توان اواخر پاییز یا زمستان هم یک دور دیگر هرس انجام داد.

نهال بادام شکوفه در برابر چه آفاتی مقاومت می‌کند؟

به طور کلی این رقم بادام مقاومت خوبی در برابر آفات و بیماری‌ها دارد. اما یکی از آفاتی که به آن دچار می‌شود، زنبور مغز خوار است. این نوع زنبور به میوه حمله می‌کند و مغز آن را از بین می‌برد. برای مقابله با این آفت باید از سم‌های مخصوص استفاده کرد.

آبیاری لازم برای درخت بادام شکوفه

آب مورد نیاز نهال شکوفه به بارندگی منطقه، نوع خاک و شیب زمین ارتباط دارد. به این صورت در سه ماه اول سال هر 10 روز یک بار به آبیاری نیاز دارد. همچنین در ماه‌های بعدی سال که اصلا بارندگی نیست، باید هر هفته یک بار آبیاری شود.

آیا می‌توان درخت بادام شکوفه را به صورت دیم آبیاری کرد؟

همانطور که گفتیم بادام شکوفه در برابر خشکی و گرما مقاومت متوسطی دارد و بهتر است هر 7-10 روز یک بار آبیاری شود. اما اگر منطقه مورد نظر بارندگی کافی داشته باشد، می‌توان به صورت دیمی آبیاری کرد. اگر بارندگی بیشتر از 400 میلی متر باشد، می‌توان روی آبیاری دیمی حساب کرد. اما به طور کلی آبیاری دستی برای مراقبت از گیاه توصیه می‌شود. وگرنه محصول درختان کاهش پیدا می‌کند.

نکات مهم در مورد برداشت بادام شکوفه

شروع محصول‌دهی و عملکرد درخت بادام

میوه بادام شکوفه اواخر تابستان می‌رسد و میان رس محسوب می‌شود. هر درخت بین 65-80 کیلوگرم بادام می‌دهد. البته میزان محصولی که درخت می‌دهد به شرایط مختلفی مانند منطقه، آب و هوا، نوع و میزان کود، مراقبت و آبیاری بستگی دارد. البته به طور کلی این رقم بادام جزو درختان با عملکرد بالا محسوب می‌شود.

قیمت نهال بادام شکوفه چقدر است؟

تقریبا 30 رقم نهال بادام مختلف وجود دارد که هر یک با توجه به ویژگی‌ها و میزان باردهی، قیمت متفاوتی دارند. شرکت ما با سابقه فروش انواع نهال، با کیفیت‌ترین نهال‌ها را با قیمتی مناسب ارائه می‌دهد. جهت خرید نهال کافی است به صفحه اصلی سایت ما مراجعه کنید یا از پشتیبانی کمک بگیرید.