معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش از توزیع اولین شماره ماهنامه آموزشی بین والدین دانش آموزان کلاس اولی در جشن شکوفهها در سال تحصیلی جدید خبر داد و گفت: از معلمان کلاس اول خواهش میکنم آنقدر بچه های کلاس اولی را درگیر رونویسی بدون فکر نکنند.
به گزارش خبر فوری، معصومه نجفی پازوکی با حضور در یک شبکه تلویزیونی با بیان اینکه والدین در رأس هرم تربیت هستند، اظهار کرد: برای اینکه کمک حال والدین در بحث تربیت باشیم؛ امسال به والدین کلاس اولی ماهنامهای را تقدیم میکنیم و چون در جشن شکوفهها در واقع شاهد یک گردهمایی والدین اول ابتدایی هستیم، اولین شماره این ماهنامه در روز جشن شکوفهها تقدیم والدین کلاس اولی میشود.
وی با بیان اینکه در هر شماره از این ماهنامه نکات تربیتی و نکات مربوط به برنامه درسی وجود دارد، درباره محتوای این ماهنامه توضیح داد: در اولین شماره از این ماهنامه نکات مربوط به زبان آموزی مطرح شده است چراکه درس فارسی مهمترین درس در کلاس اول ابتدایی محسوب میشود، ولی در شمارههای بعدی درباره سایر دروس هم نکاتی خطاب به والدین ارائه شده است.
بیشترین سهم زبان آموزی برای دانش آموز اول ابتدایی، مربوط به خواندن و نه نوشتن است
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پروش با اشاره به اینکه در کلاس اول ابتدایی معلم دانش آموز را به اشتباه درگیر نوشتن میکند و این امر نمود خود را از همان روز اول نشان میدهد، خاظر نشان کرد: ما در این شماره ماهنامه به والدین توضیح دادیم که بیشترین سهم زبان آموزی برای دانش آموز اول ابتدایی، مربوط به خواندن و نه نوشتن است.
معلمان، کلاس اولیها را درگیر «رونویسی» نکنند
رونویسی صرف به درد نمیخورد
نجفی پازوکی خطاب به معلمان کلاس اولی تاکید کرد: از معلمان کلاس اول خواهش میکنم که آنقدر بچه های کلاس اولی را درگیر رونویسی بدون فکر نکنند. با رونویسی هیج پیشرفتی در بچه ایجاد نمیشود. معلمان باید با ایجاد موقعیت یادگیری کمک کنند آنچه مطابق با فطرت و متناسب با شرایط سنی بچه است ایجاد شده و دانشآموز در این موقعیت یادگیری قرار گیرد و در این موقعیت لذت برده و خودش مسائل را کشف کند. اینگونه است که پایه شناختی ذهن کودک گذاشته میشود ولی رونویسی صرف به درد نمیخورد.
وی تصریح کرد: بیشترین مشکلات دوره ابتدایی در بحث شاخصها، مربوط به پایه اول ابتدایی است و اگر پایه اول ابتدایی دقیق و درست شکل گیرد مطمئن باشید در خروجی دوره ابتدایی شاهد دانش آموزی مجهز به شایستگیهای پایه اعم از شایستگی تفکر و شایستگی ارتباطی هستیم.
والدین با کلاس اولیها زیاد کتاب داستان بخوانند
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پروش در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه در ماهنامه اول از والدین خواستهایم با بچههای کلاس اول ابتدایی زیاد کتاب داستان بخوانند، عنوان کرد: البته نحوه و مدل کتابخوانی با دانش آموز اول ابتدایی به منظور سوادآموزی فرق دارد. برای این امر والدین میتوانند با اسکن کردن رمزینه روی ماهنامه، کلیپ آموزشی نحوه کتاب خوانی با دانش آموز اول ابتدایی را ببینند.
نگران املا و خوانش کلاس اولیها نباشیم
نجفی پازوکی خطاب به والدین و معلمان توصیه کرد: بچه ها را در کلاس اول ابتدایی به سمت فضای کتاب خوانی ببرید تا از طریق خواندن به کُل خوانی برسند که از طریق کُل خوانی املا آنها نیز درست میشود. بنابراین نگران املا و خوانش کلاس اولیها نباشیم.
وی در بخش دیگر سخنان خود شروع سال تحصیلی را رویدادی بزرگ دانست و با بیان اینکه ۱۶ میلیون دانش آموز، حدود ۳۲ میلیون والدین دانش آموزان و تعداد یک میلیون نفر جامعه فرهنگی درگیر آغاز سال تحصیلی هستند، تصریح کرد: از این رو چیزی در حدود ۵۰ میلیون ایرانی در این رویداد بزرگ سهیم میشوند. شروع سال تحصیلی یک رویداد اجتماعی، فرهنگی، آموزشی و حتی اقتصادی است و در این جغرافیای تربیت، همگی باید نقش خود را به درستی ایفا کنیم.
قبل از اول آنلاین با کلاس اولیها «مدرسه گَردی» کنید
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش با اشاره به برگزاری جشن شکوفهها در روز چهارشنبه ۲۹ شهریور، خطاب به والدین توصیه کرد: حواسمان باید به این موضوع باشد که بچه کلاس اولی برای اولین بار قرار است در یک نهاد اجتماعی بزرگ به صورت مستقل حضور پیدا کرده و آن را تجربه کند. پدر و مادر دیگر پیش او نیستند و او در مدرسه تنها است و باید خودش گلیم خود را از آب بیرون بکشد. این فضا ممکن است برای بچه کلاس اولی مبهم باشد و زمانی که او نسبت به این فضا به شناخت برسد، احتمالا نگرانیهایی خواهد داشت. از این رو به والدین توصیه میکنم قبل از شروع سال تحصیلی به خصوص در مدارس بزرگ و پر جمعیت، همراه فرزند به مدرسه بروند و یک مدرسه گردی داشته باشند تا در فضای آرام بچه همراه با مادر تمام بخشهای مدرسه را ببیند.
نجفی پاروکی معتقد است که دانش آموزان کلاس اولی که پیشتر دوره پیش دبستانی یک و دو را گذرانده باشند، برای ورود به کلاس اول مسیر راحتتری را در پیش دارند.
وی همچنین بیان کرد: گذراندن دوره پیش دبستانی یک و دو در همه چیز تاثیر دارد، برای مثال وقتی آزمونهایی گرفته میشود ما میبینیم که بچههایی که پیش دبستانی یک و دو را گذراندهاند نتایج بهتری در این آزمونها کسب کردهاند.
تهیه بستههای «موقعیت یادگیری» برای معلمان دوره ابتدایی
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش با یادآوری مشاهدات میدانی خود در مهرماه سال گذشته از ۱۰ کلاس اول ابتدایی، افزود: سال گذشته اول آنلاین ماه تعطیل بود و روز دوم آنلاین اولین روز آغاز سال تحصیلی محسوب میشد. سال گذشته در روز دوم آنلاین به عنوان اولین روز آغاز سال تحصیلی از ۱۰ کلاس اول ابتدایی بازدید داشتم که در تمام آنها به همه دانش آموز اول ابتدایی تکلیف داده بودند که یک صفحه سرمشق «آ» بنویسد و این درحالی بود که انتظار داشتم دانش آموزان اول ابتدایی در روز اول مدرسه مشغول فعالیتهای دیگری جز نوشتن باشند.
نجفی پازوکی ادامه داد: این مشاهده باعث شد که ما به سرعت بستههای آموزشی را برای نشانههای الفبایی تولید کنیم که این بستهها کاملا خودآموزی برای معلمان بودند. به این منظور یک بسته به معلم دادیم که در آن به معلم بگوید اگر شما در هفته ۱۱ ساعت درس فارسی دارید برای تک تک روزها چطور موقعیت یادگیری ایجاد کنید. در واقع معلم را گام به گام جلو میبردیم. بازخوردهایی هم که داشتیم نشان میداد دانش آموزان دو زبانه و یا دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری با این بستهها آموزش دیدند.
به گفته وی، سال گذشته ۸۲۰۰ کلاس روستایی به بستههای موقعیت یادگیری مجهز شدهاند و امسال هم قرار است تعداد دیگری از کلاسها به این بستهها مجهز شوند.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش همچنین این را هم گفت که دورههای آموزشی خاص والدین در حوزه تربیتی و برنامه درسی طراحی میشود.
استقرار «نظام دوری» و تبدیل دوره اول ابتدایی به یک نظام
نجفی پازوکی در بخش دیگر سخنان خود درباره استقرار نظام «دوری» تصریح کرد: نظام دوری یکی از مطالبات سند تحول است و باید عملیاتی شود. قرار است امسال به صورت آزمایشی نظام دوری را برای ۶۴۰ کلاس اول ابتدایی شروع کنیم. یعنی معلم اول ابتدایی همراه با دانش آموز به پایه دوم و سوم نیز میرود. یعنی دوره اول ابتدایی خودش یک نظام میشود و اجزا آن باید همگی در کنار هم قرار گیرد. اینگونه نیست که امسال معلم دانش آموز اول ابتدایی را تحویل گیرد و سال بعد به معلم دیگر تحویل دهد. شاید به دلیل اهمیت دوره اول ابتدایی که شکل گیری شخصیت و شایستگیهای پایه در این دوره رخ میدهد؛ خوب است که نظام دوری اتفاق افتد.
وی درباره مزیتهای استقرار نظام «دوری» تاکید کرد: وقتی معلم یک نفر باشد او استاد متخصص تربیت کودک است. این استاد سه سال فرآیند تربیت دانش آموز را رصد میکند و وقتی این استاد سه سال با دانش آموز همراه است؛ گویی عضو خانواده آن کودک میشود و همافزایی بین والدین این معلم افزایش پیدا میکند. ضمن اینکه شما وقتی سه سال فرآیند تربیت را در کودک رصد کنید، میتوانید استعداد دانش آموز را شناسایی کنید و کشف استعداد باعث رشد بیشتر دانش آموز میشود. همچنین دانش آموز اول ابتدایی احساس امنیت میکند. بودن یک معلم همراه دانش آموز اول ابتدایی تا سال سوم ابتدایی به لحاظ امنیت روانی نیز حس خوبی به دانش آموز کلاس اول میدهد. همچنین در نظام دوری نقش خانواده پررنگتر میشود.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش همچنین درباره برگزاری دورههای آموزشی برای معلمان ابتدایی نیز توضیح داد: طرحی را در خصوص آموزش معلم از سال قبل شروع کردیم. اینکه دوره آموزشی ۲۰ الی ۵۰ ساعته برای معلمان گذاشته شود قبلا هم بوده است؛ اما ما از سال قبل شبکه سازی معلمان را در کل کشور آغاز کردیم. ۱۲ هزار حلقه ۱۰ نفره معلمان را شکل دادیم و آموزشهایی بین این حلقهها انجام شد. این آموزشها از کشوری به استانی و از استانی به منطقهای و با سیر مباحث استاندارد و به روز برگزار شد تا نگاه معلم از حافظه و دانش محوری جدا شود. چراکه دانش آموز ابتدایی به این مباحث نیاز ندارد و ما این جریان سازی را آغاز کردیم. در پایان سال جشنواره عصر جدید یادگیری را آغاز کردیم و معلمان ۲۰ هزار اثر به این جشنواره فرستادند. امسال علاوه بر آن ۱۲ هزار حلقه، مجدد ۱۲ هزار معلم دیگر را شبکه سازی میکنیم چراکه این جریان سازی میتواند تحول ایجاد کند.
انتهای پیام