اخبار عمومی

تمام ظرفیت خوزستان پای کار ایمنی محورها نیست – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

محمد جولا نژاد در گفت و گو با خبرنگار آنلاین در پاسخ به این سوال که شرکت‌های بزرگ از جاده‌های استان برای فعالیت‌های خود استفاده می‌کنند و لازم برای ساخت و نگهداری جاده‌های استان مشارکت بیشتری داشته باشند، اظهار کرد: با پیگیری مقام‌های استانی و نماینده‌های خوزستان، برخی دستگاه‌ها مثل وزارت نفت یا شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب هر ساله از محل مسئولیت‌های اجتماعی اعتباراتی به استان ابلاغ می‌شود که ما در این حوزه از آنها استفاده می‌کنیم اما عمدتاً اعتبارات به سمتی کشیده می‌شوند که بیشتر در حوزه راه‌های روستایی استفاده می‌شود و کمتر در بحث راه‌های شریانی که ۸۰ درصد ترافیک استان را تشکیل می‌دهند، استفاده می‌شود.

جولا نژاد بیان کرد: همچنین اخیراً بیشتر شاهد بودیم که شرکت‌های توسعه نیشکر حداقل در راه‌هایی که دسترسی شرکت‌های خودشان است و به محورهای اصلی منتهی می‌شود با اقداماتی مثل ایمن سازی، روشنایی، آسفالت و نیوجرسی کمک کرده‌اند. منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در ماهشهر نیز هر ساله از طریق فرمانداری ماهشهر اعتباراتی که عمدتاً هم ارتقای ایمنی هستند کمک می‌کند ولی قطعاً آن ظرفیت موجود در استان خوزستان که می‌تواند پای کار بیاید و به ایمنی محورها کمک کند به صورت کامل پای کار نیست.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان با اشاره به مجموعه اقداماتی که برای این حوزه در سفر زائران اربعین حسینی تعریف شد، گفت: در موضوع اربعین، وظایف و مسئولیت این اداره کل در سه حوزه ایمن سازی و بهسازی راه‌ها، مدیریت و ایجاد زیرساخت‌ها در پایانه‌های مرزی شلمچه و چذابه و همچنین حمل و نقل و جابجایی زائران به خصوص در پیک بازگشت از کشور عراق به کشور ایران تعریف شد.

جولانژاد بیان کرد: در اربعین گذشته در سطح استان در هر ۲ حوزه راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در هر سه حوزه ایمن سازی و بهسازی راه‌ها، مدیریت پایانه مرزی شلمچه و چذابه و ایجاد تسهیلات رفاهی و زیرساختی در ۲ پایانه مرزی و بخش حمل و نقل مسافر بیش از یک هزار میلیارد تومان از سوی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده خوزستان هزینه شد.

وی اضافه کرد: لکه گیری، روکش آسفالت و انواع عملیات نگهداری راه‌ها به طول ۳۱۲ کیلومتر، خط کشی محورهای منتهی به مرزهای شلمچه و چذابه و همچنین ورودی‌های استان به این ۲ مرز به طول یک هزار و ۶۰۰ کیلومتر، اجرای ۲۹ کیلومتر فاز میانی و کناری راه، نصب ۴۶ هزار تابلو، علائم و تجهیزات ترافیکی، ایجاد روشنایی نقطه‌ای به تعداد ۱۶ نقطه و اجرای ۱۸ کیلومتر روشنایی طولی در سطح محورهای مواصلاتی استان خوزستان خصوصاً محورهای منتهی به دو مرز شلمچه و چذابه از جمله اقداماتی بود که در این راستا انجام شد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان با اشاره به ایجاد تسهیلات رفاهی در پایان‌های مرزی استان، عنوان کرد: بیش از ۱۱ هزار متر مربع انواع سایبان‌های دائم و موقت در سطح پایانه‌های مرزی شلمچه و چذابه به مجموع سایبان‌های موجود در این دو پایانه اضافه شد، همچنین ۱۰۰ چشمه سرویس بهداشتی به مجموع سرویس‌های بهداشتی این دو پایانه اضافه و احداث شد.

جولانژاد گفت: در بازه زمانی ماه صفر ۴۷۱ هزار و ۲۹۹ زائر و مسافر توسط ناوگان حمل و نقل برون شهری و برون استانی بخش مسافر، از مبدا دو مرز استان به اقصی نقاط کشور جابجا شدند.