اخبار عمومیکسب و کار خبر فوری

اجزای تشکیل دهنده قالب پل

پل ها از مهم ترین امکانات راه سازی هستند. قالب بندی پل و عرشه در پل ها بعد از قالب بندی فونداسیون انجام می شود. برای اجرای قالب بندی عرشه و پل از انواع قالب بتن مدولار و قالب های خاص مانند قالب تیر بتنی استفاده می شود. در ادامه این مقاله با عرشه پل و روش قالب بندی و مصالح مورد نیاز آن بیشتر آشنا می شوید.

پل‌ها به دلیل میزان باری که تحمل می‌کنند، در دسته سازه‌های بتنی خاص قرار می‌گیرند که اجرای آن‌ها نیز ملاحظات خاصی را می‌طلبد. مهم‌ترین بخش در اجرای این سازه، قالب بندی پل و عرشه پل است که معمولاً زمان زیادی به آن اختصاص داده می‌شود. در این مقاله ابتدا به بررسی اجزای پل، معرفی عرشه و انواع پل پرداخته شده و سپس به سراغ ملاحظات قالب بندی عرشه پل رفته‌ایم. پیشنهاد ما به شما این است که برای ساخت یک پل بتنی مستحکم و ایمن، این مقاله را تا انتها بخوانید.

با مهم‌ترین اجزای پل آشنا شوید

پل‌ها یکی از مهم‌ترین تجهیزات راه‌سازی هستند که از آن‌ها برای عبور از روی موانعی مثل رودخانه، دره‌ها، جاده‌ها و … استفاده می‌شود و از آنجایی‌که فضای زیر آن‌ها خالی است، رعایت نکات ایمنی و کیفی در ساخت آن‌ها اهمیت زیادی دارد. در حال حاضر تعداد پل‌های چوبی، سنگی و فلزی به‌شدت کاهش یافته و به دلیل هزینه بالای استفاده از این مصالح و برخی ملاحظات ایمنی، از بتن برای ساخت انواع پل استفاده می‌شود. استفاده از روش‌های اصولی قالب بندی پل، عمر پل را بالا می‌برد و آن را در برابر نیروهای مختلف مقاوم می‌کند.

مطلب مرتبط :

مهم‌ترین اجزای این سازه که با استفاده از روش قالب بندی پل ساخته می‌شود، به شرح زیر است:

  • عرشه پل
  • فونداسیون پل (منتقل‌کننده بار عرشه به زمین)
  • پایه‌های پل (رابط عرشه و پایه پل)
  • عبورگاه پل

عرشه پل چیست و چه انواعی دارد؟

همان‌طور که گفتیم، عرشه پل مهم‌ترین بخش پل پس از فونداسیون است و مسئولیت تحمل بار زنده پل را بر عهده دارد. مهم‌ترین مرحله ساخت پل، قالب بندی عرشه است که پس از آن پایه‌های پل ساخته می‌شوند تا تمامی بارهای واردشده به عرشه به‌صورت مساوی به فونداسیون منتقل شوند. عرشه در حقیقت سقف پل است که باید بارهای ناشی از عبور عابران و خودروها را تحمل کند. به همین دلیل، قالب بندی عرشه پل اهمیت زیادی دارد و یکی از حساس‌ترین بخش‌های قالب بندی پل محسوب می‌شود.

انواع پل و عرشه پل

عرشه پل اهمیت زیادی در حفظ استحکام پل دارد و روش قالب بندی عرشه پل به نوع پل بستگی دارد. در ادامه، با انواع عرشه پل بر اساس نوع پل آشنا می‌شوید:

پل تیری

این پل‌ها دارای تیرهای افقی هستند و عرشه پل روی تیرها قرار می‌گیرد.

پل طاقی

بیشتر پل‌های قدیمی به روش طاقی ساخته‌ شده‌اند. پایه‌های این پل‌ها همانند طاق آن‌ها قوسی شکل است و عرشه پل روی این پایه‌ها قرار می‌گیرد.

پل قوسی

تکیه‌گاه این نوع پل‌ها به‌صورت قوسی است که این تکیه‌گاه‌ها عرشه پل را نگه می‌دارند. قالب بندی عرشه پل قوسی به‌صورت از زیر، از رو و از میان انجام می‌شود.

پل کابلی

این پل با استفاده از ستون‌های بلندی به نام پایلون ساخته می‌شوند و کابل‌های فولادی این ستون‌ها و عرشه پل را در کنار یکدیگر نگه می‌دارند.

مطلب مرتبط :

مهم‌ترین مصالح موردنیاز برای قالب بندی پل و عرشه پل

مصالح موردنیاز برای قالب پل و عرشه پل به روش بتن‌ریزی عرشه پل بستگی دارد. قالب بندی عرشه پل به‌صورت پیش‌ساخته، پیش‌تنیده یا درجا انجام می‌شود. عرشه پل معمولاً بسته به ملاحظات طراحی و فنی در اشکال خاص و مختلفی ساخته می‌شود و به همین دلیل برای قالب بندی عرشه پل از هم قالب‌های مدولار و هم از قالب‌های دارای اشکال خاص استفاده می‌شود. این قالب‌ها با استفاده از فولاد، چوب () یا پلاستیک ساخته می‌شوند. این موضوع در مورد قالب بندی پل (عبورگاه) نیز صدق می‌کند. همچنین به‌تازگی استفاده از مصالح کامپوزیتی برای ساخت پل نیز باب شده است. این مصالح مقاومت بالاتری نسبت به فولاد دارند و با استفاده از آن‌ها می‌توان برخی از عیوب ساختاری پل را اصطلاح کرد.

عرشه پل معمولاً به‌صورت فلزی، بتنی یا ترکیبی از این دو ساخته می‌شود که عرشه فولادی ساخته‌شده با استفاده از بتن مسلح رواج بیشتری دارد. به همین دلیل در قالب بندی پل و عرشه به‌صورت پیش‌ساخته و درجا، ابتدا آرماتوربندی انجام می‌شود و سپس نوبت به قالب بندی می‌رسد. در پل‌ها و عرشه‌های پیش‌تنیده نیز از کابل‌های فولادی به جای آرماتور استفاده می‌شود و این کابل‌ها وظیفه افزودن استحکام کششی به بتن را بر عهده دارند. هزینه ساخت پل‌ها و عرشه‌های پیش‌تنیده از نوع درجا و پیش‌ساخته کمتر است و روش‌های پل‌سازی به این تنوع بیشتری دارد.

روش اجرای قالب بندی پل و عرشه چگونه است؟

همان‌طور که گفتیم پل‌ها باید بتوانند انواع مختلف بار از جمله بارهای مرده خود، وزن عابران، خودروها و … را تحمل کنند و به همین دلیل نحوه اجرای قالب بندی پل و عرشه آن اهمیت زیادی دارد. در ادامه با مراحل اصلی ساخت یک پل بتنی آشنا می‌شوید:

۱ساخت فونداسیون و پایه

همانند هر سازه بتنی دیگری، ساخت پل نیز باید ابتدا از فونداسیون استفاده شود. همچنین دقت در نحوه ساخت و اجرای فونداسیون و پایه نیز برای داشتن یک پل مستحکم، ایمن و بادوام ضروری است.

۲اجرای ستون و تیر

ستون‌ها و تیرهای پل بارهای عرشه را به فونداسیون یا زمین منتقل می‌کنند و به همین دلیل باید در قالب بندی و اجرای آن‌ها نیز دقت و حساسیت لازم را به خرج داد. ستون‌ها و تیرها اصلی‌ترین اجزای اسکلت پل هستند.

۳. مونتاژ و قالب بندی پل و عرشه

در این مرحله گذرگاه و عرشه پل نصب می‌شوند. ممکن است عرشه و پل به‌صورت پیش‌ساخته تولید شده باشند که در این صورت، آن‌ها را با استفاده از جرثقیل به قسمت بالایی پل منتقل و نصب می‌کنند. همچنین امکان دارد ساخت این دو عضو پل به‌صورت درجا انجام شود. در این روش، ابتدا برای دسترسی به محل نصب، داربست بندی انجام می‌شود و سپس قالب بندی عرشه و گذرگاه پل انجام می‌شود.

۴بتن‌ریزی

آخرین مرحله از پل‌سازی، بتن‌ریزی و قالب برداری است که بتن مورداستفاده بسته به مقاومت موردنیاز با ترکیب‌های متفاوتی ساخته می‌شود. همانند هر سازه بتنی دیگری، زمان قالب برداری نیز به دمای بتن مجاور هنگام بتن‌ریزی بستگی دارد.

مهم‌ترین نکالت قالب بندی پل و عرشه چیست؟

برای داشتن یک پل مستحکم و با دوام، رعایت نکات زیر هنگام قالب بندی پل و عرشه ضروری است:

  • نوع قالب بندی باید مناسب با کاربری پل انجام شود.
  • قالب بندی پل باید به‌گونه‌ای انجام شود که هنگام قالب برداری آسیبی به اجزای مختلف پل وارد نشود.
  • قالب انتخاب‌شده برای قالب بندی عرشه و پل باید به اندازه کافی محکم باشد تا بتواند در برابر بارهای زنده و مرده پل مقاومت کند.
  • قالب برداری باید بر اساس اصول مبحث نهم مقررات ملی ساختمان انجام شود.
  • محاسبه میزان بارها پیش از قالب بندی عرشه و پل ضروری است.
  • قالب‌های انتخاب‌شده باید در عین مقاوم بودن، سبک باشند.

جمع بندی

برای قالب بندی عرشه پل از قالب‌های مدولار خاص استفاده می‌شود. برای اطلاع از نحوه سفارش، قیمت ها و خرید انواع قالب بتن مدولار و قالب خاص می توانید با شماره های درج شده در سایت با کارشناسان ما در ارتباط باشید.