اقتصادیکسب و کار خبر فوری

طلاق غیابی چگونه است؟

در صورتی که زن و مرد با هم سازش نداشته باشند می‌توانند درخواست طلاق را به دادگاه ارائه کنند؛ و دادگاه طبق درخواست و توافق زوجین به درخواست آن‌ها رسیدگی خواهد کرد؛ اما همیشه شرایط برای زوجین وجود ندارد. بعضی مواقع ممکن است مرد یا زن برای جدایی رغبت نداشته باشند؛ و پرونده طلاق را با مشکل مواجه کنند. مخصوصاً در شرایطی که یکی از زوجین غایب است، موضوع طلاق غیابی مطرح می‌شود. در صورتی که قصد طلاق دارید می توانید به بهترین وکیل طلاق تواقفی در تهران مراجعه کنید.

شرایط طلاق غیابی از طرف زن با طلاق غیابی از طرف مرد متفاوت است؛ بنابراین افرادی که قصد دارند از هم جدا شوند باید قوانین مربوط به طلاق غیابی هر یک از زوجین را به طور جداگانه بررسی کنند. جهت پیدا کردن بهترین وکیل تهران کلیک کنید.

به گفته مستر وکیل، طلاق آخرین راه حل برای حل مشکلات زندگی مشترک است. لطفا قبل از اینکه به صورت جدی به طلاق فکر کنید با مشاور خانواده مشورت نمایید. در صورتی که تصمیم شما قطعی است، همکاران ما در دادسو راهنماییتان می کنند.

طلاق غیابی چیست؟

طبق ماده ۶۸ قانون آیین دادرسی مدنی، در صورتی که ابلاغیه درخواست طلاق به یکی از زوجین نرسیده باشد؛ یا اینکه فرد مورد نظر در جلسات دادرسی پرونده طلاق حاضر نشود، دادگاه حکم را برای فردی که درخواست طلاق را مطرح کرده صادر می‌کند.

بعد از آن، طرف مقابل تنها ۲۰ روز فرصت دارد که نسبت به حکم دادگاه درخواست تجدید نظر یا فرجام‌خواهی کند. اگر این بازه زمانی سپری شده باشد و هیچ درخواستی برای فرجام‌خواهی نرسیده باشد، طرف مقابل نمی‌تواند پس از مهلت تعیین شده نسبت به رای دادگاه اعتراض کند.

شرایط با شرایط طلاق غیابی برای مرد متفاوت است. در ادامه شرایطی که برای جدایی هر کدام از زوجین در این مواقع وجود دارد را ارائه کرده‌ایم.

شرایط طلاق غیابی از طرف مرد

در ایران با مرد است؛ بنابراین در صورتی که مرد درخواست طلاق دهد می‌تواند حتی در صورت عدم حضور زن در دادگاه از او طلاق بگیرد. البته قبل از اینکه دادگاه حکم را صادر کند، لازم است که وضعیت حقوق زن تعیین تکلیف شده باشد. در غیر این صورت دادگاه تا مشخص شدن بدهی‌های مالی مرد به زن پرونده طلاق را مختومه اعلام نمی‌کند.

در صورتی که مرد رفتاری همراه با خشونت و ضرب و شتم داشته باشد و حاضر به طلاق زن نشود؛ زن می‌تواند درخواست طلاق غیابی را به دادگاه ارائه کند.

شرایط طلاق غیابی از طرف زن

برای ، لازم است که زوجه در دادگاه دلیل ارائه کند. چون حق طلاق در ایران با مرد است؛ و زن نمی‌تواند به طور یک طرفه از مرد جدا شود. از جمله دلایلی که زن می‌تواند برای طلاق غیابی ارائه کند می‌توان به عسر و حرج و مشقت‌بار بودن زندگی مشترک برای او اشاره کرد.

همچنین در شرایطی که مرد به مدت چهار سال تمام غایب یا مفقودالاثر باشد و هیچ خبری از او نرسیده باشد؛ زن می‌تواند درخواست طلاق غیابی را به دادگاه ارائه کند و یک طرفه از مرد جدا شود.

در مواقعی که مرد به حبس بیشتر از ۵ سال محکوم شده باشد یا اینکه از پرداخت به مدت بیشتر از ۶ ماه خودداری کرده باشد هم زن می‌تواند درخواست طلاق را مطرح کند. دادگاه در این شرایط ابلاغیه‌ای برای زوج صادر می‌کند و اگر مرد در جلسه دادگاه حاضر نشود؛ طبق نظر قاضی دادگاه حکم طلاق غیابی برای زن صادر می‌شود.

خیانت مرد به زن، ازدواج مجدد زوج، ابتلا زوج به بیماری صعب‌العلاج و برقرار بودن یکی از شروط ۱۲ گانه عقد هم می‌تواند به عنوان دلایل طلاق یک طرفه زن به دادگاه ارائه شود. اگر مرد این شرایط را قبول نداشته باشد و در جلسات دادگاه حاضر نشود؛ زن می‌تواند یک طرفه از همسرش جدا شود.

 مزایای داشتن وکیل طلاق غیابی

جهت تنظیم دادخواست طلاق غیابی لازم است که با قوانین و شرایط طلاق از طرف مرد یا طلاق از طرف زن آشنا باشید. وکلای حقوقی با وجود شناخت قوانین این حوزه پیشرفت پرونده طلاق غیابی را تسریع می‌کنند. به همین خاطر است که در پرونده‌های طلاق یک طرفه یا طلاق غیابی حضور یک وکیل ضروری است.

از ابتدای شروع پرونده همره فرد خواهد بود و در تنظیم دادخواست طلاق و ثبت آن  به او کمک خواهد کرد. همچنین اگر نیازی به ارائه دلیل برای طلاق باشد، وکیل برای انتخاب دلیل مناسب و قابل قبول برای صدور حکم طلاق غیابی با موکلش همراهی می‌کند. جهت دریافت اطلاعات بیشتر درباره نحوه تنظیم دادخواست طلاق غیابی و با وکلای موسسه دادسو در ارتباط باشید.

آیا طلاق غیابی در دوران عقد امکان‌پذیر است؟

اگر مرد در دوران عقد حاضر نباشد مسکنی برای زندگی تهیه کند یا باعث آزردگی جسمانی و روانی زن شده باشد، زوجه می‌تواند درخواست طلاق را حتی در صورت عدم حضور مرد به دادگاه ارائه کند.

طلاق غیابی توسط زن چیست

بر اساس قانون آیین دادرسی مدنی ، در صورتی که خوانده یا وکیل یا قائم مقام او در هیچ یک از جلسات دادگاه حاضر نشده باشند و به طور کتبی لایحه نفرستاده باشند و اخطاریه دادگاه ، ابلاغ واقعی نشده باشد ، حکم صادر شده در دادگاه ، حکم غیابی است . نیز از این امر مستثنی نیست ؛ به این معنا که در صورتی که زن در دادگاه تقاضای طلاق داده باشد و مرد یا وکیل او در دادگاه حاضر نبوده و به طور کتبی از خود دفاع نکرده باشند و اخطاریه دادگاه ابلاغ واقعی نشده باشد ، حکم طلاقی که علیه مرد صادر می شود ، حکم طلاق غیابی است که برای استعلام آن می تواند به  مراجعه نماید.

حکم طلاق غیابی از سوی زن ، طرف مدت بیست روز از سوی مرد قابل واخواهی می باشد . برای آشنایی با کلیک کتید .

 

شرایط طلاق غیابی از سوی زن

بر اساس قانون ، اصولا اختیار طلاق در دست مردان است . به همین دلیل است که زنان صرفا در شرایطی می توانند از شوهر خود طلاق بگیرند که دلایل محکمه پسندی به دادگاه ارائه کنند . طلاق غیابی هم از این امر مستثنی نیست ؛ یعنی اینکه صرفا در شرایطی امکانپذیر است که زن بتواند دلایل محکمه پسند و قانونی به دادگاه ارائه نمایند . با این شرایط ، نیز امکان پذیر است .

از جمله شرایط طلاق غیابی از سوی زن بر اساس قانون مدنی می توان به موارد زیر اشاره نمود :

1 – در صورتی که زن در زندگی مشترک با عسر و حرج یا سختی غیر متعارف مواجه شود ، می تواند از دادگاه تقاضای طلاق کند . مصادیق عسر و حرج زن متنوع و مختلف هستند ؛ از جمله اعتیاد مرد ، ترک زندگی خانوادگی ، ضرب و شتم زن یا هر نوع سوء رفتار با زن و ابتلای به بیماری های صعب العلاج . در چنین شرایطی ، اگر مرد در دادگاه حاضر نشود ، دادگاه می تواند حکم طلاق غیابی زن را صادر نماید . برای آشنایی با عسر و حرج زن و مصادیق آن کلیک کنید .

2- اگر مرد در طول مدت چهار سال تمام غایب مفقودالاثر باشد ، زن می تواند از دادگاه تقاضای طلاق کند و در این صورت ، دادگاه پس از طی مراحل قانونی ( نشر آگهی ) ، حکم طلاق غیابی زن را صادر می کند .

3 – در صورتی که مرد در طول مدت شش ماه به همسر خود نفقه ای نپرداخته باشد ، زن می تواند به دادگاه رجوع کرده و نفقه اش را مطالبه نماید . اگر با وجود صدور حکم پرداخت نفقه ، باز هم مرد به همسر خود نفقه ای ندهد و یا از پرداخت نفقه ناتوان باشد ، دادگاه می تواند به تقاضای زن حکم طلاق را صادر کند . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد کلیک کنید .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد طلاق غیابی از طرف زن در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون طلاق غیابی از طرف زن پاسخ دهند .

 

آیدا چم سورکی

آیدا چم سورکی هستم متولد 1381 تحصیل کرده در رشته علوم تربیتی و علاقمند به نویسندگی و فعال در شبکه های اجتماعی