اخبار عمومیکسب و کار خبر فوری

چه عواملی باعث آسیب رساندن به ECU دیزل ژنراتور می شود ؟

ECU یا   ECM که مخفف کلمه ( Engine Control Unit ) است که یکی از مهم ترین قطعات الکترونیکی است که وظیفه اصلی آن کنترل و هماهنگی بخش‌های مختلف موتور دیزل و همچنین حفاظت و کنترل آن میباشد ، ECU (ECM) میتواند به کمک اطلاعاتی که بصورت زنده و همزمان از سنسورهای وابسته میگیرد ، با تعیین شرایط لحظه ای موتور دیزل به یکسری از عمل کننده ها فرمان میدهد تا از این طریق زمان و مقدار تزریق سوخت و همچنین فراهم سازی شرایط مناسب برای ایجاد احتراق را تامین کند و در نتیجه دور موتور را تنظیم نماید . هر ECU (ECM) دارای تعدادی سنسور است که در قسمت‌های مختلف موتور دیزل قرار داشته و اطلاعاتی را در رابطه با نحوه کارکرد دستگاه به ECU (ECM) مخابره می‌کند ، هر چه تعداد این سنسورها بیشتر باشد، مسلما ECU (ECM) درک بهتری از شرایط موتور پیدا کرده و می‌تواند شرایط بحرانی کارکرد موتور را بهتر تشخیص دهد ، این سنسورها هر کدام اطلاعاتی را به ECU (ECM) موتور دیزل مخابره کرده و با استفاده از پورتکل ارتباطی بین کنترلر و ECU (ECM) مقادیر کنترل  میشوند آنها شرایط کنونی خودرو را درک کرده و سپس با استفاده از این اطلاعات بخش‌های مختلف خودرو را کنترل خواهد کرد.

ECU (ECM) موتورهای دیزل از بخشهای مختلفی تشکیل شده است که هر کدام وظیفه خاصی را در کنترل موتور برعهده دارند. به طور معمول هر ECU (ECM) ازقسمت‌هایی مانند مبدل‌های آنالوگ به دیجیتال ، خروجی‌های دیجیتال سطح بالا ، مبدل های دیجیتال به آنالوگ ، و میکرو چیپ ارتباطی است ، که این بخش‌های مختلف ECU (ECM) با هماهنگی یکدیگر وظیفه کنترل و رصد کردن سنسورهای مختلف موتور دیزل را دارا است

به دلایل متعددی این امکان وجود دارد که ECU دچار آسیب دیدگی شود که در ادامه به شرح آنها می‌پردازیم:

جدا کردن کابل باتری هنگام روشن بودن موتور دیزل

دینام به طور متوسط بین 14 تا 27 ولت تولید می‌کند، اما در زمان پیک مصرف این عدد می‌تواند به 16 تا 30 یا حتی بیشتر نیز برسد. باتری می‌تواند این نوسانات ولتاژ را کنترل کند، اما وقتی در حین کار دستگاه باتری جدا شود، دیگر تغییر نوسانات را نمی‌توان کنترل کرد. به همین دلیل می‌تواند به قسمت‌های حساس الکترونیکی مثل ECU صدمه سنگین وارد کند و با توجه به قیمت زیاد تعمیر یا جایگزینی قطعات، کار عاقلانه ای نیست.

رسیدن آلودگی و رطوبت

در پشت دستگاه ماده ای موم مانند برای جلوگیری از نفوذ آب و رطوبت، روغن و … قرار داده شده است، ولی در هر صورت پین‌های خارجی را می‌توانید مشاهده کنید که بدون محافظ هستند و با خیس شدن، اتصالی کوتاه رخ داده و به ECU آسیب می‌رساند و این مشکل بزرگ 5 الی 10 سال زمان می‌برد تا نمایان شود.

باتری به باتری کردن به صورت سری

باتری به باتری می‌تواند باعث ایجاد ولتاژ اضافه شود و به ECU آسیب برسد. ECU به طور استاندارد 32 ولت می‌تواند تحمل کند. 2 باتری 20 ولتی را فرض کنید، وقتی به صورت سری در می‌آیند، مجموع آنها 40 می‌شود که این عدد از حد استاندارد بالاتر است. پیشنهاد ما به شما تعویض باتری معیوب با باتری سالم می‌باشد.

ضعیف یا معیوب بودن باتری

خراب یا ضعیف بودن باتری سبب می‌شود تا در زمان استارت، ناگهان به باتری فشار وارد شود و ولتاژ زیادی وارد دستگاه گردد. به همین امر ممکن است به سایر قطعات الکترونیکی از جمله ECU صدمه وارد شده و یا حتی بسوزد.

سیستم ارتینگ نامناسب

سیستم ارت در صنعت برق نقش محافظ داشته تا از آسیب رساندن به تجهیزات یا افراد جلوگیری کند. زمین هم در این سیستم نقش دارد، نویزی که از نقاط مختلف مدار جمع آوری می‌شود به زمین که محل جمع آوری است، منتقل می‌شود و ایجاد هر گونه اختلال در این سیستم موجب آسیب رسیدن به تجهیزات الکترونیکی حساس و افراد و … می‌شود.

اتصال کوتاه

اتصال کوتاه باعث می‌شود که مقدار انرژی زیادی در زمان کم منتقل شود و مواردی از جمله شکستن عایق بین سیم‌ها، نفوذ رطوبت یا آب، اتصال ضعیف سر باتری‌ها، نبود یا کم بودن مقاومت و … باعث ایجاد آن می‌شوند. راه حل استفاده از فیوزهایی است که در مواجه شدن با جریان اضافی برق آن را قطع می‌کند.

گرمکن آب دیزل ژنراتور

معمولا در همه دیزل ژنراتورها عایقی بین گرمکن و شاسی قرار نمی‌گیرد و با کوچک ترین اتصال، سبب آسیب دیدن تجهیزات کنترلی و الکترونیکی از جمله ECU می‌شود. در ادامه ما برای شما راه حل هایی پیشنهاد می‌کنیم که از این مشکل جلوگیری کنید:

    • قرار دادن عایق بین گرم کن و بدنه
    • استفاده از فیوز در تغذیه
    • ارت کردن

صاعقه و جوشکاری

هنگام جوشکاری حتما از جدا بودن باتری و منبع تغذیه اطمینان حاصل کنید و قبل از جوش کاری، سالم بودن سیستم ارتینگ را نیز مورد بررسی قرار دهید. همچنین برخورد صاعقه باعث ایجاد ولتاژ اضافه می‌شود که می‌تواند سیستم‌های تغذیه را با مشکل جدی رو به رو کند. از این رو ارتینگ را در هر ماه بررسی کنید.

دینام معیوب

دینام معیوب مانند باتری معیوب ممکن است ولتاژ اضافه تولید کرده و باعث سوختن ECU شود.

لرزه گیرهای بین شاسی و دیزل

هنگام خرید دستگاه از دارا بودن لرزه گیر اطمینان حاصل کنید، زیرا در مواردی مشاهده شده است که دستگاه خریداری شده دارای لرزه گیر نیست و ممکن است، سنسورهای ECU دچار مشکل شوند و به اتصالات داخلی صدمه وارد کنند.

بررسی دلایل عمده خرابی دیزل ژنراتورها

پس از انتخاب و خرید یک دستگاه، مهمترین نکته ای که باید به آن توجه کنیم نحوه نگهداری و عیب یابی دستگاه است. بهتر است بدانیم که پس از خرید دیزل ژنراتور مد نظر خود، خرابی دیزل ژنراتور که در رده دستگاه های گران قیمت جا دارد، می تواند پرهزینه باشد اما گاهی با آشنایی با دلایل خرابی دیزل ژنراتورها و نحوه حل کردن آنها می توان از هزینه اضافی جلوگیری کرد. بهترین راه جلوگیری از بروز خرابی دیزل ژنراتور چک کردن دوره ای و منظم دستگاه و عیب یابی آن است که بهتر است توسط متخصصین و یا افراد آشنا با سیستم دیزل ژنراتور صورت بگیرد.

رایج ترین دلایل خرابی دیزل ژنراتورها

روشن نشدن دیزل ژنراتور (اولین دلیل از دلایل خرابی دیزل ژنراتورها)

دلایل زیادی برای روشن نشدن یک دیزل ژنراتور وجود دارد. به دلیل اینکه خاموش و روشن شدن دیزل ژنراتور توسط شیر سوخت صورت می گیرد، یکی از این دلایل می تواند مشکل نرسیدن سوخت به موتور باشد که می تواند بر اثر وجود هوا در سیستم رخ دهد. برای حل این مشکل می توان از پمپ دستی استفاده کنیم تا به وسیله آن سیستم هواگیری شود.

دلیل دیگر برای روشن نشدن دیزل ژنراتور می تواند بار بیش از حد موتور یا به اصطلاح گیر موتور باشد. به هنگام گیر داشتن موتور، دستگاه استارت می خورد اما روشن نمی شود. رسوب در باتری و یا شیمیایی بودن باتری از دیگر دلایلی است که می تواند مانع روشن شدن دیزل ژنراتور شود. عواملی مانند : پایین بودن ولتاژ باتری ، وجود ناخالصی در سوخت دستگاه ، کم بودن آب رادیاتور ، گرفتگی لوله سوخت رسانی و نشتی سوخت دستگاه نیز می توانند دلیل روشن نشدن دیزل باشند.