اخبار عمومی

آمریکا در دریای سرخ اقدام نظامی خواهد کرد؟

شواهد حاکی از آن است آمریکا در حال حاضر به‌ویژه با توجه به استقبال سرد بسیاری از کشورهای اصلی منطقه مانند عربستان سعودی، مصر، امارات و … از طرح تشکیل ائتلاف دریایی تصمیمی برای اقدام نظامی علیه یمن ندارد.

به گزارش خبر فوری، علی احمد الدیلمی؛ دیپلمات یمنی در یادداشتی نوشت:

پس از پرتاب چند فروند موشک و اصابت چندین پهپاد به کشتی‌های تجاری، آمریکا از هرگونه اقدام نظامی علیه انصارالله یمن خودداری کرد. شاید مهم‌ترین دلیل واکنش نشان ندادن آمریکا، ماهیت نگاه متفاوت واشنگتن به انصارالله باشد. این در حالی است که حملات گسترده انصارالله علیه کشتی هایی که از جهاتی به رژیم صهیونیستی ارتباط دارند، افزایش یافته است.

علاوه بر این، مقام های آمریکایی بر این باورند انصارالله به طور مستقیم کشتی‌ها یا نیروهای آمریکایی را هدف قرار نداده است و این موضوع ما را به درک بیشتر ماهیت موضع آمریکا می رساند که از زبان جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا مطرح شد. وی به صراحت گفت، واشنگتن در برنامه‌ریزی‌هایش به تنهایی عمل نمی‌کند و در عوض تأکید کرد، آمریکا با مشورت دیگران، یعنی متحدان و دوستانش اقدامات مناسب در زمان و مکانی به انتخاب خود انجام خواهد داد.

اهمیت نظامی و امنیتی تحرکات انصارالله به وضوح در حفظ امنیت دریای سرخ با توجه به تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی آشکار می‌شودسالیوان هم زمان ایران را مسئول حملات انصارالله ‌دانست و با اتهام زنی به تهران ادعا کرد، انصارالله کسانی هستند که انگشت خود را روی ماشه دارند، اما سلاح‌هایشان به وسیله ایران تهیه می‌شود. مشاور امنیت ملی کاخ سفید بار دیگر ادعایش را تکرار کرد و گفت، معتقد است ایران در نهایت مسئول حملات است.

آمریکا و متحدانش در حال بررسی همه احتمالات ممکن در زمینه ماهیت مأموریت نیروی دریایی ائتلاف تازه ایجاد شده هستند که هدف ادعایی اش حفاظت از کشتی های تجاری در دریای سرخ و مقابله با انصارالله است. بسیاری از کارشناسان معتقدند، این ائتلاف ممکن است برای مقابله با انصارالله، از بین بردن تهدیدات آنها و حفظ امنیت آبراه های حیاتی کافی نباشد.

اهمیت نظامی و امنیتی تحرکات انصارالله به وضوح در حفظ امنیت دریای سرخ با توجه به تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی آشکار می‌شود و برخی کشورهای بزرگ را بر آن می‌دارد به شدت در منطقه برای یافتن جایگاه یا موقعیت‌های نفوذ به‌ویژه در کشورهای ساحلی دریای سرخ به رقابت بپردازند. بی تردید هدف کشورهای بزرگ حصول اطمینان از کنترل و نفوذشان در صحنه بین المللی است.

انصارالله اکنون در نقاط مهم ساحلی نزدیک تنگه باب المندب حضور یافته است و این موضوع می تواند پیچیدگی های جدیدی را در معادله سیاسی و امنیتی دریای سرخ ایجاد کنداز هم اکنون می توان نشانه های انتقال درگیری به دریای سرخ را با توجه به فعالیت های شدید اخیر و نمایش توانمندی های نظامی یمن در ابعاد منطقه ای و بین المللی مشاهده کرد. انصارالله به طور غیرمنتظره ای در صحنه امنیتی دریای سرخ با قدرت ظاهر شده است، بنابراین برای قدرت های منطقه ای فعال در دریای سرخ مهم است مواضع و روابط خود را برای مواجهه با واقعیت های جدید اصلاح کنند.

انصارالله اکنون در نقاط مهم ساحلی نزدیک تنگه باب المندب حضور یافته است و این موضوع می تواند پیچیدگی های جدیدی را در معادله سیاسی و امنیتی دریای سرخ ایجاد کند. شواهد حاکی از آن است آمریکا در حال حاضر به ویژه با توجه به استقبال سرد بسیاری از کشورهای اصلی منطقه مانند عربستان سعودی، مصر، امارات و … از طرح تشکیل ائتلاف دریایی تصمیمی برای اقدام نظامی علیه یمن ندارد.

این کشورها مخالف تشکیل ائتلاف نظامی و موافق موفقیت آمیز بودن اقدام دیپلماتیک در کاهش تنش و حفظ امنیت کشتیرانی دریایی در دریای سرخ هستند؛ هرچند تلاش‌های سیاسی و دیپلماتیک نیز تاکنون به نتیجه مطلوب نرسیده است.

اکنون این سؤال مطرح می شود، آیا دایره درگیری و نظامی‌سازی در دریای سرخ با یک جرقه و جنگ جدید گسترش خواهد یافت و آمریکا از رهگذر آن وارد تقابل مستقیم با قدرت های منطقه‌ای خواهد شد یا منطقه را گروگان تنش های جنگ قدرت بین المللی و منطقه ای نگه می دارد؟ همه این موارد به مواضع و رویکرد کشورهای منطقه بستگی دارد که منافع اصلی را در اختیار دارند.

منبع: سایت الف

انتهای پیام