اخبار عمومی

صیادان و ملوانان از مزایای کامل بیمه بهره مند می‌شوند – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار آنلاین، عبدالکریم جمیری چهارشنبه شب در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ملوانان و صیادان تا کنون از عمده مزایای بیمه برخوردار نبوده‌اند اظهار داشت: ملوانان و صیادان بر اساس مدتی که به دریا می‌رفتند با پرداخت حق بیمه ۷ درصدی یک یا چند ماه در سال از بیمه برخوردار می‌شدند به همین دلیل علیرغم چند دهه فعالیت سخت و طاقت فرسا عملاً از بیمه درمانی و همینطور سنوات و بازنشستگی محروم بودند.

نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی افزود: تمام تلاش ما در مجلس این بود که صیادان و ملوانان فعال بر روی شناورهای صیادی و سنتی حمل بار، در طول سال از امکانات و خدمات بیمه برخوردار باشند و با سنوات کامل بازنشسته شوند.

جمیری بیان داشت: در سال گذشته و در جریان بررسی بودجه ۱۴۰۲، این پیشنهاد در بودجه با حمایت دکتر قالیباف و اکثریت قاطع نمایندگان مجلس به تصویب رسید و یک گره کور و یک خواسته برحقی که سه دهه بر زمین مانده بود به سرانجام رسید.

وی در ادامه با اشاره به تلاش مجلس برای احقاق حقوق ملوانان و صیادان اظهار داشت: متأسفانه دولت در تأمین منابع مالی خوب عمل نکرد و سازمان تأمین اجتماعی بنا به دلایل غیرقابل قبول در اجرای این مصوبه کوتاهی کرد همچنین موضوعی که باید با تأمین منابع پایدار در بودجه سال آینده دیده می‌شد، دولت آن‌را از بودجه حذف کرد.

جمیری ادامه داد: در نشست امروز بررسی بودجه ۱۴۰۳ پیشنهاد داده شد تا از محل هدفمندی یارانه‌ها که منبع مالی پایداری است سهم دولت از بیمه ملوانان و صیادان پرداخت شود.

عضو مجمع نمایندگان استان بوشهر افزود: خوشبختانه با همراهی و رأی بالای مجلس موضوع بیمه ملوانان و صیادان با قید منابع مالی پایدار به بودجه بازگشت و به تصویب رسید.

نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی گفت: امیدوارم در سال ۱۴۰۳ دولت با جدیت منابع مصوب را در اختیار سازمان تأمین اجتماعی بگذارد تا بتواند از حق ملوانان و صیادان که بعد طی سال‌ها فعالیت طاقت‌فرسا، غالباً دچار ازکارافتادگی می‌شوند حراست کند.

جمیری بیان داشت: دولت باید از پیگیری‌های صورت گرفته در مجلس برای قرار گرفتن شغل ملوانی در زمره مشاغل سخت و زیان آور نیز حمایت کند، تا این افراد سخت‌کوش با خاطری آسوده و با حفظ کرامت سنوات کاری خود را طی کنند و مشابه سایر مشاغل هم رده، پس از طی دوران فعالیت وارد دوره بازنشستگی شوند.