برای نصب دکل مهاری به چه فضایی نیاز داریم؟

نصب دکل مهاری چیست ؟

یک مصرف کننده یا مشتری دکل بعد از خرید دکل مهاری از دکل . مسلما به جهت استفاده از دکل می بایست را در فضایی بر روی فونداسیون دکل برپا کند . تا بتواند با نصب تجهیزات رادیویی و مخابراتی بر روی دکل . به هدف خود که همان برقراری لینک وایرلس می باشد . برسد . برای رسیدن به این مهم ، سکشن های دکل مهاری توسط نصاب دکل مهاری به صورت تک به تک بر روی هم سوار شده . و سپس با سیم مهار ، مهار میشوند . به مجموع این فرآیند میگویند . نصب سکشن دکل مهاری دارای مراحلی است که برخی از آن به عهده نصاب دکل می باشد و برخی جدا از وظایف یک نصاب دکل می باشد . در این مقاله سعی داریم شما را با مراحل برپایی دکل مهاری و قیمت دکل مهاری سه وجهی آشنا کنیم .

دکل مهاری

نوعی از دکل ها هستند که ساختاری بلند و لاغر و عمودی داشته و برای ثبات و پایداری وابستگی شدیدی به کابل های مهاری دارند. این دکل ها دارای قابلیت تحمل وزن خود هستند اما با توجه به اینکه قابلیت تحمل نیروهای برشی را ندارند نیازمند استفاده از کابل های مهار می باشند. کابل های مهار از جنس فولاد بافته شده بوده و با زوایای یکسان نسبت به هم در طرفین دکل به زمین متصل می شوند که وظیفه اصلی آنها حفاظت از دکل در برابر نیروهای جانبی مانند بارهای باد می باشند. این دکل ها در انواع سه پایه و چهار پایه ساخته می شوند. این نوع دکل ها به دلیل وزن پایین دارای مزیت بوده و در مکان هایی که فضا به اندازه کافی وجود دارد استفاده می گردد. در واقع مزیت اساسی دکل های مهاری هزینه کم اجرای آنها می باشد. همچنین معمولا زمان نصب این نوع دکل به دلیل یکسان بودن شکل قسمت های مختلف کوتاه است.

به دلیل همین ویژگی امکان افزایش و یا کاهش ارتفاع دکل های مهاری وجود دارد. بزرگترین ضعف دکل های مهاری نیاز به فضای بیشتر جهت نصب می باشد.عملا جهت نصب یک دکل مهاری به فضایی معادل یک دایره به شعاع یک سوم ارتفاع دکل نیاز می باشد. فرآیند نصب بسیاری از انواع دکل های مهاری بصورت دستی و توسط وسیله ای به نام جین پل ( jin pol) انجام می شود. دکل های مهاری از اجزای مختلفی همچون پیچ و مهره ها,بست های فولادی , کابل های مهار ,  مهارکش , صفحه تعادل , انکرراد یا میله عصایی و غیره تشکیل شده اند. کلیه قطعات تشکیل دهنده دکل های مهاری دارای پوشش گالوانیزه گرم بوده و در برابر شرایط محیطی و فرسایش مقاوم می باشند.

مراحل نصب دکل مهاری

قبل از هرکاری برای باید یک پی یا آماده باشد . از آنجا که نصب سکشن دکل مهاری به دو صورت زمینی و پشت بامی معمولا صورت میگیرد . دکل های که روی زمین نصب میگردد. مسلما با ساخت فونداسیون مستحکمی با مصالح بتون نصب میگردند . اما در مورد دکل های پشت بامی به دلیل اینکه ساخت فونداسیون با بتن و یا گود برداری برای پی ریزی فونداسیون میسر نمی باشد . معمولا با جوشکاری و ترفندهای فنی یک پی یا به اصطلاح فونداسیون برای برپایی دکل مهیا میشود. به هر حال قبل از نصب دکل مهاری و همچنین به جهت و یاپل می بایست یک زیر سازی حرفه ای با توجه به وزن دکل ، متعلقات دکل و بار تجهیزات نصب شده بر روی دکل و همچنین سرعت باد منطقه ساخته شود . این مرحله کار جدا از وظایف نصاب دکل می باشد . وباید فردی متخصص در این زمینه به صورت فنی این فونداسیون را طراحی و بسازد .

فونداسیون دکل

پس از ساخت فونداسیون دکل و جایگذاری بیس دکل . نصاب دکل سکشن ها را که هر کدام به طول سه متر میباشند به صورت عمودی بر روی هم قرار میدهد . به این روش که اولین سکشن دکل بر روی بیس دکل قرار می گیرد . و سکشن دوم از محل طلاقی لوله های سکشن روی سکشن قبلی قرار میگیرد و به وسیله پیچ و مهره که جای آنها قبلا در توسط شابلون بسیار دقیق جاگذاری شده اند . به یکدیگر متصل میشوند . این مرحله تا اخرین سکشن دکل توسط نصاب دکل ادامه پیدا میکند . گاها برای دکل های با ارتفاع بسیار زیاد سکشن های انتهای و آخری به کمک جرثقیل و در مواردی بسیار نادر با هلیکوپتر با بالای دکل برده میشود . تا نصاب دکل که در ارتفاع دکل خود را با کمربند دکل سیو کرده است . به سکشن های نهایی دسترسی پیدا کند و همان مراحل قبلی را اجرا کند .

در سکشن های پایین تر. معمولا خود نصاب دکل سکشن را به کمربند دکل خود وصل میکند. و با بالا رفتن از دکل سکشن را با خود بالا می برد . که کاریست بسیار سخت قیمت دکل مهاری به فاکتورهای مختلفی وابسته است. برنامه ریزی سایت دکل جدید با توجه به بسیاری از تصمیمات مرتبط با یکدیگر، یک چالش پیچیده و بزرگ است. الزاماتی که نیاز به دکل را افزایش می‌دهد بر ارتفاع آن تاثیر می گذارد. نوع دکل و اندازه زمین نیز فاکتورهای موثری هستند. با توجه به این مولفه های وابسته به یکدیگر، پیدا کردن روشی که قیمت دکل مهاری جی 35 را مشخص کند می تواند دشوار باشد.

از آنجایی که هزینه به طور معمول یک محرک اصلی برای پروژه‌های سرمایه‌ای است، شناسایی راه مناسب با تجزیه و تحلیل هزینه و بینشی برای برنامه ریزی می‌تواند یک مزیت بزرگ برای تیم‌های پروژه دکل جدید باشد.ت ، طاقت فرسا و خطرناک . یکی از اصولی ترین و حرفه ای ترین مراحل ، مهار دکل می باشد . این مرحله علاوه بر نیاز فنی و تجربی نصاب دکل ، به اصول و مبنای علمی و محاسبات نیاز دارد . در ابتدا شرح داده میشود که مهار دکل به این معنی باشد . که دکل مهاری توسط سیم های مهاری یا همان سیم مهار از سه جهت یا چهار جهت ( بسته به نوع دکل که مهاری سه وجهی است یا دکل مهاری چهار وجهی ) به زمین متصل میشوند .

انواع مهار دکل :

و اما آنچه گفته شد کلیت کار بود . در ابتدا بایست بدانید سیم مهار از سمت دکل بعد از هر دو سکشن یک سیم مهار توسط به دکل وصل میشود . در اصل هر 6 متر از ارتفاع دکل یک سیم مهار به دکل متصل میشود .  این نوع مهار ، اصطلاحا 6 متر مهار بین نصابان دکل معروف می باشد . نوع دیگر مهار دکل در نصب دکل 9 متر مهار معروف میباشد . که با توضیحات فوق می باشد . با این تفاوت که هر 9 متر ارتفاع از دکل یک سیم مهار به دکل متصل میشود . یا همان هر 3 سکشن یک مهار .

و اما نکته دیگر ، در مهار دکل نقطه اتصال سیم مهار به زمین و چگونگی محاسبه این نقطه می باشد . دستیابی به این نقطه و فاصله نیازمند محاسبات دقیق و مهندسی می باشد . که شامل بار دکل . یعنی وزن تجهیزات رادیویی و مخابراتی نصب شده بر رو دکل.  و همچنین سرعت باد منطقه می باشد . و حتی نوع و جنس زمین محل نصب . اما آنچه عامیانه بین نصاب دکل های وطنی عرف می باشد . محاسبه این فاصله بر اساس قانون یک سوم ارتفاع دکل است . یعنی برای یک دکل 30 متری . فاصله در نظر گرفته شده برای نقطه ای که سیم مهار بر روی زمین قرار بگیرد 10 متر می باشد .

متعلقات دکل مهاری

برای نصب یک به متعلقات متعددی نیاز است که در اینجا صرفا جهت آشنایی شما علاقه مندان به صورت تیتر وار اشاره ای میشود : سیم مهار یا همان سیم بکسل ، مهارکش ، گوشواره ، کرپی ، انکربورد ، میل مهار ، پیچ و مهره ، بیس دکل ، تاج دکل ، صفحه تعادل به صورت صفحه تعادل معمولی و یا صفحه تعادل دوبل . استفاده از صفحه تعادل دوبل در نصب مهاری باعث میشود فشار کمتری به پیچ و صفحه وارد شود زیرا فشار تقسیم بر دو صفحه میشود .

و کمر بند دکل که شاید پاسخ سوال برخی باشد . که سیم مهار توسط چه چیزی به سکشن دکل مهاری متصل میشود ؟ پاسخ این سوال کمربند دکل است . که یک تسمه فلزی گالوانیزه که بر روی سکشن نصب شده . و نقطه اتصال سیم مهار به بدنه دکل می باشد . با سالها تجربه در صنعت دکل از تولید دکل مهاری تا فروش دکل . دارای تیم فنی ، مجرب و بسیار حرفه ای در زمینه نصب انواع دکل می باشد . تاورکو می تواند همزمان در چنیدن نقطه از کشور تیم های حرفه ای ارسال نماید . که با رعایت اصول حرفه ای نصب . در سریعترین زمان ممکن دکل شما را به بهره برداری برسانند . جهت دریافت مشاوره و و نصب با مشاورین و کارشناسان ما حاصل نمایید .