اخبار عمومیکسب و کار خبر فوری

علت کم شدن آب رادیاتور پراید چیست؟

علت کم شدن آب رادیاتور پراید

آیا تا به حال با معضل کم شدن آب رادیاتور پرایدتان روبرو شده‌اید؟ ناگهان بخار از زیر کاپوت بالا می‌آید، بوی سوختنی در هوا پیچیده و چراغ هشداردهنده دما روشن می‌شود. نگران نباشید! در این مطلب، سفری را برای حل معمای کم شدن آب رادیاتور پراید آغاز می‌کنیم. همراه ما باشید تا با علل مختلف این مشکل آشنا شده و راه‌حل‌های جلوگیری و رفع آن را بیاموزید.

نشتی

نشتی یکی از رایج‌ترین علل کم شدن آب رادیاتور پراید است. نشتی ممکن است در محل‌های مختلف سیستم خنک‌کننده پراید رخ دهد، از جمله: رادیاتور، شلنگ‌ها، اتصالات و واشر سرسیلندر.

نحوه یافتن محل نشتی به شرح زیر است:

  • بررسی بصری: برای یافتن هرگونه نشتی قابل مشاهده، رادیاتور، شلنگ‌ها، اتصالات و اطراف موتور را به دقت بررسی کنید
  • تست فشار: یک مکانیک می‌تواند با استفاده از دستگاه تست فشار، سیستم خنک‌کننده را از نظر نشتی بررسی کند
  • استفاده از رنگ مخصوص نشت‌یاب: می‌توانید از رنگ مخصوص نشت‌یاب که به آب رادیاتور اضافه می‌شود، برای یافتن محل نشتی استفاده کنید. این رنگ در محل نشتی، نشت را با تغییر رنگ نشان می‌دهد

راه‌حل‌های رفع نشتی:

  • تعویض قطعات آسیب‌دیده
  • بستن گیره‌های شلنگ‌ها
  • استفاده از درزگیر

اگر رادیاتور پراید شما آسیب دیده و قصد تعویض آن را دارید، یکی از بهترین گزینه‌ها رادیاتور آب پراید آلومینیومی کوشش رادیاتور است که بهتر است از فروشگاه‌های معتبر و مجاز تهیه کنید.

در ضمن اگر نمی‌دانید که چگونه آب رادیاتور را عوض کنید، می‌توانید به مطلب «آموزش نحوه تعویض آب رادیاتور خودرو و صفر تا صد آن» مراجعه کنید.

گرم شدن بیش از حد موتور

هنگامی که موتور بیش از حد گرم می‌شود، آب رادیاتور به سرعت تبخیر شده و از طریق دریچه تخلیه سرریز می‌شود و یا به دلیل افزایش فشار، از نقاط ضعیف سیستم خنک‌کننده نشت می‌کند.

راه‌حل‌های جلوگیری از گرم شدن بیش از حد موتور عبارت‌اند از:

  • بررسی و نگهداری منظم سیستم خنک‌کننده؛ از جمله سطح مایع خنک‌کننده، عملکرد فن، ترموستات، واتر پمپ و شلنگ‌ها
  • استفاده از ضد یخ در فصول سرد سال
  • رانندگی با احتیاط در سربالایی، ترافیک سنگین یا هوای گرم
  • بررسی واشر سرسیلندر
  • رفع سریع مشکلات

خرابی فن رادیاتور

فن رادیاتور یکی از اجزای مهم سیستم خنک‌کننده پراید محسوب می‌شود که وظیفه آن جذب هوای خنک و عبور آن از روی رادیاتور برای خنک کردن آب رادیاتور است.

اگر فن، به‌درستی کار نکند، موتور بیش از حد گرم شده و همانطور که در بالا گفتیم، آب رادیاتور کم می‌شود.

مشکلات رایج فن رادیاتور که منجر به کم شدن آب رادیاتور پراید می‌شوند، عبارت‌ند از:

  • خرابی موتور فن به دلیل سوختن یا فرسوده شدن سیم‌پیچی، بلبرینگ یا سایر اجزا
  • مشکلات رله فن، که وظیفه کنترل روشن و خاموش شدن فن را دارد
  • مشکلات فیوز فن، که از مدار الکتریکی فن در برابر اضافه بار محافظت می‌کند
  • خوردگی، قطعی یا اتصالی سیم‌کشی
  • مشکلات سوئیچ دمای آب، که وظیفه دارد در صورت افزایش دمای موتور، فن را روشن کند

خراب شدن ترموستات

ترموستات، یک قطعه حساس به دما در سیستم خنک‌کننده پراید است که جریان آب رادیاتور را کنترل می‌کند. در حالت سرد موتور، ترموستات بسته است و مانع از گردش آب در رادیاتور می‌شود.

این امر باعث می‌شود که آب گرم موتور به جای هدر رفتن در رادیاتور، در داخل موتور بچرخد و به سرعت گرم شود.

هنگامی که موتور به دمای کارکرد خود می‌رسد، ترموستات باز می‌شود و به آب رادیاتور اجازه می‌دهد تا در رادیاتور جریان یابد و توسط هوا، خنک شود.

اگر ترموستات خراب شود، ممکن است منجر به کم شدن آب رادیاتور پراید به دو روش شود:

  • ترموستات معیوب در حالت بسته: اگر ترموستات، خراب شده و در حالت بسته گیر کند، آب رادیاتور به طور کامل در سیستم گردش نمی‌کند و موتور به سرعت گرم می‌شود. این امر باعث جوش آمدن آب رادیاتور و سرریز شدن آن از طریق دریچه تخلیه می‌شود
  • ترموستات معیوب در حالت باز: اگر ترموستات، خراب شده و در حالت باز گیر کند، آب رادیاتور به طور دائم در حال گردش است، حتی زمانی که موتور سرد است. این امر باعث سرد شدن بیش از حد موتور و نشت آب رادیاتور از طریق اتصالات، واشرها یا نقاط ضعیف سیستم خنک‌کننده می‌شود

برای تعمیر قطعاتی مثل فن رادیاتور و ترموستات بهتر است به تعمیرگاه‌های آنلاین معتبر خودرو، مثل جدی‌کار مراجعه کنید.

سطح نامناسب ضد یخ

مایع خنک‌کننده، که به آن ضد یخ نیز گفته می‌شود، وظیفه دارد گرمای موتور را جذب کرده و آن را به رادیاتور منتقل کند تا توسط هوای خنک، خنک شود.

اگر سطح مایع خنک‌کننده در رادیاتور، پایین‌تر از حد مجاز باشد، آب رادیاتور به تنهایی قادر به خنک کردن موتور نخواهد بود و ممکن است در اثر گرم شدن بیش از حد، بجوشد و از طریق دریچه تخلیه سرریز شود یا به دلیل افزایش فشار، از نقاط ضعیف سیستم خنک‌کننده نشت کند.

راه‌حل‌های رفع مشکل سطح نامناسب مایع خنک‌کننده عبارت‌اند از:

  • بررسی و رفع نشتی: برای یافتن هرگونه نشتی در رادیاتور، شلنگ‌ها، اتصالات یا واشر سرسیلندر، باید خودرو را به طور کامل بررسی کنید
  • بررسی منظم سطح مایع خنک‌کننده: به طور مرتب سطح مایع خنک‌کننده را در مخزن ذخیره رادیاتور بررسی کنید؛ به خصوص قبل از رانندگی‌های طولانی
  • اضافه کردن مایع خنک‌کننده: اگر سطح مایع خنک‌کننده، پایین است، باید از مایع خنک‌کننده با کیفیت مناسب و به نسبت توصیه‌شده توسط سازنده خودرو به مخزن ذخیره رادیاتور اضافه کنید.

سخن آخر

در این مطلب، سفری به دنیای رازآلود کم شدن آب رادیاتور پراید داشتیم و با علل مختلف این مشکل آشنا شدیم؛ از نشتی‌های پنهان گرفته تا مشکلات ترموستات و فن خنک‌کننده، علل مربوطه را بررسی کرده و راه‌حل‌های جلوگیری و رفع آن را به شما ارائه دادیم. یادتان باشد که در صورت بروز هرگونه مشکل، بهتر است به یک مکانیک باتجربه مراجعه کنید.

آتوسا خوش خواهد

من آتوسا، خبرنگاری که تعهدی عمیق به خدمت به مردم دارم. در این سایت، با تمرکز بر مسائل مهم اجتماعی و اقتصادی، تلاش می‌کنم تا صدای گروه‌ه‌های نادیده گرفته شده را به گوش شما برسانم و برای ایجاد عدالت و برابری در جامعه تلاش کنم.