اخبار عمومیکسب و کار خبر فوری

چگونه عمر لامپ ویدئو پروژکتور خود را دو برابر کنیم؟

چطور عمر لامپ ویدئو پروژکتور را افزایش دهیم؟ بهترین راه برای بالا بردن عمر لامپ پروژکتور چیست؟ چه عواملی در طول عمر لامپ پروژکتور موثر هستند؟

لامپ‌های ویدئو پروژکتورها اصولا طول عمری چند هزار ساعته دارند که این تایم به پارامترهای مختلفی از جمله برند دستگاه و نحوه استفاده از آن بستگی دارد. به منظور اطلاع پیدا کردن از عمر لامپ دستگاه تنها کافی است مشخصات فنی آن را مطالعه کنید. در این مقاله چگونگی دو برابر کردن عمر این لامپ را به طور مفصل توضیح و در اختیارتان قرار داده‌ایم در نتیجه با ما همراه باشید.

 پیشنهاد می کنیم حتما مطالعه نماییید: آیا ویدئو پروژکتور برای منزل مناسب است؟

استفاده از حالت اکونومی

به منظور افزایش طول عمر لامپ ویدئو پروژکتور می‌توانید از حالت اکونومی بهرمند شوید، بدین ترتیب میزان نور یا روشنایی پروژکتور را کاهش دهید. در صورتی که تمایل دارید تا بی وقفه از دستگاه استفاده کرده و با آن به تماشای فیلم یا حتی فوتبال بپردازید بهتر است حالت اکونومی را فعال کنید تا نیمه عمر لامپ افزایش پیدا کرده و طولانی شود که این موضوع شرایطی را ایجاد می‌کند تا بتوانید بدون آسیب دیدن به پروژکتور از آن بهرمند شوید.

تمیز نگه داشتن فیلتر هوای پروژکتور

فیلترهای هوای دستگاه را تمیز نگه دارید و همواره آن‌ها را از ایجاد گرد و غبار دور نگه دارید چرا که اصولا نشستن گرد روی وسایل الکترونیکی سبب کاهش طول عمر آن‌ها می‌شود.  بدین ترتیب مهم است که به طور منظم دستگاه خود را تمیز کرده و فیلترهای آن را از گزند غبار دور نگه دارید. اصولا گرد و خاک روی دریچه‌ها و فیلترها قرار گرفته و علاوه بر اینکه کارایی دستگاه را کاهش می‌دهد موجب کم شدن نیمه عمر لامپ دستگاه می‌شود.

جلوگیری از افزایش دمای دستگاه

به منظور جلوگیری از افزایش دمای دستگاه به هیچ عنوان دریچه‌های پروژکتور را مسدود نکرده و محفظه‌های آن را در حالت بسته قرار ندهید. توجه داشته باشید که این دستگاه فضای کافی داشته باشد تا فرآیند خنک سازی آن بدون اختلال انجام شود. بدین ترتیب پس از خاموش کردن این پروژکتور توجه کنید که به فضای مناسبی دسترسی داشته باشد تا به راحتی خنک شود. یکی از پارامترهایی که موجب کاهش طول عمر لامپ می‌شود را باید افزایش دمای بیش از حد دستگاه در نظر بگیریم. بر این اساس سازندگان این نوع دستگاه توصیه کرده‌اند تا حد امکان ویدئو پروژکتور در محلی قرار گیرد که حداقل 60 سانتی متر فضا در اطراف خود داشته باشد.

خودداری از جابجا کردن پروژکتور روشن

خودداری از جابجایی پروژکتور روشن بسیار مهم است بدین ترتیب هرگز دستگاه را در حین کار حرکت ندهید و آن را تکان ندهید. لامپ‌ها حساسیت بالایی دارند در نتیجه ممکن است در هنگام جابجایی به آن‌ها فشار وارد شود. هر ضربه یا فشاری که در هنگام روشن بودن دستگاه به آن وارد می‌شود امکان ایجاد ترک روی لامپ را بالا برده و روی طول عمر آن موثر است. علاوه بر این موضوع پس از خاموش کردن دستگاه مدتی صبر کنید تا دمای دستگاه به مرور با محیط یکسان شده و سپس اقدام به جابجایی کنید تا میزان آسیب کاهش پیدا کرده و خطری لامپ ویدئو پروژکتور را تهدید نکند.

استفاده از ویدئو پروژکتور در دمای مناسب

بهتر است از ویدئو پروژکتور در دمای مناسب استفاده کنید، به همین دلیل دستگاه را در معرض دمای شدید قرار ندهید. به عنوان مثال به هیچ عنوان مدت زمانی طولانی ویدئو پروژکتور را زیر نور آفتاب به حال خود رها نکنید. حتی قرار گرفتن این دستگاه در معرض سرمای شدید آسیب زیادی به لامپ وارد کرده و عمر آن کاهش پیدا می‌کند. این روش باعث می‌شود تا طول عمر باتری 2 برابر شود. به همین دلیل بدون صرفه هیچ هزینه‌ای شرایطی را ایجاد کنید تا مدت زمان بیشتری از دستگاه بهرمند شوید.

استفاده از لامپ اصل و اورجینال

به دنبال استفاده از لامپ‌های اصل و اورجینال باشید که طول عمر بالاتری دارند، در نتیجه توصیه می‌کنیم این نوع لامپ را از فروشگاه‌های معتبر خریداری کرده تا بتوانید مدت زمان بیشتری از آن استفاده کنید. به دنبال محصولات ارزان قیمت نروید چرا که عمر کوتاهی داشته و هیچ تضمینی ندارند و به همین دلیل ممکن است با استفاده در زمان کوتاهی نیمه عمر خود را سپری کنند. خرید لامپ را جدی بگیرید چرا که اگر یک ویدئو پروژکتور ارزان با لامپ اورجینال داشته باشید این امکان را دارید تا مدت زمان بیشتری از آن استفاده کنید. به دنبال فروشگاهی باشید که تجهیزات را با ضمانت کیفی و اصالت محصول ارائه دهند.

???? حتما باید بدانید: راهنمای خرید بهترین ویدئو پروژکتور

دستگاه را به طور مکرر خاموش روشن نکنید

بهتر است بی دلیل دستگاه را خاموش روشن نکنید، اگر بخواهیم به ساختار ویدئو پروژکتور نگاه کنیم باید بگوییم هر بار که دستگاه روشن می‌شود حجم عظیمی از برق به طور ناگهانی به لامپ وارد شده و اگر آن را به طور مداوم خاموش روشن کنید برق باعث القای استرس به لامپ می‌شود. همچنین این سرد و گرم شدن موجب گرمایش و سرمایش متداول دستگاه شده و استرس آن را افزایش می‌دهد. این موضوع ممکن است حتی لامپ را بسوزاند در نتیجه این موضوع را به دقت بررسی کنید.

بیش از 4 ساعت از ویدئو پروژکتور استفاده نکنید

این موضوع برای اغلب دستگاه‌های الکترونیکی صادق است، اصولا وقتی دستگاه بیش از 4 ساعت کار می‌کند دمای آن افزایش پیدا کرده و ممکن است قطعات آن از جمله لامپ در معرض خطر قرار گیرند. بدین ترتیب اگر به طور مداوم از پروژکتور استفاده کنید لامپ داغ شده و به همین دلیل طول عمر آن کاهش پیدا خواهد کرد. بعد از چند ساعت کار گرما در دستگاه جمع کرده و پس از خاموش شدن آن به زمان بیشتری برای خنک شدن احتیاج پیدا می‌کند.

چگونه طول عمر لامپ ویدئو پروژکتور را بررسی کنیم؟

به منظور تعیین طول عمر لامپ ویدئو پروژکتور در دستگاه‌های جدید به راحتی می‌توانید نشانگر آن را مشاهده کنید، این نشانگر باقی عمر لامپ را به شما نشان داده و بدین ترتیب موجب بهبود کار دستگاه شده است. در دستگاه‌های قدیمی‌تر اما یک ترفند بسیار ساده وجود دارد، به منظور مشاهده عمر لامپ کافی است دکمه خاموش را چند ثانیه فشار دهید تا پروژکتور ساعت باقی مانده لامپ را پیش از خاموش شدن به شما نشان دهد. بر این اساس اگر محصول در انتهای عمر خود باشد از راهکارهای اشاره شده استفاده کنید تا بتوانید مدت زمان بیشتری از آن استفاده کنید، در غیر این صورت باید به فکر تعویض لامپ دستگاه باشید.

آتوسا خوش خواهد

من آتوسا، خبرنگاری که تعهدی عمیق به خدمت به مردم دارم. در این سایت، با تمرکز بر مسائل مهم اجتماعی و اقتصادی، تلاش می‌کنم تا صدای گروه‌ه‌های نادیده گرفته شده را به گوش شما برسانم و برای ایجاد عدالت و برابری در جامعه تلاش کنم.