اخبار جامعه

رکورد بی‌سابقه آتش‌سوزی‌ها در بزرگترین تالاب گرمسیریِ جهان

کارشناسان زیست‌محیطی هشدار می‌دهند آتش‌سوزی‌ها در تالاب‌های معروف برزیل، افزایش ۹۸۰ درصدی داشته و خشکسالی شدید برای این نواحی پیش‌بینی می‌شود.

به گزارش خبر فوری، میزان آتش‌سوزی‌ها در تالاب‌های «پانتانال» برزیل که بزرگترین پهنه تالاب گرمسیری دنیا به‌ شمار می‌رود در سال جاری تاکنون تقریبا ۱۰ برابر بیشتر شده و به بالاترین سطح از سال ۲۰۲۰ میلادی، زمانی که این «بیوم» (منطقه زیستی ویژه) بدترین آتش‌سوزی‌های تاریخ خود را متحمل شد، رسیده است.

داده‌های ماهواره‌ای «موسسه ملی تحقیقات فضایی برزیل» (INPE) نشان می‌دهد تعداد آتش‌سوزی‌ها در پانتانال تا ۵ ژوئن امسال (۲ روز قبل) در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته‌ میلادی (۲۰۲۳)، ۹۸۰ درصد افزایش داشته است. در شرایطی که این منطقه به خطرناک‌ترین فصل آتش سوزی‌های جنگلی نزدیک می‌شود و در این نواحی معمولا در ماه ژوئیه (ماه آینده) شروع می‌شود و در اوت و سپتامبر به اوج خود می‌رسد، ارقام فوق از افزایش آتش‌سوزی‌ها زنگ خطرها را به صدا درآورده است.

کارشناسان می‌گویند: این یکی از بدترین شروع های سال از نظر نقاط داغ است.

به گفته کارشناسان محیط زیست، بارش‌های ضعیف از اواخر سال گذشته، سیل‌های فصلی معمول را مختل کرده و بیشتر منطقه را در معرض آتش‌سوزی قرار داده است.

تالاب های پانتانال تقریبا ۱۰ برابر گسترده‌تر از تالاب‌های «اورگلیدز» در فلوریدا است. بخش عمده این تالاب در ایالت «ماتو گروسو» جنوبی برزیل قرار گرفته‌ است ولی تا بخش‌هایی از بولیوی و پاراگوئه نیز گسترش دارد.

پانتانال همچنین محل زندگی گونه‌های جانوری باارزش و منحصر به فردی همچون جگوارها، تاپیرها، کایمان‌ها (نوعی تمساح کوچک)، مارهای آبزی آناکونداها و مورچه خواران غول پیکر است.

رکورد بی‌سابقه آتش‌سوزی‌ها در بزرگترین تالاب گرمسیریِ جهان
تصویری از تالاب «پانتانال» شامل علفزارها و ساواناها در شرایط پُرآبی

حدود ۸۰ درصد از دشت‌های سیلابی پانتانال در فصل‌های بارانی به زیر آب می‌رود که باعث تغذیه مجموعه گیاهان آبزی و تنوع زیستی و گونه‌های زیاگان این منطقه می‌شود.

هرچند بر اساس داده‌های موسسه ملی هواشناسی برزیل، پس از یک فصل مرطوب با میزان بارندگی که ۶۰ درصد کمتر از میانگین بارش‌های این منطقه بوده است، تالاب پانتانال احتمالا امسال با خشکسالی شدید دیگری مواجه خواهد شد.

انتهای پیام

تیم خبری اجتماعی

پژوهشگر جامعه‌شناسی با تمرکز بر تحولات جمعیتی و تأثیر آنها بر ساختار اجتماعی.