اقتصادیکسب و کار خبر فوری

نحوه استفاده از تقویم اقتصادی در معاملات فارکس

راهنمای استفاده از تقویم اقتصادی فارکس

تقویم اقتصادی فارکس یک ابزار بسیار مهم برای معامله‌گران در بهترین بروکر کپی ترید مناسب برای ایرانیان است که حاوی اطلاعات کلیدی در مورد رویدادها و شاخص‌های اقتصادی جهان می‌باشد. این تقویم شامل زمان انتشار شاخص‌های مهم اقتصادی همچون نرخ بیکاری، تولید ناخالص داخلی، نرخ بهره و تورم است که بر نوسانات بازارهای مالی تاثیرگذارند.

همچنین زمان سخنرانی‌های مقامات پولی و اعلان تصمیمات سیاست‌گذاری پولی بانک‌های مرکزی در این تقویم درج می‌شود. تریدرهای حرفه‌ای همواره قبل از شروع هر معامله‌ای، وقایع، رویدادها و اخبار مرتبط با آن دارایی را بررسی می‌کنند. در این مقاله، ما قصد داریم تا این ابزار حیاتی معامله‌گری که هر تریدر فارکسی باید از آن به صورت روزانه استفاده نماید را مورد بررسی قرار دهیم.

در بازار فارکس چه خبر است؟

بازار فارکس یا بازار ارز خارجی (Foreign Exchange) بزرگترین و پویاترین بازار مالی جهان است که در آن ارزهای مختلف معامله می‌شوند. این بازار به صورت الکترونیکی بین بانک‌ها و توسط معامله‌گران حرفه‌ای، شرکت‌های مالی و سرمایه‌گذاران فعالیت می‌کند. این بازار زمانی شکل گرفت که نرخ ارزها توسط دولت‌ها به صورت ثابت تعیین می‌شد و مردم و سرمایه‌گذاران نقشی در آن نداشتند. این موضوع بین بانک‌ها مدیریت می‌شد. با گذشت زمان، مردم و سرمایه‌گذاران به این بازار وارد شدند و در نهایت در سال 1971، بازار ارز خارجی مدرن ایجاد شد و بازار فارکس شکل گرفت.

اصلی‌ترین ویژگی‌ بازار فارکس چیست؟

مهم‌ترین ویژگی بازار فارکس، فعالیت 24 ساعته آن است. برخلاف بورس‌های دیگر که تنها در ساعات مشخصی باز هستند، بازار فارکس همیشه فعال است. به همین دلیل، معامله‌گران می‌توانند در هر زمانی از شبانه‌روز معامله کنند. خرید و فروش در بازار فارکس از طریق «بروکرها» انجام می‌شود. بروکرها یا کارگزاری‌ها واسطه‌ای بین شما و بازار فارکس هستند و با دریافت کارمزد، امکان معامله ارزهای مختلف، سهام شرکت‌های بزرگ و حتی برخی ارزهای دیجیتال را فراهم می‌کنند.

برای پیدا کردن بهترین بروکر برای ایرانیان، زمانی را صرف جستجو در شبکه‌های اجتماعی کنید، نظرات کاربران را بخوانید، قوانین هر بروکر را بررسی کنید، سوابق و میزان کارمزد آن‌ها را با دیگر بروکرها مقایسه کنید و امکانات ارائه‌شده را در نظر بگیرید تا بهترین بروکر را انتخاب کنید.

تقویم اقتصادی چیست؟

تقویم اقتصادی فارکس (Forex Economic Calendar)، یک تقویم رویداد محور است که مجموعه‌ای از اخبار، داده‌ها و گزارش‌های اقتصادی را در قالب یک جدول از پیش زمان‌بندی و تعیین‌شده نشان می‌دهد. این گزارش‌ها، معمولا توسط اداره‌ها و ارگان‌های اقتصادی مهم مثل بانک‌های مرکزی، وزارت بازرگانی و غیره منتشر می‌شوند.

در واقع یک تقویم بروکر فارکس، شامل اطلاعات، رویدادهای اقتصادی گذشته و آینده از کشورهای مختلف است و می‌تواند به معامله‌گران یک سرنخ از نوسانات احتمالی یک جفت‌ارز را بدهد و به طورکلی روی حرکات جفت ارزها، طلا، سهام و غیره تاثیر مستقیم بگذارد. استفاده از این تقویم می‌تواند به معامله‌گران کمک کند تا از نوسانات احتمالی بازارهای ارز، طلا و سهام مطلع شوند.

نحوه استفاده از تقویم اقتصادی فارکس در تحلیل‌ها

پشت این کندل‌ها در فارکس عوامل متعددی وجود دارند که محرک بازار می باشند. در واقع هر واحد پولی نشان‌دهنده ثبات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی یک کشور است. از این رو، تغییرات در شاخص‌های اقتصادی یک کشور به احتمال زیاد بر ارزش ارز آن تاثیر می‌گذارد. از آنجایی که ما در فارکس به صورت جفت ارز معامله می‌کنیم باید بتوانیم تشخیص دهیم که جریان سرمایه و نقدینگی به سمت کدام ارز درحال حرکت است. اینجاست که نقش تقویم اقتصادی برای کمک به معامله‌گران نمایان می‌شود.

مهمترین نکته این است که معامله‌گران باید با دقت و حساسیت به اخبار اقتصادی توجه کنند و مطمئن شوند که تصمیماتشان درست و اصولی است.

برای مثال، اگر نتیجه‌ها بهتر از پیش‌بینی‌ای باشد که در تقویم اقتصادی آورده شده است، به احتمال زیاد شاهد رشد ارزش آن ارز در مقابل سایر ارزها خواهیم بود.

برعکس این حالت زمانی است که انتشار داده بدتر از انتظارات باشد. در این شرایط سرمایه‌گذاران با فرض بدبینانه بودن داده، احتمال می‌دهند ارز مربوط در مقابل سایر ارزها کاهش پیدا کند و در نتیجه فرصت مناسبی برای فروش ایجاد می‌شود. با تحلیل دقیق و منطقی همراه هستند. همچنین ترکیب تحلیل بنیادی و بررسی تقویم اقتصادی با تحلیل تکنیکال می‌تواند به شما کمک کند تا تصمیمات معاملاتی بهتری بگیرید.

مهم‌ترین رویداد‌ها در تقویم اقتصادی فارکس

پس همینطور که گفته شد یک تقویم اقتصادی، معامله‌گران را برای وقایعی که قرار است در مارکت رقم بخورد، آماده و هوشیار می‌کند. قسمت بسیار بزرگی از بازار فارکس، تحت تاثیر داده‌های اقتصاد کلان، سیاست های پولی و مالی اقتصادها و دولت‌ها است. در ادامه تعدادی از مهمترین داده‌های اقتصادی که در یک تقویم اقتصادی منتشر می‌شود را ارائه می‌کنیم و توضیح می دهیم مارجین در فارکس چیست.

سیاست‌های پولی

  • تصمیم‌گیری در مورد نرخ بهره
  • سخنرانی‌های مقامات رسمی
  • سخنرانی رئیس بانک های مرکزی به ویژه آمریکا
  • صورت‌جلسه (بیانیه) کمیته بازار آزاد فدرال (FOMC)

داده‌های تجاری

  • واردات
  • صادرات
  • تراز تجاری

تولید ناخالص داخلی

  • تولید ناخالص داخلی (GDP)
  • رشد GDP

شاخص‌های تورم

  • خرده‌‌ فروشی
  • خرده‌ فروشی خالص
  • اطمینان مصرف‌کننده
  • شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI)
  • شاخص قیمت تولید‌کننده (PPI)
  • شاخص قیمت مصرف‌کننده خالص (Core CPI)
  • گزارش‌های تورم

شاخص‌های مدیران خرید

  • شاخص مدیران خرید (PMI)
  • مدیران خرید بخش تولیدی
  • مدیران خرید بخش ساخت و ساز
  • مدیران خرید بخش خدماتی
  • مدیران خرید بخش غیرتولیدی

داده‌های شغلی

  • نرخ بیکاری
  • تغییرات بیکاری
  • تغییرات اشتغال
  • گزارش اشتغال بخش غیرکشاورزی (NFP)
  • فرصت‌های شغلی جدید

موارد ذکر شده در بالا، مهمترین رویدادهای تقویم اقتصادی فارکس هستند که باید معامله‌گر در هنگام معامله ارزها به آنها توجه ویژه‌ای داشته باشد. هرکدام از این رویداد‌ها می‌توانند نوسانات جفت‌ارز مربوط به خود را افزایش دهند.

استراتژی های معاملاتی با استفاده از تقویم اقتصادی فارکس

    اجتناب از معامله در مواقع رویدادها

در این روش، معامله‌گران وقتی که رویداد مهمی در تقویم اعلام می‌شود، از معامله خودداری می‌کنند. این اتفاق به این دلیل می‌افتد که معامله کردن همزمان با رویدادهای مهم به تسلط سرمایه‌گذار در تحلیل‌های بنیادی و تکنیکال بستگی دارد. بسیاری از معامله‌گران که این تسلط را در خود نمی‌بینند، تا زمانی که شرایط به حالت عادی بازگردد، انجام معامله را به تعویق می‌اندازند.

    معامله در زمان قبل و بعد رویدادهای مهم

این گروه از معامله‌گران تصمیم می‌گیرند از تأثیر این رویدادها بر بازار فارکس بهره ببرند و سود کسب کنند. این نوع معاملات به تجربه و تسلط معامله‌گر در تحلیل‌های مختلف بنیادی و تکنیکال وابسته است، اما اگر معامله‌گری بتواند این کار را انجام دهد، می‌تواند به سود قابل توجهی برسد.

    معامله فقط با تحلیل بنیادی

گروه سوم از معامله‌گران وقتی که خبرها اعلام می‌شوند، و فقط با استفاده از تحلیل بنیادی، معامله می‌کنند. کارشناسان این روش را بسیار پرریسک می‌دانند، زیرا معامله‌گر از اطلاعات مهمی که تحلیل تکنیکال درباره قیمت ارائه می‌دهد، صرف‌نظر می‌کند.

    نحوه خواندن تقویم اقتصادی

مراجعه به تقویم اقتصادی فارکس کار سختی نیست. مانند تقویم‌های معمولی، رویدادها بر اساس روزهای مشخص شده قرار دارند؛ اما این تقویم یک تقویم جهانی است، بنابراین کشورها نیز در آن لحاظ شده‌اند. شما می‌توانید با استفاده از فیلترهای موجود در این تقویم، رویدادهای مورد نظر خود را درباره یک کشور خاص مشاهده کنید.

آتوسا خوش خواهد

من آتوسا، خبرنگاری که تعهدی عمیق به خدمت به مردم دارم. در این سایت، با تمرکز بر مسائل مهم اجتماعی و اقتصادی، تلاش می‌کنم تا صدای گروه‌ه‌های نادیده گرفته شده را به گوش شما برسانم و برای ایجاد عدالت و برابری در جامعه تلاش کنم.