واگن سازی داخلی به کجا رسید؟

به گزارش خبرگزاری صداوسیما ،  محسن هرمزی مدیر عامل مترو تهران باحضور در رادیو تهران با بیان اینکه برای ساخت این  واگن ها بیش از ۸۵ درصد از تکنولوژی و صنعت داخلی استفاده شده است افزود :  در مورد قرارداد واگن داخلی که به عنوان واگن ملی معروف است، کارگروهی در سنوات گذشته تشکیل شد ، که شامل پنج شرکت واگن‌سازی تهران، مپنا، جهاد دانشگاهی، تیوان ترمز و صدرا فن بود ، همه این شرکتها با محوریت مترو تهران تحت عنوان کارگروه قطار ملی با یکدیگر همکاری می کنند .

سوال : اوضاع روبراه است پول می رسد ؟

واگن سازی داخلی به کجا رسید؟

هرمزی : بله خوب است سال ۱۴۰۱ سال خوبی بود. 

سوال : گیر و گرفتتان با دولت حل شده  است؟ 

هرمزی :  در احداث مترو در واقع قانون است که سهم ۵۰ ، ۵۰ دارد دولت و شهرداریها با هم ، دولت الان در ناوگان دارد به ما کمک می کند و ان موضوع ناوگان ۶۳۰ دستگاهی که معروف است در تهران از سال ۹۵ قراردادش بسته شده بود دولت امد پای کار و ما تخصیصش را گرفتیم، شب عید از سازمان برنامه ، اتفاقاً خدمت وزیر نفت بودیم و مشکل حل شده است، یک بخشی تبدیل نقدینگی شده، فکر می کنم تا پایان ماه جاری هم انشالله پیش پرداخت حل شود .

سوال : یک دوره ای می گفتند هر کیلومتر مترو ۴۰ میلیارد تومان است الان چقدر است ؟

هرمزی : ۵۰ میلیون یورو است امروز

سوال : چقدر میشه ۵۰ میلیون یورو ؟

هرمزی : یک کیلومتر مترو

سوال :  خیلی است ۵۰ میلیون یورو – یورو رو چقدر حساب می کنند ؟

هرمزی : ۶۰ تومان، در بازار آزاد پنجاه و خورده ای مبادله ای است متفاوت است این عددی که من عرض کنم یک کیلومتر تونل تمام شده به همراه ایستگاه و ناوگان است.

سوال : یعنی با قطار ، همان قطارهایی که الان دیگر فرسوده شده است؟ 

هرمزی : بله قطار هم مثل سایر تجهیزات است دیگر

سوال : آوردنش با شماست به شرکت بهره برداری ؟ نمیشود این دو تا یکی شود؟

هرمزی : بله اساساً ماموریتهایش متفاوت است جنس بهره برداری متفاوت است در کار با همدیگر موضوعات بهره برداری هم موضوعات اجتماعی دارد موضوعات نگهداری دارد موضوعات امنیتی دارد خیلی موضوعات فرهنگی دارد همه موضوعات را شامل می شود منتهی در حوزه هلدینگ

سوال : شما سخت افزار هستید ؟

هرمزی : بله ما سخت افزار هستیم و پشتیبانی می کنیم دوستان بهره برداری را می دانید که قبلاً هلدینگ بوده در واقع شرکت بهره برداری مترو تهران ، شرکت واگن سازی و شرکت مجتمع ایستگاهی به نوعی با ما در یک مجموعه هستند تحت عنوان هلدینگ مترو تهران

سوال : درسته الان چقدر دارید می سازید در سال در خط مترو ؟

هرمزی : در پروژه هایی که در دست احداث داریم یکی از مشکلاتی که داشتیم در سنوات گذشته این بوده که پروژه ها عمرش طولانی میشد یعنی از زمانی که استارت می خورد

سوال : دوره آقای قالیباف اینطوری نبود ؟

هرمزی : نه نبود، انصافاً در یکسری از دوره ها نبود در ان دوره پشتیبانی خوبی از مترو شد من ان موقع در قرارگاه هفت با قرارگاه خاتم کار می کردم پروژه فعال بود خیلی فعال بود یا پروژه خط 3 همینطور آقای مهندس درویش که مدیرعامل دو دوره قبل از بنده بودند در مترو تهران واقعاً خیلی سریع اون پروژه را رساندند ، موضوع ما، دانش فنی است و موضوع حضور بچه هایی که این کار را بلد باشند موضوع مشاورهایی که این کار را بلد باشند پیمانکارهایی که تجربه این کار را داشته باشند دیگر الان از این قسمتش گذشتیم موضوع دیگر تامین مالی است یعنی اگر ما یک ساپورت مالی خوب بشود مترو واقعیتش انجام این کار و باز کردن چند جبهه کار همزمان و زیر بردن این کارها کار سختی نیست .

سوال : دیگر الان مترو ساختن در دنیا کار سختی نیست ؟

هرمزی: این تعبیر را نباید بکنیم مترو ساختن یک پروژه ی چند وجهی است و یا حتی ابداعات جدید در شیوه های ساخت مثلاً یک زمانی در خط ۱ و ۲ مترو تهران شما یک روزی بیائید با هم برویم خط ۱ و ۲ تهران را اساساً با یک روشی می ساختند روشهای اتریشی از پائین شمع می زدند حفاری خیابان را می بستند می آوردند بالا می رسید به سطح خیابان حتی یک طبقه اضافه می کردند که خاکریزی زیاد نباشد الان به روز می شود موضوع تامین مالی و مدلها هم موضوع مهمی است .

سوال : در ساخت مترو چه کار می کنید که دیگر مترو رد می شود کل ساختمان ما طبقه 5 هم هستیم می لرزد ؟

هرمزی : اینطوری نیست ما الان در روشهای ساخت یکی از موضوعاتی که در خط های قدیم نداشتیم و الان در خطهای جدید داریم انجام می دهیم در واقع تونل که تمام می شود در اصطلاح بهش می گوییم فرش پیو یک عایق لاستیک است که کامل زیر روسازی پهن می کنیم و این کاملاً ضربه قطار را می گیرد تا الان در خطو جدیدی که داریم کار می کنیم فرش پیو یکی از الزامات ما است زیر روسازی فرش پیو پهن می کنیم که در واقع لرزش قطار را بگیرد این دو تا کاربرد دارد یکی برای این موضوع که شما اشاره کردید و یکی هم برای عمر خود قطار است ضربه کمتری در واقع به روسازی و تجهیزات وارد می شود . ما اساساً باید خط تا تکمیلی که الان موجود است را تکمیل بکنیم در طرح جامع ترافیک اولویت یک ما را گذاشتیم تکمیل مثلاً به عنوان مثال خط ۶ مترو تهران که سال 95 افتتاح شده بود از حد فاصل جنوب تهران دولت آباد می آمد تا ایستگاه امام حسین بعد تونل ساخته شد بود قطار حرکت نمی کرد در این فاصله میان مرکز تهران که میشد حدفاصل ایستگاه امام حسین تا دانشگاه تربیت مدرس از دانشگاه تربیت مدرس هم با سه رام قطار داشتیم می رفت تا ایستگاه شهید ستاری و برمی گشت عملاً یک جزیره اتفاق افتاده بود و خط جذابیت خودش را از دست داده بود و مسافر پذیر نبود شورا تکلیف کرد و مدیریت شهری هم آمد سرکار و ما اسفند سالی که گذشت ۹ کیلومتر وسط را وصل کردیم یعنی خط یکپارچه شده است .

سوال : با چند قطار ؟

هرمزی : تعداد قطارها همان ها است و قطارهای پائین هم اضافه می شود مهمش این بود که خط پیوسته باشد ۴ ایستگاه مهم راه انداختیم ایستگاه هفت تیر ، ولیعصر ، کارگر ، لاله را راه انداختیم .

سوال : طرح ایستگاههایتان را چه کسی می دهد ؟

هرمزی : جدیدها را کمیته معماری می دهد .

سوال : اسمهایش را کی می گذارد ؟

هرمزی : اسمهایش را شورا می گذارد .

سوال : شرکت واگن سازی مترو تهران چی شد ؟ واگن می سازد ؟

هرمزی : شرکت واگن سازی تهران در واقع یک شرکتی است که یک سهام ۴۹ درصدی با شرکای چینی ما داریم و یک شرکت بین المللی است و اساساً ماموریتش این بوده که از یک جایی به بعد تولید واگن را به عهده بگیرد منتهی بنا به شرایطی که داریم و یکسری بی توجهی ها که از قبل شده بوده عدم استمرار قراردادهای پی در پی چون حیات یک شرکت تولیدی این است که شما قراردادهای پی در پی تولید داشته باشید واگن سازی تهران بعد از اون ۴۵۵ دستگاه و در واقع ۲۰ رام قطاری که مترو مشهد قرارداد داشت با واگن سازی تهران دیگه عملاً قراردادی را نگرفته تقریباً نزدیک به ۴ تا ۵ سال می شود این برای شرکت واگن ساز خیلی آسیب زا است .

سوال : چرا نگرفته ؟

هرمزی : موضوعات مالی دیگر – حالا این دولت آمده پای کار و دارد این کار را انجام می دهد نه تنها این کار را ما یک قرارداد ۱۱۳ دستگاه برای واگن ملی داریم یکی از کارهای خوبی که مترو تهران کرد در سنوات گذشته جای تقدیر هم دارد کارگروه قطار ملی تشکیل دادند توسعه اش دادیم کارگروه قطار ملی وظیفه اش در مترو تهران این بود که با 5 شرکت دانش بنیان من اسم می آورم شرکت مپنا ، جهاد دانشگاهی ، تیبا ترمز ، صدرا فن و خود واگن سازی تهران این ۵ تا به هم پلتفروم قطارملی را طراحی کردند و عملاً یک رام قطار ۷ واگنه ساخته شده الان ما در مرحله آخر تستش هستیم دولت هم آقای دکتر مخبر یک تخصیص ۷۷ میلیون یورویی داد از این تخصیص ۷۷ میلیون یورویی هفته گذشته آقای خجسته آنلاین به ما ۶۲ میلیون یورو شارژ کرده در حساب بانک واسط ما یعنی ان جریانی که می خواهد حمایت بکند از تولید واگن واقعیتش شروع شده است .