بهترین جنس و نوع سقف کاذب

بهترین نوع سقف کاذب به شرایط کاری، نوع محیط و اینکه چه انتظاری از آن می رود بستگی دارد. یک سری فاکتورهای اصلی جهت انتخاب بهترین سقف کاذب وجود دارد که در این مقاله بطور خلاصه به بیان ان ها می پردازیم.

The best material and type of false ceiling

ویژگی های بهترین سقف کاذب

از جمله ویژگی های مهم سقف های کاذب می توان به سبک بودن مواد و سازه استفاده شده، نصب آسان و راحت، سرعت نصب بالا، کیفیت و دوام مناسب در برابر شرایط محیطی از جمله رطوبت و تغییر دما، در دسترس بودن مواد، هزینه ی زیرساخت و زیباسازی کمتر و… می باشد. همچنین سقف کاذب باید در برابر نیروهای جانبی که وارد می شود مقاومت خوبی داشته باشد.

بهترین سقف کاذب براساس نوع کاربرد

  • بهترین سقف کاذب برای مکان های سوله فلزی و سالن های بزرگ، استفاده از سقف کاذب رابیتس است چرا که با اتصالات محکم و جوشکاری به آهن های سقف اصلی متصل می شود و می توان جهت زیباسازی پس از نصب توری رابیتس، مواد مختلف سبک و سنگین را به کار برد. مواد اولیه این نوع سقف از جمله میلگرد و های آن همواره در دسترس می باشند، همچنین برای بازسازی ساختمان های قدیمی که از استحکام کمی برخوردار می باشند، سقف کاذب رابیتس با توجه به اتصالات جوشکاری محکمی که ایجاد می کند مناسب می باشد.
  • سقف کاذب با بهترین عملکرد برای آکوستیک کردن فضا از پلاک های چوبی، مقوای فشرده، پارچه و گچ تشکیل می شود. بنابراین برای بهترین عملکرد سالن های سخنرانی، سینما، سالن بازی و … استفاده از نوع سقف آکوستیک مناسب می باشد.
  • بهترین سقف کاذب برای فضاهای دارای رطوبت از جمله آشپزخانه و سرویس بهداشتی، نوع کامپوزیتی و pvc می باشد که از مواد پلیمری و پلاستیکی ساخته شده است و در برابر رطوبت بسیار مقاوم بوده و خم شدن و یا کشش و شکستگی در آن ایجاد نمی شود.
  • در مکان هایی با حرارت و دمای بالا که احتمال اشتعال وجود دارد، استفاده از سقف های کاذب آلومینیومی توصیه می شود که در برابر نور، حرارت و تغییرات دمایی رنگ ثابتی دارند. همچنین این نوع سقف با پوشش های رنگی مختلف نیازی به پوشش زیباسازی ندارد.
  • اگر مکان مورد نظر از هرگونه رطوبت، ضربه و تغییرات دمایی دور است و صرفا زیباسازی داخلی مد نظر می باشد، بهترین سقف کاذب، نوع چوبی آن است که فضایی بسیار مجلل ایجاد می کند.

بهترین نوع سقف کاذب برای ایجاد حجم های دکوراتیو، نور مخفی و زیبایی فضای داخلی، استفاده از سقف کناف می باشد. با توجه به زیرساخت سازه ای این سقف، که از پروفیل های گالوانیزه ی سبک تشکیل می شود می توان اشکال هندسی مختلفی ایجاد کرد. ورق های کناف نیز نسبتا سبک بوده که به راحتی در ابعاد دلخواه برش داده می شوند و به راحتی نصب می شوند. انوع نورهای مخفی و فضاهای نصب روشنایی را نیز در سقف کاذب کناف می توان ایجاد کرد که سیم کشی و برق کاری راحتی نیز دارد.

برای محیط های اداری نیز بهترین سقف کاذب استفاده از کناف می باشد که با سرعت نصب و راحتی بالا و با انعطاف پذیری مناسب، حجم های زیبا با نورپردازی4.0 16پرکاربردترین سقف کاذب در سطح کشورمان، سقف کاذب کناف و سقف کاذب رابیتس است. اما آیا تا به حال اسم سقف کاذب دامپا به گوشتان خورده؟ آیا سقف کاذب زیبای چوبی رو دیدین؟ یا می‌دونستین ممکنه سقف کاذبی داشته باشیم که امواج صوتی محیط رو جذب کنه؟!

در این مقاله با انواع سقف کاذب آشنا میشین و مزایا و معایبشون رو می‌شناسین. تمام تلاش ما هم اینه که شما رو با نکاتی آشنا کنیم که در نهایت بتونین در انتخاب سقف کاذب به یک تصمیم گیری درستی برسین؛ یعنی آخر کار احساس نکنین که متضرر شدین.در این مطلب قراره با ۹ مدل سقف کاذب آشنا بشین. منتهی قبل از اون به شما می‌گیم که سقف کاذب چی هست و چه مزایا و معایب مهمی داره.

سقف کاذب چیست؟

سقف کاذب که در واقع یک سقف ثانویه هست، به عنوان یک پوشش در زیر سقف اصلی نصب میشه و خودش سقف اصلی ساختمان نیست. تحمل وزن سقف کاذب به عهده دیوارها و سقف اصلی خانه است. این سقف برای کاربردهای مختلفی مثل عایق کردن سقف اصلی در برابر صوت و حرارت، پوشاندن تاسیسات سقف اصلی و یا زیبایی فضا به کار برده میشه.

با نصب نورپردازی خوب و شیک در داخل انواع سقف کاذب، می‌تونین زیبایی خانه خودتون رو چندین برابر کنین.سقف کاذب امروزه با تنوع بالا و طرح‌های مختلفی اجرا میشه. این موضوع به افراد کمک میکنه که طبق سلیقه و علاقه ای که دارن، سقف کاذب دلخواه خودشون رو در خانه اجرا کنن. البته به هم باید به خوبی توجه کنین، زیرا هماهنگی بین سایر اجزای خانه و سقف کاذب اهمیت زیادی داره.

از سقف کاذب برای کدام بخش های خانه استفاده میشه؟

سقف کاذب در خانه، اغلب برای سالن پذیرایی مورد استفاده قرار می‌گیره. افراد زیادی در بازسازی خانه از سقف کاذب برای ایجاد یک تغییر بزرگ استفاده می‌کنن، زیرا اجرای این سقف روی دکوراسیون داخلی تاثیر زیادی میذاره. اما در ادامه به بررسی کاربرد این سقف در سایر فضاهای خانه هم می‌پردازیم.

  1. جالب است بدونید که سقف کاذب فقط برای سالن پذیرایی اجرا نمیشه و برای بخش های دیگه مثل اتاق خواب هم قابل نصب هست.
  2. اما یک جای جالب دیگه که سقف کاذب جدیدا در اون مورد استفاده قرار می‌گیره، بالای میز ناهارخوری است. نصب یک سقف کاذب مجزا برای میز ناهار خوری ایده ای هست که به تازگی اجرا میشه و فضای خیلی خاص و شیکی رو ایجاد میکنه.
  3. به غیر از مواردی که گفته شد سقف کاذب برای حمام و سرویس بهداشتی هم مورد استفاده قرار می‌گیره. احتمالا شما هم شاهد این سقف در خانه خودتون هستید. در راهرو های ورودی یا بین حمام و سرویس بهداشتی که اختلاف ارتفاع وجود داره شاهد این سقف ها هستیم.

انواع سقف کاذب حمام و دستشویی برای اینکه با رطوبت و آب در تماس هستن، از جنس PVC ساخته می‌شن و کاملا ضد آب هستن.

  1. اجرای سقف کاذب برای آشپزخانه هم یک ایده شیک و جالب است که توسط افراد زیادی اجرا میشه. اکثر افراد از سقف کاذب کناف و مجازی برای آشپزخانه استفاده می‌کنن. این نمونه بیشتر از سایر مدل ها مورد استفاده قرار می‌گیره.
  2. برای محیط‌های اداری و همچنین کتابخانه ها هم، سقف کاذب مورد استفاده قرار می‌گیره و انتخاب مناسبی هست.

به طور کلی سقف کاذب برای فضاهای مختلف قابل استفاده بوده و کاربردهای زیادی داره. اما فکر می‌کنین بخاطر چه مزایا و معایبی سقف کاذب اینقدر پرکاربرد هست؟ برای اطلاع از این موضوع با ما همراه باشین.

مزایا و معایب استفاده از سقف کاذب چیست؟

استفاده از سقف کاذب، هم مزایا و هم معایبی داره که قبل از اجرا بهتر است اون ها رو به خوبی بررسی کنین.

مزایای استفاده از سقف کاذب چیست؟

مزایای استفاده از انواع سقف کاذب شامل موارد زیر هست:

  1. سقف کاذب رو میشه جابجا کرد و هزینه بازسازی اون نسبت به سقف اصلی کمتر است.
  2. نصب این سقف در عایق کردن صدا خیلی تاثیرگذار هست.
  3. با نصب سقف کاذب شما می‌تونین سیم کشی و اتصالات سقف اصلی رو پنهان کنین.
  4. اگه این سقف رو نصب کنین متوجه صرفه جویی در مصرف انرژی میشین چون مثل عایق حرارتی عمل میکنه.
  5. در سقف کاذب میشه نورپردازی انجام داد و به زیبایی سالن پذیرایی اضافه کرد.

معایب استفاده از سقف کاذب چیست؟

سقف کاذب معایبی هم داره که دونستن اون ها خالی از لطف نیست. این معایب رو در زیر گفتیم:

  • نصب سقف کاذب باعث میشه که ارتفاع سقف کاهش پیدا کنه و باید قبل از نصب باید به این نکته دقت کنین.
  • باید از سقف کاذب مراقبت کنید چون طول عمر خیلی بالایی نداره.
  • بعد از گذشت مدتی سقف کاذب گَرد و خاک گرفته و کثیف میشه.
  • استحکام و مقاومت سقف کاذب نسبت به سقف اصلی کمتر است و ممکن است در برابر برخی حوادث طبیعی آسیب ببینه.
  • نصب سقف کاذب باید با حساسیت بالا و دقت زیاد اجرا بشه. چراکه ممکن است حین اجرا به سقف آسیب برسه. برای همین از افراد حرفه ای و متخصص در این زمینه کمک بگیرین.

با توجه به مزایا و معایب سقف کاذب که گفتیم، باید در نگهداری و تمیز کردن اون کوشا باشین. اما بعد از شناخت کامل این سقف و بررسی کاربردها، دیگه نوبت به معرفی انواع سقف کاذب می‌رسه که در ادامه به اون می‌پردازیم.

معرفی 9 تا از پرکاربردترین انواع سقف‌های کاذب رایج در بازار

رایج ترین انواع سقف های کاذبی که در بازار وجود دارن، معمولا یکی از 9 گروه زیر هستن:

۱. سقف کاذب کناف

۲. سقف کاذب رابیتس

۳. سقف کاذب گریلیوم

۴. سقف کاذب چوبی

۵. سقف کاذب آکوستیک یا جاذب صوت

۶. سقف کاذب آلومینیومی (از نوع دامپا)

۷. سقف کاذب پی وی سی

۸. سقف کاذب آی گلس

۹. سقف کاذب ترکیبی

نصب آردواز

نصاب سقف آردواز یا همان کارگر ساختمانی مسئول انجام فعالیت‌های مرتبط با نصب و اجرای سقف آردواز است. وظایف اصلی یک نصاب سقف آردواز عبارتند از:

  •     بررسی و آماده‌سازی محل:
      • ابتدا، محل نصب سقف آردواز بررسی می‌شود تا از سازه و اندازه‌های دقیق آن آگاهی حاصل شود.
      • نصاب باید اطمینان حاصل کند که تیرها و ستون‌ها به اندازه کافی قوی هستند و آماده پذیرش آردوازها باشند.
    • برش و تنظیم آردوازها:
      • آردوازها براساس ابعاد و شکل مورد نیاز برش می‌خورند و به نظم تنظیم می‌شوند.
      • ممکن است نیاز به جوشکاری یا اتصالات پیچی برای ایجاد آردوازهای بلندتر باشد.
    • نصب آردوازها:
      • آردوازها به تیرها با استفاده از جوشکاری یا اتصالات پیچی نصب می‌شوند.
      • نصاب باید اطمینان حاصل کند که هر آردواز به صورت صحیح و محکم به سازه اتصال پیدا کرده است.
    • اتصالات و جوشکاری:
      • در صورت استفاده از آردوازهای فلزی، جوشکاری برای ایجاد اتصالات قوی ممکن است نیاز باشد.
      • اتصالات دقیق و محکم بین آردوازها، تیرها و ستون‌ها برای ایجاد سازه استوار و پایدار ضروری