الکتروموتور چیست؟

موتور الکتریکی وسیله ای الکتریکی است که انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل می کند. امروزه در محیط های مسکونی و صنعتی استفاده می شود. اما انتخاب و خرید موتور الکتریکی به نیازهای خاص شما بستگی دارد. در واقع این محصول در انواع مختلفی مانند موتورهای AC (موتورهای القایی و آسنکرون)، موتورهای DC موجود می باشد. شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که وظیفه اصلی موتور الکتریکی چیست؟ تبدیل الکتریسیته به حرکت مکانیکی یکی از وظایف این دستگاه می باشد. در موتور الکتریکی یک هادی جریان الکتریکی نیز در میدان مغناطیسی قرار می گیرد و این باعث می شود که نیرو از سمت میدان مغناطیسی وارد حامل جریان الکتریکی شود. با الکتنو همراه باشید.

انواع موتور الکتریکی و کاربردها

موتور الکتریکی کاربردهای مختلفی در صنعت دارد. به عنوان مثال از موتورهای الکتریکی در ساخت کولر گازی، لوازم خانگی، توربین، پمپ و … استفاده می شود. در قسمت زیر به بررسی انواع الکتروموتورها و کاربردهای الکتروموتور می پردازیم.

انواع موتورهای الکتریکی:

موتور AC یا AC: موتورهای AC یا AC در ژنراتورهای AC در لوازم خانگی نصب و استفاده می شوند. موتور AC یک نوع رایج موتور الکتریکی است که با جریان متناوب کار می کند. ساختار موتور AC سبک تر از موتور DC است، اما برای کنترل شتاب و گشتاور در مدل های مختلف موتور الکتریکی AC، باید درک عمیقی از طراحی و مشخصات فنی این نوع موتورها داشت. سهولت نصب و راه اندازی، کنترل سرعت، سرعت عملکرد قابل تنظیم، محدودیت گشتاور قابل تنظیم انواع مختلفی دارند که به موتورهای سنکرون، موتورهای خطی و موتورهای القایی تقسیم می شوند.

موتورهای القایی با هم به صورت تک فاز و دو فاز موجود هستند.

موتورهای آسنکرون: این نوع موتورها در شرایط مختلف سرعت خود را تغییر می دهند. به عنوان مثال اگر خودروها تحت فشار باشند سرعت آنها کاهش می یابد، به دو قسمت استاتور و موتور روتور تقسیم می شود، موتور القایی رایج ترین نوع موتور AC در بازار است که برای تعویض ترانسفورماتور استفاده می شود. توان الکتریکی در دستگاه به ورودی الکتریکی بستگی دارد. موتورهای مکعبی بر اساس نوع روتور طبقه بندی می شوند. موتورهای القایی انتخابی مناسب برای صنعت می باشند، استفاده از موتورهای القایی را می توان در ساخت کمپرسور، پمپ و تجهیزات بالابر نام برد. موتورهای سنکرون AC کاربردهای زیادی در رباتیک، کنترل فرآیند و اتوماسیون دارند. اکثر ماشین های پرسرعت از این ماشین ها استفاده می کنند.

موتورهای AC با موتورهای DC تفاوت دارند زیرا اکثر موتورهای AC برس ندارند. این بدان معناست که نیاز به تعمیر و نگهداری و تعویض قطعات موتور AC بسیار کاهش یافته و کاربران انتظار دارند طول عمر این تجهیزات نیز افزایش یابد. موتورهای AC به دلیل دوام، هزینه های ساخت پایین، قیمت مناسب و سهولت استفاده، اغلب در لیست متنوعی از محصولات مصرفی و تجهیزات صنعتی استفاده می شوند.

موتور جریان مستقیم یا جریان مستقیم:

این نوع موتور الکتریکی دارای آهنربایی است که الکتریسیته را مستقیماً جذب می کند. موتور DC اولین نوع موتوری بود که به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفت. به دلیل انرژی بالای آنها، تمام هزینه های نگهداری آنها بالاست. سرعت موتور DC را می توان با تغییر ولتاژ تغذیه کنترل کرد. از مزایای آن می توان به جریان مستقیم DC، نصب و کارکرد آسان، کنترل تک سرعته و گشتاور اشاره کرد. ما در زندگی روزمره از الکتروموتورهای DC به طرق مختلف استفاده می کنیم، به عنوان مثال، الکتروموتورهای DC در کولر گازی استفاده می شود، پروژکتورها کار می کنند، مزیت براشلس در برابر برس راندمان بالا است، عمر طولانی موتور می تواند، سهولت تعمیر، سهولت نصب گفت ; راندمان، بی صدا بودن و سرعت این نوع موتورها را به انتخاب خوبی برای بسیاری از شرکت ها تبدیل کرده است. جرثقیل ها، بالابرها و بالابرها از موتورهای DC بدون جاروبک استفاده می کنند. همچنین از این نوع موتور برای گرمایش استفاده می شود.

اگر قصد خرید الکتروموتور را دارید، این مقاله به شما کمک زیادی می کند. همانطور که گفتیم این محصولات در انواع مختلفی وجود دارند و توسط کارخانه های مختلف تولید می شوند. هنگام خرید موتور الکتریکی به نکاتی مانند قدرت دستگاه، گشتاور، دور موتور، عمر موتور، سایز فریم دستگاه، سرعت، ولتاژ و میزان صدای تولید شده توسط دستگاه توجه کنید. با در نظر گرفتن این موارد ذکر شده می توانید خرید کنید. البته قیمت موتور برق یکی دیگر از فاکتورهای مهمی است که در هنگام خرید و خرید موتور برق با توجه به بودجه خود باید به آن توجه کنید. برخی از انواع موجود در بازار قیمت بالاتری دارند اما به یاد داشته باشید که افزایش قیمت موتور برق نشان دهنده کیفیت محصول نیست. پس بررسی محصول و خرید موتور برق از برندهای معتبر بهترین گزینه است.

موتور الکتریکی چیست؟

بیشتر موتورهای الکتریکی از طریق تعامل بین میدان مغناطیسی موتور و جریان در سیم پیچ ها کار می کنند. این فعل و انفعال نیرویی (طبق قانون فارادی) به شکل گشتاور اعمال شده به شفت موتور ایجاد می کند.

موتورهای الکتریکی می توانند از منابع جریان مستقیم (DC) مانند باتری ها یا یکسو کننده ها یا منابع جریان متناوب (اینورترها، ژنراتورها یا شبکه) تغذیه شوند، که بنابراین نوع موتورهای الکتریکی را تعیین می کند و از این رو عملکرد آن متفاوت است.

ماشین‌ها دلیلی هستند که ما در قرن بیست و یکم از فناوری بسیار لذت می‌بریم و بدون ماشین‌ها، ما هنوز در دوران توماس ادیسون زندگی می‌کردیم، جایی که تنها هدف برق، لامپ بود.

موتورهای الکتریکی در خودروها، قطارها، ابزارهای برقی، پنکه ها، تهویه مطبوع، لوازم خانگی، ماشین ظرفشویی و غیره یافت می شوند. برخی از سری های الکتریکی نیز از موتورهای کوچک استفاده می کنند. انواع مختلفی از موتورها برای مقاصد مختلف ساخته شده اند و کیفیت باعث بهبود قیمت موتور الکتریکی می شود. اصل در عملکرد یک موتور الکتریکی، قانون القایی فارادی است. یعنی وقتی جریان با میدان مغناطیسی در حال تغییر تعامل می کند، نیرویی ایجاد می شود.

از زمان اختراع ماشین، پیشرفت های زیادی در زمینه مهندسی حاصل شده است و این موضوع به موضوع مهمی برای مهندسان مدرن تبدیل شده است.

نوع موتور الکتریکی

خرید موتور برق بدون مشورت با کارشناسان و کارشناسان کار آسانی نیست، اما برای آشنایی، الکتروموتورها به سه نوع موتور مخصوص جریان مستقیم (DC)، موتور AC و موتور AC تقسیم می شوند. دو نوع موتور سنکرون به الکتروموتورهای القایی (القایی) و موتورهای القایی AC تک فاز و سه فاز تقسیم می شوند که محبوبیت بیشتری دارند. قیمت یک موتور الکتریکی بسته به نوع و عملکرد آن متفاوت خواهد بود.

انواع مختلفی از موتورهای الکتریکی با کاربردهای متفاوتی وجود دارد که عبارتند از: خرید از اروپا

موتورهای DC: یک موتور DC یا جریان مستقیم دارای آرمیچر آهنربای الکتریکی است و جریان الکتریکی را با یک کلید چرخشی برای ایجاد آهنرباهای الکتریکی تغییر می دهد و یک آهنربای دائمی خارجی را به داخل آرمیچر می کشد و هل می دهد.

موتورهای سنکرون: در یک موتور الکتریکی سنکرون، روتور و استاتور به هم پیچیده شده و استاتور به صورت الکتریکی متصل می شود. میدان دوار موتور با سرعت سنکرون می چرخد.

موتور AC: این موتورها با اتصال موتور به منبع AC کار می کنند.

سایر ماشین های خاص و فوق العاده خاص

اجزای موتور الکتریکی

به طور کلی، هر موتور دارای یک استاتور، یک روتور و یک محفظه است:

استاتور:

از لایه‌هایی از فولاد آلیاژی تشکیل شده است که سیم پیچ‌خورده و سیم‌پیچ‌های رسانا در اطراف آن تشکیل می‌شود، یک سیم پیچ برای هر فاز منبع تغذیه. سیم پیچ های استاتور توسط یک منبع تغذیه سه فاز تغذیه می شوند.

روتور:

همچنین دارای سیم پیچ های القایی و میله های فلزی است که در یک مدار متصل شده اند. روتور شفت موتور را احاطه کرده و بخشی از موتور است که می چرخد ​​و انرژی مکانیکی ایجاد می کند.

محفظه موتور:

روتور را با محور موتور در مجموعه ای از یاتاقان ها پشتیبانی می کند تا اصطکاک روی شفت روتور را کاهش دهد. محفظه دارای کلاهک های انتهایی است که مجموعه های بلبرینگ را نگه می دارد و یک فن که به شفت موتور متصل است و با چرخش شفت موتور می چرخد. یک فن دوار هوای محیط را از بیرون محفظه می کشد و هوا را از طریق استاتور و روتور برای خنک کردن اجزای موتور و حذف گرمای ایجاد شده در سیم پیچ های مختلف توسط مقاومت سیم پیچ ها خارج می کند. محفظه همچنین معمولاً دارای پره های مکانیکی در خارج است که برای انتقال گرمای بیشتر به هوای بیرون استفاده می شود. درپوش انتهایی همچنین مکانی برای اتصال اتصالات الکتریکی فراهم می کند. ‌ از نظر راه پیش رو.