اخبار سلامت

اقدامات مهم اورژانسی هنگام سکته مغزی که باید بدانید

اقدامات مهم اورژانسی هنگام سکته مغزی که باید بدانید

به گزارش دکتر نیوز، متخصص مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه بسیاری از سلول های مغز در هنگام سکته مغزی بدون اینکه فرصتی برای بازسازی داشته باشند می میرند. وی گفت: پس از مشاهده علائم سکته مغزی باید در اسرع وقت فرد را به مراکز درمانی منتقل کنید تا آسیب مغزی به حداقل برسد. رسیدن.

دکتر آناهیتا ذوقی با اشاره به اینکه سکته مغزی سومین عامل مرگ و میر در جهان است، گفت: با پیشرفت تکنولوژی، دانش بشر، سلامت و دسترسی آسان تر به امکانات زندگی انسان ها افزایش یافته و شیوع آن افزایش یافته است. سکته مغزی در دنیا بیشتر گزارش شده است.

وی افزود: اولین و مهمترین عامل سکته مغزی سن است؛ یعنی هر چه سن شما بالاتر می رود احتمال سکته بیشتر می شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به نقش جنسیت در بروز سکته های مغزی گفت: مردان بیشتر از زنان سکته می کنند در حالی که نژاد نیز در بروز انواع سکته ها بی تاثیر نیست.

وی گفت: سیاهپوستان بیشتر از سفیدپوستان در معرض سکته مغزی هستند. “سبک زندگی نادرست نیز می تواند یک عامل خطر برای سکته مغزی باشد.”

به گفته دکتر ذوقی، در صورت وجود سابقه سکته مغزی در خانواده یا بستگان نزدیک، این افراد نیز در گروه های پرخطر سکته قرار می گیرند.

هر چه فشار خون بالاتر باشد احتمال سکته مغزی بیشتر می شود

متخصص مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه با مداخلات می توان از سکته مغزی جلوگیری کرد، ادامه داد: به عنوان مثال فشار خون بالا با سکته مغزی ارتباط مستقیم دارد، هر چه فشار خون بالاتر باشد احتمال سکته بیشتر می شود. بیشتر از.

دیابت یکی دیگر از علل سکته مغزی است که این عضو هیئت علمی به آن اشاره کرد و افزود: اگر فردی به طور همزمان فشار خون و دیابت داشته باشد، احتمال سکته مغزی دو برابر دیگران است.

وی با بیان اینکه چربی خون و سطح کلسترول خون نیز در بروز سکته موثر است، افزود: هر چه میزان کلسترول خون بیشتر باشد احتمال سکته بیشتر می شود.

وی گفت: سیگار کشیدن نیز می تواند منجر به سکته شود. سیگار کشیدن با سکته مغزی مرتبط است.

این عضو هیئت علمی تاکید کرد: البته اگر پنج سال از ترک سیگار گذشته باشد و فردی دچار سکته شود، نمی توان علت سکته را به سیگار ربط داد.

وی افزود: مصرف مشروبات الکلی نیز می تواند باعث بروز انواع سکته های مغزی از خونریزی گرفته تا موارد دیگر شود.

متخصص مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: بیماری قلبی و تنگی دهانه رحم نیز می تواند از عوامل خطر سکته مغزی باشد. بنابراین بیماران مبتلا به بیماری های ژنتیکی که احتمال لخته شدن آنها بیشتر است باید برای پیشگیری از سکته تحت نظر پزشک متخصص باشند.

وی گفت: پیشگیری ثانویه در افرادی که دچار سکته مغزی شده اند حیاتی است. به این ترتیب، مداخلات می تواند خطر سکته مجدد را کاهش دهد.

ذوقی با تاکید بر لزوم بررسی عوامل خطر برای پیشگیری از سکته مغزی، هشدار داد: بیماران مبتلا به بیماری های ژنتیکی، فشار خون، دیابت و چاقی باید با نظارت پزشک متخصص به اصول صحیح سبک زندگی توجه کنند.

استفاده از چربی های غیر جامد و گیاهی مانند روغن زیتون، گنجاندن سبزیجات برگ سبز در رژیم غذایی، استفاده از حبوبات، ترک سیگار و الکل و ورزش های هوازی از دیگر مواردی بود که این استاد دانشگاه برای کنترل و پیشگیری باید انجام می داد. برای سکته ها لازم می دانست.

فشار خون فردی را که سکته کرده است کاهش ندهید

وی به علائم ظاهری فرد مبتلا به سکته اشاره کرد و گفت: مراقب باشید و به محض اینکه دیدید نیمی از صورت یا بدن فرد فلج یا به اصطلاح کج شده است، در تکلم مشکل دارد یا سطح سکته کاهش یافته است. هوشیاری، مشکوک شدن به احتمال سکته مغزی.

ذوکی هشدار داد: در صورت سکته مغزی یا مشاهده علائم احتمالی سکته سریعا با اورژانس تماس بگیرید، بیمار را تکان ندهید و از خوردن هر گونه نوشیدنی و غذایی خودداری کنید. در این موارد هرگز به بیمار قرصی برای کاهش فشار خون خودسرانه ندهید.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، وی با تاکید بر اینکه زمان در افرادی که دچار سکته مغزی شده اند بسیار مهم است، گفت: بیمار باید در اسرع وقت در زمان سکته تحت درمان تخصصی قرار گیرد. این اتفاق می افتد که بسیاری از سلول ها می میرند و فرصتی برای بازسازی ندارند. پس وقت را از دست ندهید و فرد را به مراکز درمانی ببرید، این کار احتمال آسیب مغزی را به حداقل می رساند.

متخصص مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: در مواردی که فرد دچار سکته مغزی می شود، در صورت کاهش هوشیاری، او را به پهلو بخوابانید تا محتویات دهان او وارد ریه نشود تا از این کار جلوگیری شود.

منبع: دکتر نیوز