اقتصادی

احتمال ادغام تنها مؤسسه تحقیقاتی آب کشور را نقد کنید

سال 98 سیلاب خوانده شد. امسال 138 سیل بزرگ و کوچک در حوضه آبریز کشور رخ داد که نه تنها خسارت مالی زیادی وارد کرد و به زیرساخت های 16 استان کشور خسارت وارد کرد بلکه باعث کشته شدن چندین هموطن شد. علیرغم وقوع سیلاب های شدید و مکرر در ایران ، تنها مرکز مطالعات سد در کشور حذف شده و به یکی از زیر مجموعه های موسسه تحقیقات جنگل و مراتع تبدیل می شود.

به گزارش خبر فوری ، سیل در کشور محدود به سال گذشته یا امسال نیست. براساس آخرین اطلاعات دفتر سیلاب و مدیریت قنات های سیلاب ، مراتع و مدیریت آب ، ایران چهارمین کشور سیلاب در جهان است و 96 درصد از کشور دارای سطوح مختلف سیلاب است.

جاری شدن سیل ایران به این دلیل است که بسیاری از کارشناسان آب های مدیریت آب را راهی برای مدیریت خطر سیل می دانند. علاوه بر کاهش سرعت و شدت طغیان ، فعالیت های مدیریت قنات می توانند فرسایش خاک را در هنگام سیل کنترل کنند. برای تصور فاجعه ای که فرسایش خاک می تواند ایجاد کند ، کافی است ذکر کنیم که سالانه 250 میلیون متر مکعب خاک وارد سدهای کشور می شود ، برای 800 سال یک سانتی متر خاک تولید می کند.

براساس آخرین گزارش ها ، مدیریت عملیات آبیابی در 12 میلیون هکتار حوزه آبخیز انجام شده است که فقط حدود 10٪ از حوزه های آبخیزداری را شامل می شود. همچنین آبهای مدیریت سهام در 1.5 میلیون هکتار و 14 میلیون هکتار دیگر نیز فعالیت دارند. مطالعات اجرایی نیز وجود دارد. علیرغم اینکه عملیات مدیریت آب در کشور ما هنوز در مراحل ابتدایی خود است ، اما گزارش هایی مبنی بر حذف پژوهشگاه مدیریت آب وجود دارد. این پژوهشکده تنها مجتمع اساسی است که از سال 1993 در زمینه قنات ها و حفاظت از خاک در کشور کاربرد دارد.

طی یک سال گذشته ، موسسه حفاظت از خاک و سد ، سیل ملی اطلس را توسعه داده و مناطق بحرانی آن را شناسایی کرده است. اما طبق تصمیم شورای عالی اداری ، به پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی و سازمان اداری و اشتغال ، پژوهشکده با موسسه تحقیقات جنگل و مراتع ادغام می شود و مرکزی به نام انستیتو تحقیقات نامگذاری می شود. در جنگل ، چارچوب و مدیریت سد. آن را دریافت کنید

این تصمیم شورای عالی اداری باعث اعتراض گسترده معلمان در زمینه مدیریت آب شد. سید آهنگ کوثر – پدر آب کشور – وی در نامه ای به کاظم خاوازی ، وزیر جهاد کشاورزی ، که نسخه ای از آن به خبر فوری ارسال شده است ، با بیان اینکه مخالفت خود را برای از بین بردن تنها موسسه تحقیقات آب کشور اعلام کرده است ، می گوید: “بهتر است تصمیماتی اتخاذ شود که منجر به دستاوردهای بهتر شود و موارد پایین تر نباشد. ما اعتقاد داریم مدیریت آب باید در همه زمینه های پتانسیل خود در کشور گسترش یابد تا زمین ما از بحران منابع آب زیرزمینی نجات یابد و این پژوهشکده باید به عنوان تنها موسسه تخصصی که به تحصیل در آن اختصاص داده می شود تقویت شود. این زمینه. “نه با یک تصمیم ، تمام تلاش پیشینیان هدر خواهد رفت.”

کارشناسان و فعالان مدیریت آب معتقدند که لغو موسسه تحقیقات آب و ادغام آن به عنوان یکی از زیرمجموعه های موسسه تحقیقات جنگل و مراتع با سیاست دولت در اجرای پروژه های مدیریت آب در تضاد است. برای کاهش سیلاب و فرسایش خاک و خوراک آب. . جهانگیر پرهامات – استاد انستیتوی حفاظت از خاک و سد – وی به خبر فوری با اشاره به اینکه سیلاب در کشور ما باعث ایجاد سیل از یک سو و کمبود شدید شده است ، گفت: “حذف یک پژوهشکده مدیریت خاک و حفاظت از سد یک ضربه غیرقابل توجیه به زیرساختهای طبیعی تولید و حفاظت ، پایداری و سلامت آبخیزها است.” آب از طرف دیگر واردات

پرهامات گفت: “این ادغام به این دلیل است که این دو مجموعه شبیه به یکدیگر هستند ، به عنوان مثال می گویند کشاورزی ، باغداری ، جنگلداری و آبخیز مشابه هستند.”

وی با تأکید بر اینکه مدیریت آب و حفاظت از خاک موضوعی گسترده است ، این است که جنگل ، باغ ، مسکن ، رودخانه و غیره ، بخش هایی از نحوه مدیریت آن است ، گفت: این موارد به لحاظ حرفه ای به یکدیگر مربوط نمی شوند. و آنها از یکدیگر مستقل هستند.

پرهمت ادامه می دهد: پژوهشگاه بلوک های خاک و آب با رویکردی جدید الگوی مدیریتی کامل و یکپارچه را برای مدیریت آب سد (IWM) پیشنهاد کرده و به دنبال پیاده سازی این مدل راه حل در کشور است. و تنوع زیستی به ایران یونسکو داده است. با این حساب ، آیا وجود مستقل پژوهشگاه باید از بین برود و به زیر مجموعه موسسه تحقیقات جنگل و دامنه کشور تبدیل شود؟

در پایان ، این استاد مدیریت آب متوجه شد که کشور ما در زمان خشکسالی با سیلاب های زیادی روبرو است و اکنون که باران های خوبی در کشور داریم ، هنوز با سیل مواجه هستیم. علاوه بر این ، از 600 حوزه بزرگ تولیدی و آبخیزداری مسکونی در کشور ، 400 حوزه آبخیز و دشت در شرایط بحرانی قرار گرفته و زمین های جدی را به خطر می اندازند. بنابراین حذف پژوهشگاه حفاظت از خاک و بلوک های آب ممکن است نشانگر بی احترامی به اهمیت و جایگاه موضوع اساسی مدیریت آب و مدیریت آب در کشور باشد.

انتهای پیام