اقتصادی

لزوم تدوین استراتژی توسعه صنعتی/تنها مشکل کشور اراده، برنامه و راهکار برای رسیدن به هدف است

همایش ارتقای تولید دانش بنیان در شرکت های بزرگ با حضور دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، مهندس حسین فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت و دکتر حمیدرضا طیبی رئیس جمهور برگزار شد. جهاددانشگاهینا.

به گزارش خبر فوری، دکتر حمیدرضا طیبی رئیس جهاددانشگاهی در همایشی که با حضور مدیران و نمایندگان بیش از 30 شرکت بزرگ از صنایع مختلف برگزار شد، با اشاره به روابط عمومی جهاددانشگاهی گفت: نمایشگاه بین المللی تهران: دستیابی به هدف.

دکتر طیبی افزود: استراتژی توسعه صنعتی و فناوری نداریم. صنعت حمل و نقل ریلی یکی از صنایع پیشرفته و در حال توسعه در کشور حمل و نقل شهری و بین شهری ماست، اما ما در حال وارد کردن تجهیزات برای چنین مواردی هستیم.

وی ادامه داد: چرا در چنین صنعتی دانش و فناوری نداریم؟ باید در برنامه ششم توسعه 85 درصد را در برنامه حمل و نقل لحاظ کنیم. در اقدامی کاملاً باورنکردنی، قطار سراسری مترو ساخته شد و تست های استاندارد در حال انجام است.

جهاددانشگاهیکو گفت: از نظر توسعه فناوری تنها مشکل ما اراده، برنامه و راهبرد رسیدن به هدف است. باید اراده ای داشته باشیم که وزارت صمت و برنامه کلان کلان بر اساس استراتژی توسعه صنعتی و پروژه هایی که در برنامه هفتم توسعه تنظیم شود، تهیه شود. ما به حجم اقتصادی کشور توجهی نمی کنیم و حجم بازار شرکت ها را در نظر نمی گیریم.

ما باید پیچیدگی اقتصاد را زیر 50 قرار دهیم

مهندس فاطمی امین نیز در این مراسم گفت: در وزارت صمت در حوزه تجارت خارجی تمرکز ما بر موضوع دانش است. باید پیچیدگی اقتصاد ایران را زیر 50 بگذاریم.

وی گفت: تحقیق و توسعه برای افزایش تولید و کیفیت، نوآوری و کاهش قیمت مهم است.

مهندس فاطمی امین در حوزه اقتصاد دانش بنیان با بیان اینکه اکوسیستم این کار در سال های اخیر در کشور شکل گرفته است، اظهار داشت: به نظر می رسد این اکوسیستم برای شرکت های بزرگ خالی است و باید شکاف تقاضا را تقویت کنیم. . . نقش دانش این است که دانش نقش مؤثری در تولید دارد.

مهندس فاطمی امین گفت: در وزارت صمت در حوزه تجارت خارجی تمرکز ما بر دانش است. باید پیچیدگی اقتصاد ایران را زیر 50 بگذاریم که الان بالای 100 است. ما یک مقاله کامل داریم اما باید بپرسیم چند مقاله مشکلات کشور را حل می کند؟ این مقالات برای حل مشکلات کشور ارزشمند است.

ما در بخش کشاورزی خیلی عقب هستیم

در ادامه این مراسم، سورنا ستاری؛ معاون علمی و فناوری رئیس جمهور همچنین گفت: کشور اکوسیستمی ایجاد کرده که از دانشگاه ها به بازار می رود. بین صنعت و کارخانه تفاوت زیادی وجود دارد. رکن اصلی توسعه صنعتی کشور، صنعت مونتاژ بود. وی ادامه داد: وقتی صنعت خودرو در تنبیه است با چینی ها همکاری می کند و وقتی تحریم نباشد با فرانسوی ها کار می کند اینجا صنعت نیست بلکه کارخانه است. این مکانی است که ما صنعت را طراحی و ایجاد می کنیم و در این موارد کار ما به شانس واگذار می شود.

ستاری افزود: در بخش کشاورزی بسیار عقب هستیم و در حال واردات مواد غذایی هستیم. ما در این زمینه با فناوری مشکل داریم و اینجاست که شرکت های بزرگ باید کار کنند. یک کشور نفت خیز دارای دولت و دولت چاق است و قوانین متناقض زیادی وجود دارد.

وی گفت: بخش خصوصی سنتی ما از نوآوری استقبال نمی کند و شرکت های بزرگ ما که به نوعی با منابع آب زیرزمینی مانند نفت گره خورده اند، مشتاق هستند و علاقه ای به نوآوری ندارند، اما باید بدانند که نوآوری 100 درصد ارزش افزوده به همراه دارد. . دفعات بیشتر.

ستاری در پایان صحبت های خود گفت: همه باید با هم کار کنیم. در اکوسیستم نفتی نیز دانشگاه به نفت روی آورده و به دنبال حل مشکلات مردم نیست. دانشگاه باید درآمدهای متنوعی داشته باشد تا دانشگاه بتواند با جامعه تعامل داشته باشد. ما باید خام فروشی را متوقف کنیم و از نوآوری استقبال کنیم. توسعه شرکت های دانش بنیان مستلزم سرمایه گذاری بخش خصوصی در تحقیق است. محصول از پول دولت در تحقیقات به دست نمی آید و این محصول است که مشکل جامعه را حل می کند.

انتهای پیام/