اقتصادی

پازل تورم ۲۲ درصدی چگونه کامل می‌شود؟

در حالی که بانک مرکزی 22 درصد از تورم را گزارش کرده است ، نقدینگی در سه ماهه اول سال به بیش از 2.6 میلیارد تومان رسیده است و افزایش چشمگیر قیمت نشانگر افت تورم نیست ، اما اقتصاددانان هنوز هم متوجه 22 درصد تورم در اقتصاد ایران بودند. آنها خوش بینانه به نظر می رسند و می توانند خود را با شرایط مختلف شرط بندی کنند.

به گزارش خبر فوری ، در اوایل ماه ژوئن ، رئیس بانک مرکزی اعلام کرد که بانک آماده اجرای سیاست هدفگذاری تورم است ، چند روز بعد نرخ تورم هدف سال آینده با 22 درصد گزارش شده است. اجرای این سیاست تغییراتی در عملکرد بانک مرکزی ایجاد خواهد کرد که تنها می تواند بر تورم در اثر سیاست های پولی بلند مدت تأثیر بگذارد ، تورم را کم و پایدار نگه دارد ، به اهداف کلان اقتصادی برسد و در نهایت به مردم اجازه دهد اهداف و مسئولیت های خود را مشخص کنند. این رشته به هدف بانک مرکزی بود.

در این میان ، چقدر مهم است که اقتصاد ایران با کاهش 12 درصدی تورم به 22٪ برسد ، و برای دستیابی به این هدف تورم چه نیازی دارد؟ برخی از اقتصاددانان به این سؤالات پاسخ داده اند و معتقدند که اجرای تورم 22٪ برای اقتصاد ایران چندان دور از انتظار برای سال آینده نیست ، اما دولت و بقیه کشور برای محافظت از بانک مرکزی در آن جهت به شرایط و شرایط متفاوتی احتیاج دارند. .

یک خط در اطراف سیستم بانکی بکشید!

یکی از شرایط دستیابی به هدف تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی این است که دولت برای پوشش کسری بودجه و عدم استقراض آن ، خطی را برای سیستم بانکی ترسیم می کند. در همین رابطه ، علی سعدوندی ، اقتصاددان توضیح داد که برای دستیابی به هدف تورم ، اطمینان حاصل شد که متأسفانه باید روش تأمین بودجه کسری بودجه از پایه پولی تغییر یابد. متأسفانه ، در گذشته ، هنگامی که دولت ها با کسری بودجه مواجه بودند ، به خزانه بانک مرکزی رفتند و به دلیل اثرات تورمی به آنها پول محکم دادند.

علاوه بر این ، به گفته لطفعلی بخشی – یک تحلیلگر اقتصادی – دولت و بانک مرکزی باید متعهد شوند که 22٪ از الزامات تورمی را برآورده کنند ، و اگر دولت از روشهای قدیمی برای پوشش کسری بودجه خود استفاده کند ، ما به تورم 22٪ نخواهیم رسید.

با یک بانک مرکزی مستقل تورم 22٪ را تحقق بخشید

یک بانک مرکزی مستقل شرط دیگری برای تورم 22 درصدی است ، به گفته اقتصاددان حیدر مسلمین حسینی ، تحقق تورم 22٪ به معنای استقلال بانک مرکزی است و از آنجا که مدیریت ساختار اقتصادی کشور خارج از کنترل بانک مرکزی است ، این امکان پذیر است. این هدف را کاهش می دهد ، اما اکثر اقتصاددانان می خواهند به آن هدف برسند.

علاوه بر این ، هرگونه تغییر ، چه مثبت و چه منفی ، هزینه های خاصی از جمله تورم 22٪ را شامل می شود که شامل هزینه هایی مانند کاهش تولید است ، گفت: کامران نادری: “کاهش تورم یک انقباض سیاست است. به گفته صادق الحسینی ، تحلیلگران همچنین شرایط را برای اجرای تورم 22 درصدی برای تعمیق عملکرد معاملات بازار آزاد و تعمیق بازار سهام در نظر می گیرند.

نقدینگی مشکل تورم 22٪ است

در همین راستا ، آخرین گزارش مرکز آمار تورم در مقایسه با ماه قبل در خردادماه 2 درصد کاهش یافته و به 27.8 درصد رسیده است و رئیس اتاق بازرگانی معتقد است که افزایش چشمگیر قیمت و قیمت کالاها رخ داده است. خدمات رو به افزایش است ، تورم امسال افزایش می یابد و رقم 22 درصد اعلام شده توسط بانک مرکزی صحیح نیست.

البته علاوه بر این ، یکی از عواملی که باعث افزایش نرخ تورم می شود ، افزایش نقدینگی است ، زیرا طبق آخرین آمارهای بانک مرکزی تا سه ماهه اول امسال ، حجم نقدینگی به 2651 هزار و 400 میلیارد تومان رسیده است که 7.3 معادل سال گذشته است. درصد افزایش یافت و حجم مبنای پول 8.8 درصد افزایش یافت و به 384 هزار و 400 میلیارد گوجه فرنگی رسید ، اما بانک مرکزی اعلام کرد که برای جلوگیری از رشد تورم ، این میزان پول را متوقف می کند ، از جمله برنامه هایی برای فروش سهام دولت ، آزاد می شود. ایجاد گواهی سپرده یورو که در آن بانک مرکزی انتظار دارد پول داشته باشد و به گفته کارشناسان ، بانک های مرکزی برای انجام معاملات در بازار آزاد ، انتشار اوراق قرضه و انجام اقدامات بانک مرکزی برای کنترل تورم و نقدینگی اقدام کنند.

انتهای پیام