اخبار عمومی

فاجعه لبنان! گمانه ها و پیامدها!

این انفجار بخشی از بندر بیروت را نابود کرد و باعث کشته شدن بیش از 100 نفر و زخمی شدن بیش از 4000 نفر تاکنون شد ، اما با توجه به مقیاس این حادثه ، خیلی از آمار تلفات دور نیست.
تاکنون علت اصلی انفجار اتصال برق و شدت آن در محل انفجار به دلیل بار 2750 تن نیترات بوده است. اغلب گفته می شود که تحقیق در مورد علت انفجار شامل انبار خطرناکی است که از سال 2014 در این بندر قرار داشته است. با این حال ، هنگامی که یورونیوز از بمباران انبار موشکی حزب الله لبنان در ساعات اولیه انفجار خبر داد ، با استناد به محافل ایالات متحده و عرب ، ترامپ نیز در اولین واکنش خود این انفجار را “وحشتناک” خواند ، اما پس از آن مقامات وزارت دفاع. ایالات متحده حاضر نیست این واقعه را “حمله” بنامد ، بنابراین گمانه زنی ها درباره علت این حادثه ممکن است ادامه یابد. تکذیب رسمی وزیر خارجه اسرائیل نمی تواند مانع از این شود که مردم انگشت خود را به رژیم صهیونیستی و کاخ سفید نشان دهند. برخی از رسانه ها گزارش کرده اند که افرادی را با موشک شنیده اند یا صدای تیرانداز را در جلوی مواد منفجره شنیده اند.
لبنان از نظر موقعیت ژئوپلیتیکی از جایگاه ویژه ای در منطقه برخوردار است و ساختار سیاسی آن همیشه از نظر نفوذ سیاسی قدرتهای بزرگ در این کشور جذاب بوده است. برای برخی از کشورهای عربی که از حضور قانونی حزب الله در ساختار سیاسی لبنان پشتیبانی نمی کنند ، تجزیه دولت لبنان و اختلافات و درگیری بین مقامات سیاسی نخستین پیامدهای انفجار است ، اما از هر طرف به ویژه با نظارت. این نشان دهنده تقویت انسجام داخلی لبنان است.
آنچه اکنون جامعه بین المللی باید بر آن متمرکز شود ، فراهم آوردن کمک به قربانیان و کمک به دولت لبنان برای مقابله با پیامدهای اقتصادی ، درمانی و پزشکی این حادثه و بازسازی مناطق آسیب دیده ، پایان دادن به تحریم های آمریکا علیه لبنان و فشارهای سیاسی بر دولت است. این کشور اولین امید بشردوستانه برای کشورهایی است که با شعار دفاع از حقوق بشر سرخورده اند.
این در حالی است که پیش بینی می شود پیامدهای اقتصادی انفجار بندر بیروت در روزهای آینده تاثیری بر اقتصاد جهانی داشته باشد. بیروت هر روز با 300 بندر بین المللی تعامل دارد و سالانه بیش از 3100 کشتی را دریافت می کند. بنابراین حذف این بندر از اقتصادهای لبنان و جهان ، علاوه بر اقتصاد این کشور ، می تواند اقتصاد جهانی را نیز به خطر اندازد.
حتی پرداختن به قربانیان این انفجار مخوف و پرداخت خسارت سریع به مردم ، اولویت جامعه جهانی و دولت لبنان است. .
نخست وزیر لبنان قول داده است كه علت انفجار را پس از معالجه مجروحان بررسی كند ، اما باید دید كه مقیاس بزرگ این فاجعه و خسارات ناشی از آن و همچنین فشارهای خارجی و تشدید اختلافات داخلی ، این فرصت را به دولت لبنان خواهد داد.