اخبار عمومی

طرز فکر بایدن،برای بن سلمان ترسناک است

یعنی ، جو بایدن در مبارزات انتخاباتی خود با موضوع حقوق بشر ، پیوند اقتصادی محمد بن سلمان ، ولیعهد سعودی و دونالد ترامپ و جمال خاشقچی ، روزنامه نگار منتقد سعودی ، کشته شد. روشن است که هنگام ورود جو بایدن به کاخ سفید ، اول از همه ، مسائل حقوق بشر در کشورهای حاشیه خلیج فارس ، سرکوب رژیم بحرین آل خلیفه و کشتار یمنی های بی دفاع مورد توجه بایدن و گروه سیاست خارجی وی قرار گرفت. طول خواهد کشید هر دو کشور باسک و بحرین جایگاه اسلامی خود را از دست داده و با عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی از سایر کشورهای عربی منزوی شده اند.

باید توجه داشته باشیم که دیدگاه حزب دموکرات در مورد رژیم های ارتجاعی در خلیج فارس با جمهوری خواهان و دونالد ترامپ متفاوت است. بنابراین ، آنها هرگز با این رژیم سازگار نخواهند بود. دونالد ترامپ پس از ترک کاخ سفید در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شکست خورد و محمد بن سلمان شاهزاده عربستان سعودی طی چهار سال گذشته حدود 500 میلیارد دلار با همکاری اقتصادی یا صرفاً نجات مالی به ایالات متحده بدهکار است. او مبلغی پرداخت کرد که هیچ لطفی به او نکرد.

آنچه محمد بن سلمان را بیش از همه نگران می کند طرز فکر جو بایدن درباره او است. رئیس جمهور جدید آمریکا معتقد است که وی صلاحیت های لازم برای پادشاهی عربستان را نخواهد داشت و باید از سمت ولیعهد کشورش استعفا دهد و جایگزین محمد بن نایف ولیعهد سابق شود که هم اکنون بازداشت شده است. کشور باسک همچنین بیم آن دارد که موضوع مشارکت نظامی در یمن و کشته شدن افراد بی دفاع مورد توجه بایدن و گروهش قرار گیرد. در حالی که تعهد به رژیم صهیونیستی نمی تواند یک امتیاز برای کشور باسک باشد ، زیرا مسئله اصلی دولت جدید ایالات متحده حقوق بشر است ، دونالد ترامپ تلاش کرد کشورهای عرب را برای ایجاد توافق با اسرائیل تحت فشار قرار دهد. از لابی صهیونیستی حمایت کنید ، اما این کشورهای عربی درک نکردند که جامعه آمریکا تصمیم جدیدی گرفته است و این مهم برای دستیابی به تغییرات اساسی است. این رژیم ها فکر می کردند دونالد ترامپ در دور دوم پیروز انتخابات خواهد شد ، اما محاسبات آنها اشتباه بود و شکست ترامپ برای آنها یک شکست بزرگ تلقی می شود ، هیچ کاخ سفید مورد حمایت ترامپ وجود ندارد و آنها نوعی چتر را از دست دادند. بنابراین به نظر می رسد با ورود جو بایدن به کاخ سفید ، تغییرات عمده ای در سه کشور عربستان سعودی ، امارات متحده عربی و بحرین ایجاد شود.

نکته مهم دیگر این است که کشورهای عربی دیگر نمی توانند با لابی های خود علیه ایران و رژیم بر حزب دموکرات تأثیر بگذارند. آنها به شدت در دولت دونالد ترامپ برخورد کردند و هیچ تلاشی برای تأثیرگذاری بر او نکردند. به نظر می رسد با ورود جو بایدن این کشورها نفوذ خود را در تصمیمات ایالات متحده به ویژه در مورد مسئله ایران از دست خواهند داد. به نظر می رسد بایدن به محض ورود به کاخ سفید ، ایالات متحده را به توافق هسته ای با ایران بازگرداند و دولت ترامپ برخی از تحریم های تعلیقی اعمال شده توسط ایران را به درخواست کشورهای عربی حذف خواهد کرد. این برای رژیم عربی به هیچ وجه مشکل خوشایندی نیست.

310311