اخبار عمومی

پیش نیازهایی برای دوران بدون تحریم

جهان به سمت استفاده از سوخت های تمیز و تجدیدپذیر در حال حرکت است ، که نشان می دهد ایران نیز فرصت کمی برای تولید و صادرات نفت دارد. تا سال 2040 محبوب ترین سبد انرژی جهان تغییر خواهد کرد و ایران ، به عنوان یکی از بزرگترین دارندگان ذخایر هیدروکربن ، باید از فرصت استفاده کند. واقعیت برخلاف تصور منسوخ برخی است که می گویند نفت سرمایه نسل هاست و باید برای نسل های بعدی حفظ شود. آنچه می تواند به عنوان سرمایه ای برای نسل های آینده نفت باقی بماند سرمایه گذاری های انجام شده در منابع صادرات نفت و محصولات جانبی آن است.

اولین موضوعی که مانع دستیابی ایران به این هدف و حضور پررنگ آن در بازارهای جهان و همچنین جذب سرمایه و فناوری شد ، تحریم ها است. تحریم های خارجی و البته تأخیرهای بین المللی که اجازه نمی دهد صنعت نفت ایران شکوفا شود و از فرصت محدود استفاده کند. اکنون شایعاتی در مورد احتمال تخفیف تحریم ها و زمینه سازی برای صادرات نفت و سرمایه گذاری های خارجی شنیده می شود. لازم است در این مسیر گام های بعدی برداشته شود تا فرصت ها دوباره از بین نرود. ابتدا کارشناسان باید دور هم جمع شوند و بررسی کنند که موانع داخلی چیست و ما با دستان خود علیه کشور چه چیزی را شکل داده ایم و آنها از خارج به ما چه تحمیل کرده اند. همه موانع تحریم باید شناسایی شده و موانع داخلی مانند قوانین و مقررات سنگین در اسرع وقت برداشته شوند. در این دوره ، لازم است لیستی از صلاحیت های داخلی به دقت مشخص شود تا در اولویت قرار گیرد. اما بیایید کاستی های عینک واقع گرایانه را نیز در نظر بگیریم. زیرا صنعت نفت برای صادرات و بازگشت به بازار به اندازه کافی نیاز دارد. همچنین به توسعه نیاز دارد و نمی توان نادیده گرفت که هر دو در اولویت های کشور برابر هستند. در صورت لغو تحریم ها ، ایران می تواند صادرات نفت را هرچه سریعتر یک میلیون بشکه در روز افزایش دهد و ظرف شش ماه 500000 بشکه دیگر به آن اضافه کند. ممکن است حدود یک سال طول بکشد تا صادرات نفت ایران به هدف 2.7 میلیون بشکه برسد.

در مورد میزان سرمایه مورد نیاز برای بازگرداندن چاههای نفت موجود به تولید ، مبلغ دقیقی نمی توان داد. اما تعداد خیلی زیاد نخواهد بود. علاوه بر این ، برای حفظ وضعیت موجود در سال های اخیر ، سرمایه گذاری هایی برای کمک به بازگشت ایران به بازار نفت انجام شده است. در صورت لغو تحریم ها ، ایران هیچ مشکلی در بازاریابی نخواهد داشت. زیرا روغن ایران با کیفیت بالا و ارزان در دنیا کافی است.

اما مهمترین مشکل سازوکار اجرایی است که متاسفانه ما آن را نداریم. همراه با فعال سازی میدان استخراج نفت ، اتصال سیستم های بین المللی با صنعت نفت ایران ضروری است. ما باید توجه بیشتری به گرفتن تأیید بانک ، حمل و نقل ، بیمه و ارزیابی کیفیت و غیره داشته باشیم. رفع تحریم ها فقط کافی است که نفت ایران به بازار بازگردد. مجازات ها یک شبه اعمال می شود اما حذف آنها زمان زیادی می برد. ما اخیراً تحقیقی در اتاق بازرگانی تهران درباره موانع داخلی انجام داده ایم که از آنها به عنوان مجازات کننده یاد می شود ، که نشان می دهد ساختار ساختاری اساسی اقتصاد کشور ما دارای مشکلاتی است. در دوره تحریم ها ، بر خلاف همه تجارب جهانی ، که در زمان تحریم تحت شرایط اقتصادی ، قوانین فعالیت اقتصادی را تدوین و تسهیل می کنند ، در ایران ، عکس این عمل انجام می شود.
براساس این مطالعه ، دوره زمانی 2012 تا 2015 که بالاترین مجازات در دوره قبل بود ، 2 یا 3 برابر بیشتر از دوره مجازات ما برای صدور بازدارندگی و نامه های مختلف بود. جالبتر اینکه ، با حذف تحریم ها و تأسیس شورای امنیت سازمان ملل ، این نامه ها حذف نشده اند ، بنابراین اقتصاد کشور را تحت فشار داخلی قرار داده است. در سال های اخیر ، حجم این قوانین سنگین بار دیگر افزایش یافته است و حتی در حال حاضر ، در صورت لغو تحریم ها ، این قوانین زائد به عنوان مجازات داخلی به اقتصاد کشور آسیب می رساند. ما باید این قوانین را شناسایی و ساختار شکسته اقتصادی را در اسرع وقت اصلاح کنیم.

جریانی از م componentsلفه های منفی و یک سیستم تحریم های خودخواسته در ایران ظهور کرده است که سیستم تحریف شده اقتصادی ایران را ترسیم می کند و همچنین سرمایه داران ایرانی مقیم خارج را به سرمایه گذاری در اقتصاد کشور و صنعت نفت ترغیب می کند. با این حال ، تجارب کشورهایی مانند کره جنوبی و ژاپن پس از جنگ جهانی دوم نشان می دهد که همان سرمایه گذاران داخلی که در کشورهای پیشرفته زندگی می کنند ، نقش مهمی در رشد اقتصادی آنها داشته اند. بنابراین ، ایران نباید دست به دست هم دهد تا به نقطه لغو تحریم ها برسد و به بهبود اقتصادی دست یابد ، این کشور به تدابیری نیاز دارد که باید امروز اعمال شود. یکی از مهمترین آنها تشکیل اتحاد ملی و تنظیم مجدد قوانین اقتصادی است.

* رئیس کمیته انرژی و محیط زیست اتاق تهران