اقتصادی

ریسک جدید در کمین تولید نفت ایران

تحلیلگران غربی در یک مطالعه جدید محاسبه کرده اند که با ادامه تحریم های نفتی علیه ایران در ایالات متحده ، با تسریع انتقال به انرژی کم کربن ، ذخایر نفتی ایران در معرض خطر تبدیل شدن به دارایی های کم ارزش هستند.

به گزارش خبر فوری ، ایران چهارمین ذخیره بزرگ نفت در جهان را دارد و به درآمد نفتی وابسته است ، اما تحریم ها از سال 2018 ظرفیت تولید این کشور را تحت تأثیر قرار داده است.

تحریم ها در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ تشدید شد و اگرچه جو بایدن ، رئیس جمهور فعلی ایالات متحده دوستانه رفتار کرد ، مقامات دولتی گفته اند واشنگتن تصمیم سریع در مورد توافق با ایران نخواهد گرفت.

تسریع در انتقال انرژی جهانی به سوخت های کم کربن ، همراه با تأثیر همه گیر Covid 19 بر تقاضای انرژی ، پیش بینی های اوج تقاضای جهانی نفت را افزایش داده است ، پس از آن مصرف روغن قطعاً کاهش می یابد.

برخی از مقامات ایرانی ، از جمله بیژن زنگنه ، وزیر نفت ، بارها اظهار داشتند که تهران فوراً نیاز به حداکثر رساندن ظرفیت تولید خود دارد قبل از اینکه تقاضای نفت از بین برود و تولیدکنندگان رقیب آنچه از سهم بازار باقی مانده را تصرف کنند. با این وجود جناح هایی که معتقدند این اقدام خیانت به نسل های آینده است با این ایده مخالفت کرده اند.

ایمان ناصری ، مدیر اجرایی بخش مشاوره انرژی FGE در خاورمیانه ، به رویترز گفت: “روایت فعلی بهینه سازی تولید در دراز مدت و جلوگیری از صادرات نفت به عنوان ماده اولیه است بدون اینکه بفهمیم زمان تلف می شود و به دست می آید.” و تصفیه روغن ممکن است تجارت نباشد در طولانی مدت سودآور خواهد بود.

پس از اینکه بایدن در انتخابات ایالات متحده پیروز شد ، دولت ایران در ماه دسامبر به وزارت نفت دستور داد ظرف سه ماه امکانات تولید و فروش کامل نفت را آماده کند.

تحلیلگران می گویند با حذف تحریم ها ، ایران می تواند تولید خود را از 2.1 میلیون بشكه در روز به 3.8 میلیون بشكه در روز برساند ، درست چند ماه قبل از تحریم ها.

اما بودجه سال آینده ، بر اساس 2.3 میلیون بشکه در روز تولید نفت ، هفته گذشته در مجلس تصویب نشد وقتی نمایندگان مجلس تخفیف فوری تحریم ها را زیر سوال بردند.

رقبای ایرانی

اگرچه دهه ها تحریم بر ظرفیت تولید نفت ایران تأثیر گذاشته است ، اما آمار اوپک نشان می دهد که بیشتر تولیدکنندگان رقیب آن در سطح منطقه ، از جمله امارات متحده عربی ، عراق و عربستان سعودی ، در 20 سال گذشته یک و دو میلیون بشکه در روز تولید کرده اند. . ظرفیت تولید مازاد ایجاد کرد. حتی قبل از تحریم های جدید در سال 2018 ، تحریم های قبلی باعث شده بود که تولید نفت ایران زیر شش میلیون بشکه در روز نباشد که این میزان تولید قبل از انقلاب بود.

زنگنه در دسامبر طرحی را برای افزایش ظرفیت تولید بیش از 6.5 میلیون بشکه در روز تا سال 2040 ارائه کرد ، اما تحلیلگران غربی می گویند این طرح غیرواقعی است.

ایمان ناصری در این باره گفت: شکی نیست که از اواسط سال 2018 ظرفیت تولید کاهش یافته و مجازات ها باعث خسارت شده است. ایران ممکن است ظرف چند ماه تولید را به سطح قبل از تحریم بازگرداند ، اما افزایش بیشتر تولید به زمان و سرمایه گذاری قابل توجهی نیاز دارد.

یک منبع صنعتی به رویترز گفت: “دستیابی به بودجه کافی و کاهش صادرات ، شرکت های انرژی رسان ایرانی را مجبور به کاهش تعداد 300 حلقه چاه جدید نفت در سال 2018 از 2020 به 100” کرده است.

وقتی جو بایدن در انتخابات ایالات متحده در سال جاری پیروز می شود ، مقامات ایرانی می گویند صادرات نفت به شدت افزایش یافته است و برخی از خریداران مایلند برای خرید نفت از ایران ریسک کنند. یک نماینده آمار صادرات را 900000 بشکه در روز اعلام کرد.

موسسه تحقیقات انرژی ریستاد پیش بینی کرده است که در صورت لغو تحریم ها ، تولید نفت ایران تا سال 2023 بیش از چهار میلیون بشکه در روز خواهد بود.

موسسه FGE همچنین پیش بینی می کند تولید نفت ایران تا سال 2025 بیش از چهار میلیون بشکه در روز باشد که در حدود پنج میلیون بشکه در روز ثابت بماند و در سال 2037 کاهش یابد.

روغن ایران اکثراً روغن ترش و سنگین است که نسبت به سبک ترین سطح روغن آلاینده است و هزینه های تصفیه نیز بیشتر است تا با مقررات سختگیرانه زیست محیطی روزانه مطابقت داشته باشد.

سارا وخشوری ، بنیانگذار و رئیس SVB انرژی بین المللی ، به رویترز گفت: “عربستان سعودی ، روسیه ، ایالات متحده و شرکت های بزرگ انرژی از ایران پیشی می گیرند و سهم زیادی از بازار نفت را در میان مدت و بلند مدت دارند.” به رویترز آنها آن را تضمین می کنند.

انتهای پیام